Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern hårddisk som ofta blir långsam

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Jag har ett irriterande problem med en extern hårddisk som jag använder till min MacBook Air. Den externa hårddisken är en ”Toshiba StorE Canvio” på 3.5” tum, 4 TB och USB 2.0 och 3.0. Jag använder den medföljande USB-kabeln på ca 30 cm samt den medföljande strömsladden på ca 1,5 m. Se denna länk för mer info om den externa hårddisken: https://www.netonnet.se/art/dator/externlagri....

Datorn jag har är en MacBook Air med OS X El Captain med version 10.11.3. Under ”Om den här datorn” finns även följande info: ”MacBook Air (13 tum, tidigt 2014); Processor 1,4 GHz Intel Core i5; Minne 4 GB 1600 MHz DDR3; Startskiva Macintosh HD; Grafik Intel HD Graphics 5000 1536 MB.

Mitt problem är att den externa hårddisken ofta blir väldigt långsam, den är dock inte alltid långsam. Detta leder då tex till att uppspelning av en film som ligger på den externa hårddisken som är på ca 45 minuter och 3,5 GB laggar väldigt mycket. När jag sedan lägger över filmen till datorns interna hårddisk så funkar uppspelning alltid helt utan lagg. Även interna filöverflyttningar från en plats på den externa hårddisken till en annan går extremt långsamt när den externa blir långsam. Jag kommer inte ihåg exakt hur lång tid jag mätte upp att en filöverföring på 1 GB tog, men jag har för mig att det var ungefär 2 minuter. När den externa blir långsam så går även nedladdningar till den externa genom BitTorrent-programmet Utorrent väldigt långsamt och jag når max ca 10 kilobyte/sekund i hastighet.

Jag har genom programmet skivverktyg i Mac formaterat hela den externa hårddisken till filformatet Mac OS X Extended (journalförd) och valt GUID som partitionskarta. Efter att jag formaterat hårddisken så delade jag upp den i två partitioner, en på 390 GB och en på 3,6 TB eftersom jag vill att Time Machine ska använda den mindre enbart. Jag har dock inte än aktiverat Time Machine sedan jag började testa det andra exemplaret av min externa hårddisk eftersom jag tänkte att det kanske var Time Machine som gjorde att den externa hårddisken blev långsam. Men den externa är ju långsam även nu så det beror inte på användning av Time Machine.

När disken inte är långsam arbetar den väldigt snabbt. Eftersom att jag har testat två helt nya exemplar av denna externa hårddisk (fick ett nytt exemplar genom garantin) och båda är helt nya och till synes intakta, så borde problemet bero på min dator. Jag har ingen annan mac-dator som jag kan testa den externa på. Vad finns det för inställningar i Mac OS X som kan påverka hur min externa hårddisk fungerar? Jag kör inte många andra program samtidigt som den externa blir långsam, så jag har svårt att se att det skulle bero på det - jag har typ Safari, Chorme, VLC media player och Utorrent öppna samtidigt. Jag har testat att sätta USB-sladden från den externa i båda USB-ingångarna på datorn, men det spelar ingen roll. Jag körde programmet DriveDX på båda mina exemplar av denna externa hårddisk och programmet säger att de var helt fungerande båda två.

Jag kan tillägga att jag tidigare har haft problem med datorn, det var ett produktionsfel som gjorde att den inte gick att starta utan den bara gick igång så att fläktarna snurrade. Det var den inne på reparation för under sommaren 2015 och har sedan dess funkat utan problem.

Mvh
Kalle

Låter som att den blir seg pga att det skrivs/läses något under tiden. USB2 är inte supersnabbt.

  • Medlem
  • 2016-03-13 17:42

Låter ju inte bra att filmen hackar. Men jag förstår det som att den hackar när du samtidigt använder uTorrent?
En mekanisk disk är inte snabb oavsett om det är USB 2 eller 3 eftersom det är själva disken som är långsam, speciellt om den ska läsa och skriva på flera ställen samtidigt. Jag är ganska säker på att om du nöjer dig med att göra en sak åt gången, tex se film eller använda uTorrent (med inte allt för många samtidiga nedladdningar) så fungerar disken alldeles utmärkt. Jag tror inte felet ligger i din dator.

