Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macar för klena för Oculus Rift

Tråden skapades och har fått 53 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2016-03-09 20:51

Det är lite tråkigt att behöva välja mellan att skaffa en PC enbart för VR eller att sälja enheten vi som backade deras kickstarter kommer få.

Är också rätt less på apples brist på GPU-prioritering. Har en iMac (2012) som funkar ok:ish, men man börjar märka av dess ålder nu helt klart. Att kunna byta grafikkort och disk i den hade uppfyllt alla mina krav, men de kräver istället att jag köper en ny dator. Börjar vara bra less på det, saknar gamla mac pro towern.

Jag byggde även en hackintosh för bråkdelen av priset av en ny Mac Pro med bättre gpu-prestanda som jag spelar lite på, men ärligt talat är en hackintosh inte riktigt värt allt jobb man får lägga ner. Fungerar bra som hobbyburk, men inget man vill arbeta på.

Hoppas på en omprioritering, eller att de iaf börjar tillåta GPU:er via Thunderbolt 3 när det kommer. Hade förhoppningar att extern gpu till mac skulle bli en grej redan när TB1 kom, men icke.. Kräver visst lite OS-support för att kunna köra en gpu över TB, känns som att apple borde ha kunnat lösa det vid det här laget om dom velat.

Verkar inte bara som det är Apples datorer som är "klena".

https://www.youtube.com/watch?v=byPZC9ifULc

Jag kan inte låta bli att strå salt i såren, men om man som företag (Microsoft) vill promota sitt nya elände, kanske man ska se till att skiten fungerar först? En av många exempel på spel som fungerar bättre UTAN DX12, än med.

Bra jobbat, Microsoft!

http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20160311/di...

  • Medlem
  • International user
  • 2016-03-11 23:27
Ursprungligen av oldpeer:

Ja, många av oss konsumenter kanske resonerade så för några år sedan. Nu mer blir det svårare och svårare att säga att det går att lita på Apple, och att deras produkter verkligen håller i jämförelse. Apple fortsätter leda i enhetligt ekosystem och en nära nog sömlös integrering mellan de egna produktleden. Men nog tycker jag att man har börjat kasta ur sig sämre produkter med större felmarginal på hårdvarusidan. Har nog aldrig haft så mycket bekymmer med Apples prylar som jag har nu mer. Och vet fler som känner likadant.

Så nja, jag vet inte. Själv rör jag mig bort från Apple nu mer och tillbaka till Microsoft och viss del linux.

Ja, Apple slår väl in vulcan med iPhone 8 eller senare.. hehe.. de kan ju inte plötsligt börja bli moderna..

Hur många konsumenter pratar vi om?
Har inte sett någon större flykt.

Ursprungligen av Erik.dv:

Möjligt. Men jag tror inte de skulle konkurrera med med iMac / MacPro än MacBook konkurrerar med MacBook Air ellr MacBook Retina 13". Produkten skulle inte vara en 5000 SEK maskin utan den skulle snarare ligga i 15 000 SEK segmentet likt iMac. Selling point är simpel - allt i ett / elegans med iMac, mer flexibilitet och prestanda på "Desktop Mac". Den skulle potentiellt äta av MacPro's kaka, även om vi i sammanhanget skulle jämföra en 4-core single GPU maskin mot en 6-18-core, förslagsvis dual CPU och dual GPU.

Apple förlorade i höstas två potentiella kunder (jag och min tjej) som istället köpte PC. Gillar jag Windows? Nej. Men jag har en maskin som presterar bättre i spel än Apples utbud för 40 000 SEK där min maskin gick på ungefär 15 000 SEK. För jobbet har vi till vår 3D-resurs fått välja HP / Windows. Apples utbud är för klent / dyrt. Jag hoppas inte jag blir tvungen att byta plattform där...

Aja, om du ska ha en vettigt presterande Windowslaptop får du också slänga på en del pengar.
Köpte en HP Zbook för 40k nyligen.

Ursprungligen av zappee:

Hur många konsumenter pratar vi om?
Har inte sett någon större flykt.

