Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tenfourfox vs Safari och Flash | PPC

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2016-03-11 14:36

I min PPCG5 med syst 10.4.11 kör jag Safari 4.1.3 men den är ju hopplöst omidern. Har därför laddat ner TenfourfoxG5 som funkar bättre. Men inte alltid.
Det går inte att kolla vissa filmer på Facebook. Varför fattar jag inte. Samma film går ju att se i Safarin.

Senast redigerat 2016-03-11 17:51
  • Medlem
  • 2016-03-11 14:38

Tenfourfox stöder inte Flash, det är nog därför.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2016-03-11 15:44

Jo det förstår jag, men hur då göra?

Ursprungligen av torin:

Jo det förstår jag, men hur då göra?

Använda Safari. Kan minnas att vi redan gång på gång har kommit fram till att alla dessa problem du upplever är på grund av att du kör en väldigt daterad version av OSX. Använd din nya dator (kan minnas att du har en nyare) mer, eller lev med begränsningarna.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2016-03-11 16:10
Ursprungligen av barbapappa_86:

Använda Safari. Kan minnas att vi redan gång på gång har kommit fram till att alla dessa problem du upplever är på grund av att du kör en väldigt daterad version av OSX. Använd din nya dator (kan minnas att du har en nyare) mer, eller lev med begränsningarna.

Det handlade inte om vilken dator jag skall använda utan om hur man kommer runt problemet med att TenforfoxG5 inte kan visa video.

Ursprungligen av torin:

Det handlade inte om vilken dator jag skall använda utan om hur man kommer runt problemet med att TenforfoxG5 inte kan visa video.

Tror inte mitt budskap gick fram. Hur som, du har i alla fall fått svar på din fråga.

Ursprungligen av torin:

Det handlade inte om vilken dator jag skall använda utan om hur man kommer runt problemet med att TenforfoxG5 inte kan visa video.

Filmerna använder med största sannolikhet Flash, och TenFourFox stöder inte plugins, så Flash är en av sakerna som den inte kan hantera.

Så sättet att komma runt det är:
1. Prova med en annan webbläsare, t.ex Safari.

2. Om det inte fungerar där heller, så kan man prova att uppdatera Flash.
- Surfa till den här sidan från Safari, så kan du se vilken Flash-version du har: http://www.adobe.com/software/flash/about/
- Och om du berättar för oss vilken version du har, så kan vi hjälpa dig att hitta rätt nerladdning för att uppdatera.

3. Om det inte fungerar då heller, så inser man att moderna webbsidor kräver nyare webbläsare och operativsystem.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2016-03-11 17:11

Flash Player 10.1.102.64 verkar det vara

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Filmerna använder med största sannolikhet Flash, och TenFourFox stöder inte plugins, så Flash är en av sakerna som den inte kan hantera.

Så sättet att komma runt det är:
1. Prova med en annan webbläsare, t.ex Safari.

2. Om det inte fungerar där heller, så kan man prova att uppdatera Flash.
- Surfa till den här sidan från Safari, så kan du se vilken Flash-version du har: http://www.adobe.com/software/flash/about/
- Och om du berättar för oss vilken version du har, så kan vi hjälpa dig att hitta rätt nerladdning för att uppdatera.

3. Om det inte fungerar då heller, så inser man att moderna webbsidor kräver nyare webbläsare och operativsystem.

Jag tolkar torin som att det fungerar fint i Safari

Citat:

Samma film går ju att se i Safarin.

Ursprungligen av torin:

Jo det förstår jag, men hur då göra?

Parallellt till min Firefox, (min standard webbläsare) använder jag Chrome med inbyggd flash för att titta på videor, spela spel mm som kräver flash. Vilket är säkrare när det är inbyggt eftersom det uppdateras automatiskt. Glöm inte uppdatera den hela tiden om du vill ha den separat http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.652704/vikti...

  • Medlem
  • 2016-03-11 17:49
Ursprungligen av calinou:

Parallellt till min Firefox, (min standard webbläsare) använder jag Chrome med inbyggd flash för att titta på videor, spela spel mm som kräver flash. Vilket är säkrare när det är inbyggt eftersom det uppdateras automatiskt. Glöm inte uppdatera den hela tiden om du vill ha den separat http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.652704/vikti...

Torin har en alldeles för gammal dator och operativsystem för Chrome.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Jag tolkar torin som att det fungerar fint i Safari

Ok, men metoden att komma runt problemet med TenFourFox är då fortfarande: Använd Safari.
(eftersom TenFourFox inte stöder Flash)

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ok, men metoden att komma runt problemet med TenFourFox är då fortfarande: Använd Safari.
(eftersom TenFourFox inte stöder Flash)

Exakt!

OSX Tiger släpptes 29 april 2005 med en release av 10.4.11 uppdateringen 14 november 2007.
Operativet slutade Apple supportera någon gång september 2009 med undantag Safari som avslutades november 2010.

För all del använd dig gamla dator men låt den inte vara Internet-ansluten.
Ett operativsystem som inte får några viktiga uppdateringar och ej heller något stöd för funktioner från företag och myndigheter bör inte besöka Internet.

Var inte en likadan bakåtsträvare som de gamla PC-användare som än idag sitter med Windows XP.

Detta säger jag inte för att racka ner på dig utan mer för omtanke.

  • Medlem
  • 2016-03-12 10:15

Alla G5 kan köra Mac OS X Leopard 10.5.8. Om man uppdaterar till det kan man köra WebKit för (Snow) Leopard (i grunden ett slags nyare Safari). Det innehåller uppdaterade funktioner för det mesta (och som kontinuerligt uppdateras). Man kan utöver det installera nyare systemcertifikat och göra andra tweaks.
https://sourceforge.net/projects/leopard-webk...

Ursprungligen av alix:

Alla G5 kan köra Mac OS X Leopard 10.5.8. Om man uppdaterar till det...

Det har vi försökt i tidigare trådar, att få honom att uppgradera till 10.5. Men enligt honom är Leopard så dåligt, så det vill han inte.

  • Medlem
  • 2016-03-12 11:56
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det har vi försökt i tidigare trådar, att få honom att uppgradera till 10.5. Men enligt honom är Leopard så dåligt, så det vill han inte.

Jag tänkte mig det som en allmän upplysning. Många vet inte om att detta projekt finns, utan tror att Tenfourfox är det enda som utvecklas.

1
Bevaka tråden