  • Medlem
  • 2016-03-13 17:42
Ursprungligen av barbapappa_86:

Låter som att den blir seg pga att det skrivs/läses något under tiden. USB2 är inte supersnabbt.

MBA 2014 har USB3.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Låter som att den blir seg pga att det skrivs/läses något under tiden. USB2 är inte supersnabbt.

Tack så mycket för svar!

Jag vill minnas att min dator har USB 3.0 och även den externa har stöd för USB 3.0.

Vad menar du med att den blir seg eftersom något läses/skrivs under tiden? Borde jag inte kunna titta på film från den externa samtidigt som jag tex har en nedladdning till den genom BitTorrent som går i 15 MB/s? Jag gjorde för övrigt nyss ett System Disk Test i programmet AJA System Test och fick då 178 MB/s i skriv- till den externa hårddisken och 178 MB/s i läshastighet när jag utför ett test då en hel fil flyttas.

Mvh

Ursprungligen av Dalle:

Låter ju inte bra att filmen hackar. Men jag förstår det som att den hackar när du samtidigt använder uTorrent?
En mekanisk disk är inte snabb oavsett om det är USB 2 eller 3 eftersom det är själva disken som är långsam, speciellt om den ska läsa och skriva på flera ställen samtidigt. Jag är ganska säker på att om du nöjer dig med att göra en sak åt gången, tex se film eller använda uTorrent (med inte allt för många samtidiga nedladdningar) så fungerar disken alldeles utmärkt. Jag tror inte felet ligger i din dator.

Tack för ett väldigt bra svar!! Ska genast testa detta.

Är det en högre belastning för den externa hårddisken att skriva tex 5 MB/s till två olika ställen på den externa samtidigt än att skriva 10 MB/s till ett ställe?

Jag tänkte att jag gör så att jag pausar alla utom typ 5 torrents i Utorrent så att inte för många är aktiva samtidigt. Det gör väl inget om övriga torrents ligger pausade, det sker ju då rimligtvis ingen datakommunikation till/från den externa hårddisken för dessa torrents?

Mvh

Senast redigerat 2016-03-13 18:06
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-03-13 18:35

Ska du bara testa kan du väl lika gärna pausa alla torrents under tiden.
Ja, 5+5 är mer än 10. Det tar tid för huvudet att hoppa mellan de olika platserna.

  • Medlem
  • 2016-03-13 19:01
Ursprungligen av kalle456:

Är det en högre belastning för den externa hårddisken att skriva tex 5 MB/s till två olika ställen på den externa samtidigt än att skriva 10 MB/s till ett ställe?

Absolut, precis som @kenjon säger.

Ursprungligen av kalle456:

Jag tänkte att jag gör så att jag pausar alla utom typ 5 torrents i Utorrent så att inte för många är aktiva samtidigt. Det gör väl inget om övriga torrents ligger pausade, det sker ju då rimligtvis ingen datakommunikation till/från den externa hårddisken för dessa torrents?

Om du ställer in så att kanske tre samtidiga hämtningar är ok och sedan startar alla nedladdningar så ser ju datorn till att allt sköts smidigt sedan. Men hur gick det med filmen när du stängt ner torrentprogrammet helt? Jag gissar på att det inte är några som helst problem då.