Jag slår ett slag för att flykten blir större. Gått till linux på desktopen och min nästa laptop blir antingen en Librem (om Librem lyckas) eller en Dell XPS13/15 Developer Edition. Apple är väldigt fokuserade på "sitt eget" och har släppt många av de öppen-källkodsprojekt som Avi Tevanian, Scott Forstall och/eller Steve Jobs verkade värna om.

Enda skälet till att Mac fortfarande är en vettig plattform för mig att arbeta på är den utveckling som Github gör med boxen och homebrew.

Ursprungligen av zappee:

Aja, om du ska ha en vettigt presterande Windowslaptop får du också slänga på en del pengar.
Köpte en HP Zbook för 40k nyligen.

Oh ja. Macarna är billigare än om du ska ha något liknande på PC-sidan (Dell XPS är exempelvis dyrare än motsvarande MacBook).

Men vilket grafikkort skulle behövas då?

Minimikrav Oculus Rift: NVIDIA GTX 970 or AMD 290 equivalent or greater.

Sitter i Mac Book Pro: Intel Iris Pro Graphics + AMD Radeon R9 M370X with 2GB GDDR5 memory.

Så hur mycket kraftigare kort krävs det egentligen?
Jag trodde ett NVIDIA GTX 970 var ett svagare kort än AMD Radeon R9 M370X?

Ursprungligen av Chaosstar:

Men vilket grafikkort skulle behövas då?

Minimikrav Oculus Rift: NVIDIA GTX 970 or AMD 290 equivalent or greater.

Sitter i Mac Book Pro: Intel Iris Pro Graphics + AMD Radeon R9 M370X with 2GB GDDR5 memory.

Så hur mycket kraftigare kort krävs det egentligen?
Jag trodde ett NVIDIA GTX 970 var ett svagare kort än AMD Radeon R9 M370X?

Ett GTX 970/R9 290 är 3-4 ggr snabbare än R9 M370X.
Ett gammalt desktop-kort från 2009 (t.ex. HD 5850) är snabbare än R9 M370X.

En fet PC "speldator" har givetvis UNGEFÄR samma pris som en fet Mac "speldator". Kruxet är att det inte FINNS en Mac speldator (räknar inte in Mac Pro då dessa burkar är vääääldigt speciella och alltid hamnar i högre prisklass är en PC - dubbla grafikkort etc - en Mac Pro är INTE en "speldator" - det är en burk specialdesignad för mediaproduktion...en Hollywood/media/film/musikstudio-dator).
Vad jag - och säkert många gamlingar som varit med 20-30 år i Mac/PC/IT-svängen - är att fler och fler tunga spelproducenter numera släpper spelen även för Mac (inte alla - men att något har hänt är helt uppenbart - t.ex. ARK Survival skulle aldrig ha släppts till Mac för typ 5-6 år sedan). Jag tror t.o.m. GTA5 kommer till Mac.
Själv har jag aldrig brytt mig om spel, men nu har jag en unge på 10 bast och har tvingats fördjupa mig i många spel och öppnat konton hos Mojang, Orion och Steam. Att skaffa en specifik PC för spelande är helt uteslutet, jag/vi har massor av Macar på jobbet, hemma och barnets mors hem - plus ett antal iOS-enheter - och allt synkas och underhålls via Molnet (iCloud/DropBox [man kan synka spelinnehåll som bildas via DB] och Remote Desktop/TeamVeawer). Alltså; det handlar om en fenomenal biotop som lever mellan 4 olika fasta adresser och på rörlig fot - att klämma in en Win-maskin i detta är en osmaklig katastrof...det funkar inte...och det är fult.

Jag har dock en framtidsspekulation (inom loppet av några år): Apple kommer att börja sälja iMacs som klarar tunga spel...man kan i en nära framtid köpa en iMac som har grafiklösningen som behövs för tunga spel (Oculus Rift vet jag inget om - det är en struntliten nisch så Apple bryr sig nog knappast om just den grejen). Jag tror att Apple håller på att räkna ut och se om dom kan kränga ännu fler iMacs om dom lägger på ett snäpp till när det gäller grafikval. Dessa burkar kommer att bli en aning dyrare än en PC med exakt samma specs ocg skärm, men prisskillnaden kommer inte att vara chockerande på något sätt alls...typ 610% dyrare (för att det är Mac så klart...och aluminium...och vackert...state of the art-teknik...och innehåller ziljoner applikationer... etc...).

