Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Edward Snowden: "FBI kan låsa upp Iphone"

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Visselblåsaren Edward Snowden menar att FBI visst kan låsa upp den Iphone som hör till San Bernardino-fallet i USA.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-03-10 15:42

Ska bli spännande att följa fortsättningen av detta drama!

  • Medlem
  • 2016-03-10 16:00

Varför säger inte Apple samma sak i så fall?

Ursprungligen av alix:

Varför säger inte Apple samma sak i så fall?

Förmodligen för att Apple inte är speciellt intresserade av att skapa en bakdörr? Det är det FBI efterfrågat.

Information om hur detta skulle gå till som Snowden pratar om finns länkat i artikeln och hittas här; https://www.aclu.org/blog/free-future/one-fbi....

Citat:

What's really going on here?

If this generally useful security feature is actually no threat to the FBI, why is it painting it in such a scary light that some commentators have even called it a “doomsday mechanism”? The FBI wants us to think that this case is about a single phone, used by a terrorist. But it's a power grab: law enforcement has dozens of other cases where they would love to be able to compel software and hardware providers to build, provide, and vouch for deliberately weakened code. The FBI wants to weaken the ecosystem we all depend on for maintenance of our all-too-vulnerable devices. If they win, future software updates will present users with a troubling dilemma. When we're asked to install a software update, we won’t know whether it was compelled by a government agency (foreign or domestic), or whether it truly represents the best engineering our chosen platform has to offer.

In short, they're asking the public to grant them significant new powers that could put all of our communications infrastructure at risk, and to trust them to not misuse these powers. But they're deliberately misleading the public (and the judiciary) to try to gain these powers. This is not how a trustworthy agency operates. We should not be fooled.

  • Medlem
  • 2016-03-10 16:29
Ursprungligen av keptang:

Förmodligen för att Apple inte är speciellt intresserade av att skapa en bakdörr? Det är det FBI efterfrågat. ...

Om FBI ändå kan få fram informationen hade väl Apple pekat på de möjligheterna i stället för att bråka om specialprogramvara i domstol? Det är något som inte stämmer, det är uppenbart. Men vad?

Ursprungligen av alix:

Om FBI ändå kan få fram informationen hade väl Apple pekat på de möjligheterna i stället för att bråka om specialprogramvara i domstol? Det är något som inte stämmer, det är uppenbart. Men vad?

Elementärt, FBI (och liknande instanser) vill så klart ha lagen på sin sida. En permanent bakdörr är enklare att referera till än att man använt alternativa vägar för att knäcka en säkerhet som påstås vara oknäckbar.

  • Medlem
  • 2016-03-10 17:16
Ursprungligen av Segas:

Elementärt, FBI (och liknande instanser) vill så klart ha lagen på sin sida. En permanent bakdörr är enklare att referera till än att man använt alternativa vägar för att knäcka en säkerhet som påstås vara oknäckbar.

Återigen, frågan är varför Apple inte pekar på möjligheten att FBI kan få tag på informationen på annat sätt. Det är mysteriet.

Ursprungligen av alix:

Återigen, frågan är varför Apple inte pekar på möjligheten att FBI kan få tag på informationen på annat sätt. Det är mysteriet.

Förstår inte varför Apple skulle göra det, det är inte frågan man fått från FBI.
Informationen finns ju på nätet, FBI måste väl också kunna googla.

  • Medlem
  • 2016-03-10 17:54
Ursprungligen av keptang:

Förstår inte varför Apple skulle göra det, det är inte frågan man fått från FBI.
Informationen finns ju på nätet, FBI måste väl också kunna googla.

Det ligger i Apples intresse att påpeka det, om det nu är sant, för då skulle de slippa ta fram informationen själva. Eller hur? Men det har Apple inte gjort. Det är märkligt, om påståendena nu är sanna.

Ursprungligen av alix:

Återigen, frågan är varför Apple inte pekar på möjligheten att FBI kan få tag på informationen på annat sätt. Det är mysteriet.

Finns två möjligheter;

* Det finns inget sätt att kringgå Apples skydd.

* Det är inte "lagligt".

Varför Apple skulle behöva referera till hur man gör är ett högst osannolikt alternativ.

  • Medlem
  • 2016-03-10 18:22
Ursprungligen av Segas:

Finns två möjligheter;

* Det finns inget sätt att kringgå Apples skydd.

* Det är inte "lagligt".

Varför Apple skulle behöva referera till hur man gör är ett högst osannolikt alternativ.

Det första alternativet i så fall. Vilket förklarar varför Apple inte hänvisar till det.

Ursprungligen av alix:

Det första alternativet i så fall. Vilket förklarar varför Apple inte hänvisar till det.