Jag har testat den externa hårddisken lite med Utorrent och den funkade först bra under flera timmar. Sedan när jag lade till fler torrents så blev allting jättelångsamt, precis som det har blivit tidigare. När den externa funkade bra så laddade jag ner i 25 MB/s. Jag laddar nu ner i enbart 10 kb/s och jag vet att de filer jag försöker ladda ner delas av många. Jag gör inte något som belastar den externa samtidigt, tex titta på film från den. Jag testade att stoppa alla utom en torrent i Utorrent och det går nu ändå segt, vilket är konstigt om man utgår från teorin om att den externa blir seg av att många olika läs-/skrivprocesser sker samtidigt. Jag passade även på att göra ett nytt System Disk Test i programmet AJA System Test och fick denna gång 42 MB/s i skriv- till den externa hårddisken och 36 MB/s i läshastighet när jag utför ett test då en hel fil flyttas. Förra gången i samband med att den externa var snabb fick jag 178 MB/s i både skriv och läshastighet.

Tacksam för alla svar!

Mvh

Ursprungligen av Dalle:

Absolut, precis som @kenjon säger.

Om du ställer in så att kanske tre samtidiga hämtningar är ok och sedan startar alla nedladdningar så ser ju datorn till att allt sköts smidigt sedan. Men hur gick det med filmen när du stängt ner torrentprogrammet helt? Jag gissar på att det inte är några som helst problem då.

Just nu är Utorrent långsamt och jag gör inget som belastar den externa samtidigt, jag ska nu testa att först försöka spela upp en film från den externa samtidigt som jag fortsätter ha igång Utorrent. Sedan testar jag att spela upp samma film efter att ha stängt av Utorrent.

EDIT: Precis när jag skulle testa att spela upp en film samtidigt som Utorrent är långsamt så fick Utorrent upp farten och jag laddade ner i 25 MB/s. Jag testade då att spela upp en film från den externa som är 3,5 GB stor och 46 minuter lång, det gick helt utan lagg samtidigt som Utorrent fortsatte att ladda ner i ca 20 Mb/s och ibland i 25 Mb/s. Den externa klarar alltså att både spela upp en så här stor film samtidigt som den skriver i 25 Mb/s. Jag testade att titta i 7 min och sedan plötsligt minskade hastigheten på torrenten till 10 kb/s men filmen fortsatte att inte lagga. Jag hade stoppat alla torrents utom den som var aktiv när jag gjorde detta test. Tidigare när nedladdningarna gått långsamt så har även filmuppspelning gått långsamt men så var det alltså inte denna gången. Den torrent jag laddar ner seedas väldigt mycket vet jag och det visas inte minst av att jag först kan ha väldigt låg nedladdningshastighet och sedan några minuter senare ha 25 MB/s i nedladdningshastighet, jag tycker alltså att man kan dra slutsatsen att det är något som är fel i mitt system och inte på själva torrenten.

Mvh

Senast redigerat 2016-03-13 19:33
  • Medlem
  • 2016-03-13 19:07
Ursprungligen av kalle456:

Jag passade även på att göra ett nytt System Disk Test i programmet AJA System Test och fick denna gång 42 MB/s i skriv- till den externa hårddisken och 36 MB/s i läshastighet när jag utför ett test då en hel fil flyttas. Förra gången i samband med att den externa var snabb fick jag 178 MB/s i både skriv och läshastighet.

Du gjorde testet samtidigt som du flyttade en fil? Hur flyttade du den? Från extern till intern hårddisk eller endast lokalt på den externa? Mätningar ska man göra under så lika förutsättningar som möjligt, dvs mät endast när hårddisken inte är uppagen med andra arbeten.

Senast redigerat 2016-03-13 19:26

Se mitt redigerade inlägg ovan.

Ursprungligen av Dalle:

Du gjorde testet samtidigt som du flyttade en fil? Hur flyttade du den? Från extern till intern hårddisk eller endast lokalt på den externa? Mätningar ska man göra under så lika förutsättningar som möjligt, dvs mät endast när hårddisken inte är uppagen med andra arbeten.