Kom ihåg att än gång i tiden så var Mac speldatorn...SIM CITY och många spel fanns bara till Mac (i.o.f.s. fanns Photoshop etc etc etc också bara till Mac...t.o.m. MS Word fanns bara för Mac ) Vad jag menar är att saker förändras. Ingenting står still.

Ursprungligen av Chaosstar:

Men vilket grafikkort skulle behövas då?

Minimikrav Oculus Rift: NVIDIA GTX 970 or AMD 290 equivalent or greater.

Sitter i Mac Book Pro: Intel Iris Pro Graphics + AMD Radeon R9 M370X with 2GB GDDR5 memory.

Så hur mycket kraftigare kort krävs det egentligen?
Jag trodde ett NVIDIA GTX 970 var ett svagare kort än AMD Radeon R9 M370X?

Det är lite irrelevant att jämföra med laptopkort eftersom inget laptopkort idag ensamt är tillräckligt snabbt för att köra VR. Som tidigare sagts bör nog diskussionen hållas till stationärt där det finns andra möjligheter till strömförsörjning och kylning.

GTX970 och AMD R9 290 är i en helt annan liga än R9 M370X. <-- INGET M på 290.

Ursprungligen av keptang:

Ett GTX 970/R9 290 är 3-4 ggr snabbare än R9 M370X.
Ett gammalt desktop-kort från 2009 (t.ex. HD 5850) är snabbare än R9 M370X.

Vad finns det för grafikkort som ryms/passar i en Mac Book Pro 15" som klarar av minimikraven men som Apple väljer bort?

Ursprungligen av hansfilipelo:

Det är lite irrelevant att jämföra med laptopkort eftersom inget laptopkort idag ensamt är tillräckligt snabbt för att köra VR. Som tidigare sagts bör nog diskussionen hållas till stationärt där det finns andra möjligheter till strömförsörjning och kylning.

GTX970 och AMD R9 290 är i en helt annan liga än R9 M370X. <-- INGET M på 290.

Fast i sådana fall är det ju Oculus Rift som är helt ointressant tills det finns mobila kort. Nästan ingen kör ju stationär dator idag, så det har ju inte med Apple att göra.

Jag måste sluta att bara läsa rubriker och ingresser. ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-03-14 07:21
Ursprungligen av hansfilipelo:

Det är lite irrelevant att jämföra med laptopkort eftersom inget laptopkort idag ensamt är tillräckligt snabbt för att köra VR. Som tidigare sagts bör nog diskussionen hållas till stationärt där det finns andra möjligheter till strömförsörjning och kylning.

GTX970 och AMD R9 290 är i en helt annan liga än R9 M370X. <-- INGET M på 290.

Ett 980M eller 980MX (om det finns) kommer nog bra nära i prestanda. Det kommer in kring ett GTX 780, kanske har 80% av ett 970 i prestanda.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2016-03-14 10:28
Ursprungligen av Chaosstar:

Vad finns det för grafikkort som ryms/passar i en Mac Book Pro 15" som klarar av minimikraven men som Apple väljer bort?

Ursprungligen av Erik.dv:

Ett 980M eller 980MX (om det finns) kommer nog bra nära i prestanda. Det kommer in kring ett GTX 780, kanske har 80% av ett 970 i prestanda.

Tvivlar på att kylningen klarar 980M/MX, 970M borde gå då det finns datorer i MBP storlek med det kortet men de låter som ett jetplan när man spelar.

  • Medlem
  • International user
  • 2016-03-14 12:16
Ursprungligen av Chaosstar:

Nästan ingen kör ju stationär dator idag...

Vilket jag tycker är väldigt konstigt, själv tycker jag bärbara datorer har tappat betydelse iom iPad. Tycker det är vettigare med en stationär dator för sådana uppgifter som kräver en traditionell dator.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2016-03-14 16:14
Ursprungligen av Chaosstar:

Fast i sådana fall är det ju Oculus Rift som är helt ointressant tills det finns mobila kort. Nästan ingen kör ju stationär dator idag, så det har ju inte med Apple att göra.

Jag måste sluta att bara läsa rubriker och ingresser. ?

