Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Info om bilder borta

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hämtade bilder från min iphone till min imac via iCloud.com
La bilderna i en katalog på skrivbordet utan problem, de sorterades i datumordning och allt såg bra ut.
Helt plötsligt försvann all info om bilderna och de står att de skapades då de fördes över till datorn.
Går det att få tillbaka den ursprungliga dateringen på bilderna?
Har såklart raderat bilderna från telefonen eftersom det verkade fungera smärtfritt den här gången, men än en gång blev det problem.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-03-14 22:58

Ligger inte bilderna kvar i "Raderade bilder" i telefonen?
När du sparar filen från nätet på din dator så ändras datumet på bildfilen. Dock ligger EXIF (metadatan) informationen intakt vad gäller datum/tid för själva tagningsögonblicket.
Öppna bilden i Förhandsvisning, tryck ⌘+i
Första fliken har info om själva filen, med dagens datum. Andra fliken, den med ett ⓘ har info om själva bilden. Välj EXIF så hittar du den info som kameran gav filen när bilden togs.

Överkurs: med EXiftool kan man återskapa filens skapelse/ändrad datum:

exiftool "-filemodifydate<datetimeoriginal” FIL.JPG
Ursprungligen av reboot81:

Ligger inte bilderna kvar i "Raderade bilder" i telefonen?
När du sparar filen från nätet på din dator så ändras datumet på bildfilen. Dock ligger EXIF (metadatan) informationen intakt vad gäller datum/tid för själva tagningsögonblicket.
Öppna bilden i Förhandsvisning, tryck ⌘+i
Första fliken har info om själva filen, med dagens datum. Andra fliken, den med ett ⓘ har info om själva bilden. Välj EXIF så hittar du den info som kameran gav filen när bilden togs.

Överkurs: med EXiftool kan man återskapa filens skapelse/ändrad datum:

exiftool "-filemodifydate<datetimeoriginal” FIL.JPG

Nä, jag tog bort de när jag var klar med överföringen.
Tack för svaret! Ska byta dator och kolla om det funkar. Tycker det är märkligt bara eftersom rätt datum stod först, men sen bara försvann de.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-03-14 23:26
Ursprungligen av Karin84:

Nä, jag tog bort de när jag var klar med överföringen.
Tack för svaret! Ska byta dator och kolla om det funkar. Tycker det är märkligt bara eftersom rätt datum stod först, men sen bara försvann de.

Mappen som agerar papperskorg på iPhone för bilder heter Senaste raderade. Hade du tömt den med?
Egentligen så spelar inte filens datum så stor roll, det är informationen om bilden (som här är intakt) som är intressant. Alla bildprogram kommer att läsa och bry sig om det datumet, inte datumet för filen. Samma sak om du laddar upp bilden till facebook, fb kommer se när bilden togs.

Senast redigerat 2016-03-14 23:46
Ursprungligen av reboot81:

Mappen som agerar papperskorg på iPhone för bilder heter Senaste raderade. Hade du tömt den med?
Egentligen så spelar inte filens datum så stor roll, det är informationen om bilden (som här är intakt) som är intressant. Alla bildprogram kommer att läsa och bry sig om det datumet, inte datumet för filen. Samma sak om du laddar upp bilden till facebook, fb kommer se nör bilden togs.

Det har jag koll på Den är tömd med, eftersom telefonen är överfull raderar jag den med när jag fört över bilderna till datorn (men det kanske inte behövs?). Men vad bra, jobbigt bara när jag vill sortera bilderna i mappen de ligger i, utan att behöva öppna ett annat program. Tack för hjälpen!!

Radera aldrig innan du har en komplett backup!

1
Bevaka tråden