Jag gjorde två nya tester nu eftersom jag inte kommer ihåg under vilka omständigheter jag mätte innan. Test 1: Jag laddade jag ner i ca 22 MB/s och började då testa hastigheten på den externa i samma program som innan. Jag hade bara en torrent aktiv i Utorrent. Jag fick då 124 MB/s i skriv och 114 MB/s i läs. När jag utförde testet så sjönk nedladdningshastigheten i Utorrent en hel del och låg ofta runt 4-12 MB/s. Jag hade ingen annan program eller process igång än Utorrent som belastar den externa. Test 2: Nu stängde jag ner Utorrent och hade heller inget annat igång som belastar den externa. Jag påbörjade sedan ett test av den externa i samma program som tidigare använts för testning, jag fick då 175 Mb/s i skriv och 171 mb/s i läs.

Det tidigare testet jag gjorde då jag fick 42 mb/s i skriv och 36 mb/s i läs har jag för mig att jag gjorde när utorrent fortfarande var öppet men laddade ner i bara 10 kb/s.

Jag kan för övrigt tillägga till problembeskrivningen att de gånger den externa är långsam så segar Utorrent när jag försöker stänga ner det. Utorrent-fönstret stängs då men själva programmet avslutas ej eftersom det fortfarande är en prick under ikonen för Utorrent i iDock, högerklickar man då på den ikonen så kan man välja tvångsavsluta. Utorrent segar aldrig fast annars vid nedstängning.

Mvh

  • Medlem
  • 2016-03-13 19:56

Torrentprogrammet kan absolut vara flaskhalsen. Dessa äter RAM-minne till frukost och segar ner systemet. Lösningen är att endast ha en eller ett fåtal aktiva nedladdningar åt gången. Prova att stänga av alla nedladdningar. Avsluta programmet, öppna det igen och kör sedan en eller två torrester i taget. Då slipper du troligen dessa dippar i nedladdningshastigheten.

Och sen måste vi börja skilja på Mb/MB.

Ursprungligen av Dalle:

Torrentprogrammet kan absolut vara flaskhalsen. Dessa äter RAM-minne till frukost och segar ner systemet. Lösningen är att endast ha en eller ett fåtal aktiva nedladdningar åt gången. Prova att stänga av alla nedladdningar. Avsluta programmet, öppna det igen och kör sedan en eller två torrester i taget. Då slipper du troligen dessa dippar i nedladdningshastigheten.

Och sen måste vi börja skilja på Mb/MB.

Menar du att anledningen till att nedladdningarna ibland nästan stannar helt är att torrentprogrammet tar mycket RAM-minne och det blir någon slags överbelastning som gör att det segar ihop totalt? I så fall så blir det ju ännu mer problem om man har igång andra program i datorn som använder mycket RAM-minne. Att RAM-minnet skulle vara flaskhalsen förklarar dock inte varför det laggade när jag skulle spela upp en film från den externa, och att jag sedan spelade upp den utan problem när jag flyttade den till datorns interna hårddisk. Eller tar det mer RAM-minne om jag spelar upp den från en extern hårddisk?

När man har många torrents igång i Utorrent så blir det ju många anslutningar samtidigt till andra som man antingen laddar ner från eller laddar upp till. Jag har läst att många sådana anslutningar samtidigt kan göra att ens internet blir långsamt, stämmer det? Jag har aldrig ändrat dessa inställningar i Utorrent och har alltid haft 200 i "Global limit" och 50 i "Per torrent limit". Jag har fiberinternet med 250 Megabit/s ner och 125 megabit/s upp och bor centralt i en medelstor stad, har dessutom alltid fått ut så här mycket på bredbandskollen när jag testat så det verkar stabilt. Jag har inte märkt att min internetanslutning varit seg i samband med att Utorrent varit långsamt.

När jag pratade om läs- och skrivhastigheter från mina tester så menade jag megabyte/sekund den högsta hastigheten som jag nämnde att jag laddade ner i var 25 megabyte/sekund.