Du kan väl berätta det för alla som spelar nyare pc-spel, alla jag känner som gör det har stationära datorer

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-03-15 00:53
Ursprungligen av Json_81:

Tvivlar på att kylningen klarar 980M/MX, 970M borde gå då det finns datorer i MBP storlek med det kortet men de låter som ett jetplan när man spelar.

Ah, så klart. Trodde iMac var på tappeten!

Ursprungligen av Json_81:

Du kan väl berätta det för alla som spelar nyare pc-spel, alla jag känner som gör det har stationära datorer

Hör dig och vet att det till viss del är så.
Men jag tycker att det har förändrats mycket bara de senaste fem åren. Förr hade folk ett skrivbord hemma och där stod en dator, nu kan jag inte komma på någon av mina vänner som har ett skrivbord hemma längre, inte ens de som jobbar hemifrån ofta och det gäller även de som bor i hus och har utrymmet. Det är helt enkelt inte snyggt eller smidigt med en stationär dator som ska ta upp en massa plats och är låst till ett visst rum på en viss plats.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2016-03-16 11:21
Ursprungligen av Chaosstar:

Hör dig och vet att det till viss del är så.
Men jag tycker att det har förändrats mycket bara de senaste fem åren. Förr hade folk ett skrivbord hemma och där stod en dator, nu kan jag inte komma på någon av mina vänner som har ett skrivbord hemma längre, inte ens de som jobbar hemifrån ofta och det gäller även de som bor i hus och har utrymmet. Det är helt enkelt inte snyggt eller smidigt med en stationär dator som ska ta upp en massa plats och är låst till ett visst rum på en viss plats.

Så är det ju. De jag känner som inte spelar (eller gör något prestandakrävande med datorn) har sen länge gått över till laptops.
Men PC-gaming är större än nånsin så att säga att ingen använder stationära längre är rätt missvisande.
Visst går det att spela till viss del även på bärbara, men det är fortfarande betydligt dyrare och mycket sämre prestanda.

Jag kan berätta hur det är bland 10-åringar - åtminstone på stor skola i Stockholm; alla ungar spelar och har en smartphone OCH en stationär dator som spelar på. Eftersom "alla" spelar t.ex. Minecraft så måste ju givetvis "alla" ha en dator. Minecraft på luren/paddan är bara ett litet tidsfördriv på rasten - spelar man MC på riktigt så LAN'sr man och lirar mot MC-servers = Mac/PC.
För denna generation ser jag inga tecken på att man bara lever med lur/padda i framtiden. Att bara leva med lur/padda verkar mera vara en pensionärsgrej.

Vad spelar det för roll om en mac är för klen för OR när det räcker med en pappkartong från classe och valfri smartphone för att ge storartade upplevelser?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-04-20 08:53
Ursprungligen av Chaosstar:

Det är helt enkelt inte snyggt eller smidigt med en stationär dator som ska ta upp en massa plats och är låst till ett visst rum på en viss plats.

Finns få saker som är så snygga som en ny iMac ordentligt placerad med gömt kablage, kan jag tycka.

  • Medlem
  • International user
  • 2016-04-20 10:37
Ursprungligen av Demiurgen:

Jag kan berätta hur det är bland 10-åringar - åtminstone på stor skola i Stockholm; alla ungar spelar och har en smartphone OCH en stationär dator som spelar på. Eftersom "alla" spelar t.ex. Minecraft så måste ju givetvis "alla" ha en dator. Minecraft på luren/paddan är bara ett litet tidsfördriv på rasten - spelar man MC på riktigt så LAN'sr man och lirar mot MC-servers = Mac/PC.
För denna generation ser jag inga tecken på att man bara lever med lur/padda i framtiden. Att bara leva med lur/padda verkar mera vara en pensionärsgrej.

Jo, men VR? VR är så begränsat.
Microsoft HoloLens är ju sjutusikans så mycket intressantare.

En telefon med 3D kamera och papp kartong runt huvudet... det blir något det

I ett parallellt universum hade OR varit old news då vi ju hade VR-tekniken redan på 90-talet. Med en inbyggd 3,5-tums floppy...

Självklart är det allas vår Simon Stålenhag som gjort bilderna!)

Bevaka tråden