En väldigt sannolik orsak. Fast vi kan ju bara spekulera i det. Jag tvivlar på att det finns mjukvara att knäcka Apples skydd med, främst med tanke på hur Apple kämpar med att täppa igen möjligheterna för jailbreak.

Alla vägar in i ett system är en säkerhetsrisk. Samma ideologi appliceras på kärnkraftsverk idag; där har man aldrig 'access' utifrån.

Tänk Stuxnet.

Det ligger väl inte i Apples intresse att säga att FBI själva har kunskapen att kringgå iOS säkerhetssystem. Det skulle ju vara ett erkännande att det är möjligt. Något de vill få allmänheten att tro är omöjligt (vilket det kanske är). Även om nu FBI har möjligheten att kringgå skyddet så kan jag tänka mig att det ligger i deras intresse att få fram ett domstolsbeslut på att det är Apple (och i framtiden alla mobiltelefonsaktörer på USA marknaden) som ska ta fram informationen.

Ursprungligen av Sledde:

Det ligger väl inte i Apples intresse att säga att FBI själva har kunskapen att kringgå iOS säkerhetssystem. Det skulle ju vara ett erkännande att det är möjligt. Något de vill få allmänheten att tro är omöjligt (vilket det kanske är). Även om nu FBI har möjligheten att kringgå skyddet så kan jag tänka mig att det ligger i deras intresse att få fram ett domstolsbeslut på att det är Apple (och i framtiden alla mobiltelefonsaktörer på USA marknaden) som ska ta fram informationen.

Metoden som artikeln beskriver, att gå via NAND Flash-minnet, är ju faktiskt komplicerad om än möjlig. Det som Apples/FBIs-bakdörr skulle åstadkomma är då ett mycket enklare sätt att ta sig in i telefoner. Det skulle kunna öppna upp alla telefoner för nästan vilken amatör som helst, det kanske är det Apple vill skydda då eftersom Apple inte kan stoppa NAND-vägen utan att bygga in hårdvaruskydd emot det. Det ryktas ju om att Apple tänker göra iPhone helt supersäker framöver vilket kan innebära att stoppa denna metod.

  • Medlem
  • 2016-03-10 20:02
Ursprungligen av Sledde:

Det ligger väl inte i Apples intresse att säga att FBI själva har kunskapen att kringgå iOS säkerhetssystem. Det skulle ju vara ett erkännande att det är möjligt. Något de vill få allmänheten att tro är omöjligt (vilket det kanske är). Även om nu FBI har möjligheten att kringgå skyddet så kan jag tänka mig att det ligger i deras intresse att få fram ett domstolsbeslut på att det är Apple (och i framtiden alla mobiltelefonsaktörer på USA marknaden) som ska ta fram informationen.

Om bara Apple hade vetat att det är möjligt hade jag kunnat köpa det du skriver. Men nu hänvisar Snowden med flera till det. Om det är sant är det testbart och avslöjat. Då har Apple mer att förlora genom att inte hänvisa FBI till befintlig teknik.

Det här är ju bara trams; klart FBI vet att dom kan klona informationen och det har dom givetvis redan gjort. Alla som har minsta IT-kunskap vet ju att man kan klona allt - rakt av - ettor och nollor - det vet ju 12-åringar.
FBI har dock inte resurser och tid att göra 17 000 000 kopior och köra brure force på dessa (10 försök varje gång)...och sedan - om dom inte tog sig in på dessa försök köra mot 17 000 000 kopior till. Månaderna går...åren går...tillslut är brotten preskriberade eller så har åtalet lagts ner av andra orsaker...åklagare (politiskt tillsatta) har kommit och gått...tiden går...datorerna står och tuggar och tuggar).

FBI vill att Apple hjälper dom så att dom inte behöver satsa en miljard mantimmar och 458 miljoner dollar i kostnad för att öppna en iPhone. Och dom vill ha det så för all framtid i alla iPhones som någonsin hamnar i deras händer i samband med brott eller misstanke om brott...eller för att hacka lurar av andra orsaker (en ny Nixon skulle genast beställa ett sådant jobb ).

När FBI-chefen inför Kongressförhöret fick frågan om det verkligen inte gick att hacka luren utan Apples assistans svarade han nej. Vad han menade då var att det inte fanns några "realistiskt praktiska" möjligheter utan Apple. Det var alltså demagogi kan man säga...men det är normalt inom politiken...att chefer för tunga institutioner förleder Kongressen är inte ovanligt och så länge Kongressens ledamoter inte vet vad dom snackar om - och inte kan ställa rätta frågorna - så är det lätt att blåsa dessa gubbar (och några gummor). Hade frågan istället varit: Finns det inte någon - åtminstone teoretisk - möjlighet att hacka luren utan Apples hjälp? - så hade FBI-chefen varit tvungen att svara "ja" (ty han skulle absolut inte ljuga flagrant).