Mvh

Att köra torrents mot en extern disk skulle jag aldrig rekommendera (eller mekanisk disk överhuvudtaget), en torrent kan skriva tusentals skrivningar till disken samtidigt på olika ställen på disken, där är flaskhalsen, det är mekanik som måste flytta på sig för att utföra detta arbete, ibland blir det fullt i kön och det kommer att gå som sirap precis som du upplever @kalle456. Inget du kan göra något åt.

Det kan även göra hela din uppkoppling långsam ja beroende på vad du har för uppkoppling.

Ursprungligen av Dalle:

Torrentprogrammet kan absolut vara flaskhalsen. Dessa äter RAM-minne till frukost och segar ner systemet. Lösningen är att endast ha en eller ett fåtal aktiva nedladdningar åt gången. Prova att stänga av alla nedladdningar. Avsluta programmet, öppna det igen och kör sedan en eller två torrester i taget. Då slipper du troligen dessa dippar i nedladdningshastigheten.

Och sen måste vi börja skilja på Mb/MB.

Jag har kollat runt i verktygsprogrammet aktivitetskontroll och har där sett att 3,3-3,6 gb av mitt minne användes hela tiden, jag har 4 gb totalt interminne i datorn. Det var dock inte utorrent som tog mycket minne, det tog bara ca 110 megabyte, istället var det de ca 25 flikar som jag haft öppna i min webbläsare safari. Det verkar som att datorn lagrar innehållet på webbsidorna i internminnet så länge de hålls öppna som flikar. När jag stängde alla flikar och själva webbläsaren så hade jag plötsligt bara en användning av internminnet på 1,6 gb. Hur många procent av internminnet kan man använda totalt utan att tex Utorrents prestanda försämras? Kan tillägga att Utorrent inte ökade i användning av internminne efter att jag frigjort en massa internminne, det verkar alltså som att Utorrent inte behöver mer trots att jag kör 25 torrents samtidigt.

Utorrent har dock nu igen blivit långsamt och jag har sedan typ en timma tillbaka testat att ha igång 25 torrents samtidigt, alla kopplade mot min externa hårddisk. Internminet verkar alltså inte vara förklaringen, jag har ju massor av fritt interminne nu och ändå krånglar det. Utorrent har till och med hängt sig helt och visar samma nedladdningshastighet hela tiden utan att disken jobbar.

Kan tillägga att min processor pendlar mellan att ha 52-65% ledig kapacitet när jag har igång utorrent med många torrents och högsta nedladdningshastighet och samtidigt spelar upp HD-film i VLC.

Mvh

Ursprungligen av Anderlind:

Att köra torrents mot en extern disk skulle jag aldrig rekommendera (eller mekanisk disk överhuvudtaget), en torrent kan skriva tusentals skrivningar till disken samtidigt på olika ställen på disken, där är flaskhalsen, det är mekanik som måste flytta på sig för att utföra detta arbete, ibland blir det fullt i kön och det kommer att gå som sirap precis som du upplever @kalle456. Inget du kan göra något åt.

Detta med bristen med mekaniska hårddiskar låter som en väldigt rimlig förklaring. Skulle det funka bättre med en extern SSD-disk av valfri modell?

Ursprungligen av Anderlind:

Det kan även göra hela din uppkoppling långsam ja beroende på vad du har för uppkoppling.

Menar du att min internetuppkoppling kan bli seg om jag har många samtidiga anslutningar till andra datorer genom Utorrent?

Mvh

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-03-14 00:33
Ursprungligen av Anderlind:

Att köra torrents mot en extern disk skulle jag aldrig rekommendera (eller mekanisk disk överhuvudtaget), en torrent kan skriva tusentals skrivningar till disken samtidigt på olika ställen på disken, där är flaskhalsen, det är mekanik som måste flytta på sig för att utföra detta arbete, ibland blir det fullt i kön och det kommer att gå som sirap precis som du upplever @kalle456. Inget du kan göra något åt.

Det kan även göra hela din uppkoppling långsam ja beroende på vad du har för uppkoppling.

