Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Craig Federighi: "Nej, batteritiden blir inte bättre av att tvångsavsluta appar"

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Craig Federighi ger tydligt besked, nej det hjälper inte att tvångsavsluta IOS-appar för att få bättre batteritid.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Hjo
  • 2016-03-11 11:47

De som är så smarta att de håller på att stänga av apparna hela tiden och tror att det blir bättre batteritid kan ju läsa detta:
https://medium.com/@kendallbaker/stop-force-q...

Det är ju inte direkt som att det är nyheter...:)

  • Medlem
  • Lammhult
  • 2016-03-11 12:37

Helt rätt från alla håll hittils, men det är väl inte så lätt för en medelsvensson att förstå teknikaliteter gällande operativsystemet.
Det apple istället borde ha gjort är två saker:

1) Lös batteriproblemet redan från början, skälet till att "alla" öht tvångsavslutar appar är ju för att batteritiden är så horribelt dålig att man själv börjar fundera kring det hela och kommer till slutsatsen att det måste vara apparna som är problemet eftersom batteritiden orimligen kan vara då dålig?
(Jag klarar inte en lång dag utan laddning, är jag hemifrån ~07.00 -> 23.00 så är telefonen död om det inte får ladd under dagen, och då är det en relativt sprillans 6s så batteriet bör inte ha blivit märkbart sämre pga ålder).

2) Gör det krångligare att tvångsavsluta en app. Om det enbart ska användas som last resort / worst case för att "starta om" en app, då är det ju dumt att det är såpass enkelt och tillgängligt, vilket bara lurar användarna till att det är något man borde göra.

Sen har det ju inte hjälpt att Facebook appen har ätit upp batteritid utan vettig anledning, som dessutom pågått i åratal. Det finns nog skäl till att folk stängt apparna manuellt för att slippa effekten av appen.

Ursprungligen av Segas:

Sen har det ju inte hjälpt att Facebook appen har ätit upp batteritid utan vettig anledning, som dessutom pågått i åratal. Det finns nog skäl till att folk stängt apparna manuellt för att slippa effekten av appen.

Facebook är verkligen ett specialfall - dessvärre.

Ursprungligen av Basss:

Helt rätt från alla håll hittils, men det är väl inte så lätt för en medelsvensson att förstå teknikaliteter gällande operativsystemet.
Det apple istället borde ha gjort är två saker:

1) Lös batteriproblemet redan från början, skälet till att "alla" öht tvångsavslutar appar är ju för att batteritiden är så horribelt dålig att man själv börjar fundera kring det hela och kommer till slutsatsen att det måste vara apparna som är problemet eftersom batteritiden orimligen kan vara då dålig?
(Jag klarar inte en lång dag utan laddning, är jag hemifrån ~07.00 -> 23.00 så är telefonen död om det inte får ladd under dagen, och då är det en relativt sprillans 6s så batteriet bör inte ha blivit märkbart sämre pga ålder).

2) Gör det krångligare att tvångsavsluta en app. Om det enbart ska användas som last resort / worst case för att "starta om" en app, då är det ju dumt att det är såpass enkelt och tillgängligt, vilket bara lurar användarna till att det är något man borde göra.

Logiken för punkt 2 köper jag inte alls...

  • Medlem
  • 2016-03-11 15:45
Ursprungligen av BlackSmp:

Facebook är verkligen ett specialfall - dessvärre.

Hur fungerar batteri statistik för appar och strömsparläget det kom med IOS9?

Ursprungligen av BlackSmp:

Facebook är verkligen ett specialfall - dessvärre.

Jag är faktiskt inte helt säker på det. Facebook är stort och används av många - "problemet" upptäcktes (så klart) men frågan är hur många andra appar som inte används lika flitigt, som kanske inte är så strömsnåla som appar borde vara?

Bara min gissning, men att det fungerar att spara ström genom att stänga ner en app är bevisligen sant. Huruvida Facebook-appen fortfarande har problem, vet jag faktiskt inte då jag inte använder Facebook.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-03-11 16:23

Tycker det verkar vara ett lite märklig råd. Om vi tar FB-appen som exempel; stängs strömförbrukningen av när man inte använder appen? Sedan tänker jag som @Segas Finns det fler appar som förbrukar för mycket ström i vila. Nu faller ju mitt resonemang om te.x. FB inte förbrukar någon ström i i vila.

Känns som ett resonemang om kartan eller verkligheten...

Ursprungligen av xms67:

Tycker det verkar vara ett lite märklig råd. Om vi tar FB-appen som exempel; stängs strömförbrukningen av när man inte använder appen? Sedan tänker jag som @Segas Finns det fler appar som förbrukar för mycket ström i vila. Nu faller ju mitt resonemang om te.x. FB inte förbrukar någon ström i i vila.

Känns som ett resonemang om kartan eller verkligheten...

Appen drog ordentligt med ström även om den låg i "bakgrunden". Inte riktigt okej, framför allt inte för något så stort som Facebook...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-03-11 17:50
Ursprungligen av Segas:

Appen drog ordentligt med ström även om den låg i "bakgrunden". Inte riktigt okej, framför allt inte för något så stort som Facebook...

Och det visar ju att rådet var/är teoretiskt.

Ursprungligen av xms67:

Och det visar ju att rådet var/är teoretiskt.

Vilket råd? Jag har läst alla inlägg inkl artikelns innehåll men kan inte snappa upp något om ett råd? Jag kan ha misstolkat något, men jag skyller på två dygn utan sömn. ?

Älskar Federighi

1
Bevaka tråden