Njae, torrentklienten har ju dels en skrivbuffert, sedan har disken sin egen buffert. NCQ och annat ser till att nyttja diskarna någorlunda effektivt.
Bäst är att köra mot intern disk medans den laddar ner (en temp mapp), och sedan när den är klar så flyttas filen dit man valt att spara filen. Finns i alla torrentklienter.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-03-14 00:38
Ursprungligen av kalle456:


Menar du att min internetuppkoppling kan bli seg om jag har många samtidiga anslutningar till andra datorer genom Utorrent?

Definitivt, om du inte har en dyrare/bättre router än vad du fått av din ISP. De Comhemroutrar jag ägt, 4st har alla till slut tröttnat vid hög belastning (dvs många anslutningar), enda sättet att få upp farten igen är att starta om router.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-03-14 01:06

Du kan också testa en annan torrentklient. Men att köra mot en extern är nog inte den bästa lösningen.

Ursprungligen av kenjon:

Men att köra mot en extern är nog inte den bästa lösningen.

Problemet måste väl vara att disken jag använder är mekanisk? Att den är extern är väl inget problem då USB 3.0 har hög kapacitet (625 megabyte/s)?

  • Medlem
  • 2016-03-14 11:32
Ursprungligen av kalle456:

Problemet måste väl vara att disken jag använder är mekanisk? Att den är extern är väl inget problem då USB 3.0 har hög kapacitet (625 megabyte/s)?

Till största del är det för att den är just mekanisk. Men sedan är torrentklienten en flaskhals också.

Ursprungligen av reboot81:

Njae, torrentklienten har ju dels en skrivbuffert, sedan har disken sin egen buffert. NCQ och annat ser till att nyttja diskarna någorlunda effektivt.

Kan man ändra inställningarna för Utorrents skrivbuffert eller diskens buffert för att minska risken för att min externa hårddisk inte hinner med att skriva/läsa mycket data till många olika ställen på disken samtidigt? Vad är NCQ?

Ursprungligen av reboot81:

Bäst är att köra mot intern disk medans den laddar ner (en temp mapp), och sedan när den är klar så flyttas filen dit man valt att spara filen. Finns i alla torrentklienter.

Den möjligheten har jag tyvärr inte. Men varför är det bättre? Om den interna disken är mekanisk så har väl den samma flaskhals som min externa mekaniska hårddisk?

Mvh

Ursprungligen av Dalle:

Till största del är det för att den är just mekanisk. Men sedan är torrentklienten en flaskhals också.

Okej. Är Utorrent ett bra val av torrentklient för att undvika att min externa hårddisk blir långsam?

Mvh

  • Medlem
  • 2016-03-14 14:30
Ursprungligen av kalle456:

Okej. Är Utorrent ett bra val av torrentklient för att undvika att min externa hårddisk blir långsam?

Jag använder inte torrentprogram själv längre. Det finns säkert andra som kan ge tips på bra klienter. Men att programmet segar ner hela datorn och äter upp RAM-minnet är nog ett generellt problem oavsett klient.
Dessutom, med uTorrent kommer det väl numera malware och skit på köpet?

Ursprungligen av kalle456:

Okej. Är Utorrent ett bra val av torrentklient för att undvika att min externa hårddisk blir långsam?

Mvh

Testa Transmission.

  • Medlem
  • 2016-03-14 16:45
Ursprungligen av barbapappa_86:

Testa Transmission.

Det jag vet är att Transmission om möjligt är ännu sämre än uTorrent på att hantera flera samtidiga nedladdningar. Hela programmet hänger sig fullständigt och badbollen visar sig oftare än på stranden en het sommardag.

Ursprungligen av Dalle:

Det jag vet är att Transmission om möjligt är ännu sämre än uTorrent på att hantera flera samtidiga nedladdningar. Hela programmet hänger sig fullständigt och badbollen visar sig oftare än på stranden en het sommardag.

Den upplevelsen av Transmission delar inte jag. Kom nyligen en (två) uppdateringar som kan vara värt att installera.

1
Bevaka tråden