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-03-10 20:57

Så sättet att kringgå max 10 lösenords försök är att klona NAND-minnet & "secure enclave" och stoppa in dessa i andra mobiler?

Har någon ens bevisat teoretiskt att det går att göra?

  • Medlem
  • Lammhult
  • 2016-03-10 21:17
Ursprungligen av alix:

Återigen, frågan är varför Apple inte pekar på möjligheten att FBI kan få tag på informationen på annat sätt. Det är mysteriet.

Eh, det skulle väl inte rimma så bra att Apple står och erkänner att tekniken dom tidigare promotat till sina kunder som "top notch security" egentligen kan knäckas?

Ursprungligen av Demiurgen:

Det här är ju bara trams; klart FBI vet att dom kan klona informationen och det har dom givetvis redan gjort. Alla som har minsta IT-kunskap vet ju att man kan klona allt - rakt av - ettor och nollor - det vet ju 12-åringar.
FBI har dock inte resurser och tid att göra 17 000 000 kopior och köra brure force på dessa (10 försök varje gång)...och sedan - om dom inte tog sig in på dessa försök köra mot 17 000 000 kopior till. Månaderna går...åren går...tillslut är brotten preskriberade eller så har åtalet lagts ner av andra orsaker...åklagare (politiskt tillsatta) har kommit och gått...tiden går...datorerna står och tuggar och tuggar).

FBI vill att Apple hjälper dom så att dom inte behöver satsa en miljard mantimmar och 458 miljoner dollar i kostnad för att öppna en iPhone. Och dom vill ha det så för all framtid i alla iPhones som någonsin hamnar i deras händer i samband med brott eller misstanke om brott...eller för att hacka lurar av andra orsaker (en ny Nixon skulle genast beställa ett sådant jobb ).

När FBI-chefen inför Kongressförhöret fick frågan om det verkligen inte gick att hacka luren utan Apples assistans svarade han nej. Vad han menade då var att det inte fanns några "realistiskt praktiska" möjligheter utan Apple. Det var alltså demagogi kan man säga...men det är normalt inom politiken...att chefer för tunga institutioner förleder Kongressen är inte ovanligt och så länge Kongressens ledamoter inte vet vad dom snackar om - och inte kan ställa rätta frågorna - så är det lätt att blåsa dessa gubbar (och några gummor). Hade frågan istället varit: Finns det inte någon - åtminstone teoretisk - möjlighet att hacka luren utan Apples hjälp? - så hade FBI-chefen varit tvungen att svara "ja" (ty han skulle absolut inte ljuga flagrant).

Man kan kopiera allt, egentligen. Frågan är bara till vilken kostnad det börjar bli rimligt att fortsätta. Vi kan bara spekulera, men vad FBI chefen har sagt och vad Apple påstår (eller tvärtom, om man vill det) är bara politisk pajkastning. Kan vi komma fram till olika lösningar på problemet (eller, spekulera fram lösningar) så tror jag säkert att både FBI, NSA och Apple redan har kommit på det innan oss.

Kort och gott, FBI vill ha laglig tillåtelse att ta sig in i Apple's telefoner, Apple säger nej och sen börjar pajkastningen.

Summa summarum, det går inte att ta sig in i telefonerna - med en ekonomiskt försvarbar metod.

  • Medlem
  • 2016-03-10 21:50
Ursprungligen av alix:

Om bara Apple hade vetat att det är möjligt hade jag kunnat köpa det du skriver. Men nu hänvisar Snowden med flera till det. Om det är sant är det testbart och avslöjat. Då har Apple mer att förlora genom att inte hänvisa FBI till befintlig teknik.

Ursprungligen av Basss:

Eh, det skulle väl inte rimma så bra att Apple står och erkänner att tekniken dom tidigare promotat till sina kunder som "top notch security" egentligen kan knäckas?

Jag skrev om det tidigare i tråden, se ovan. Slutsatsen man måste dra i nuläget är att det Snowden med flera hävdar inte stämmer.

  • Medlem
  • 2016-03-10 21:52
Ursprungligen av reboot81:

Så sättet att kringgå max 10 lösenords försök är att klona NAND-minnet & "secure enclave" och stoppa in dessa i andra mobiler?

Har någon ens bevisat teoretiskt att det går att göra?

Jag är tveksam. Snowden med flera har sina egna agendor i den här soppan.

  • Medlem
  • Lammhult
  • 2016-03-10 22:00
Ursprungligen av alix:

Jag skrev om det tidigare i tråden, se ovan. Slutsatsen man måste dra i nuläget är att det Snowden med flera hävdar inte stämmer.

Det är slutsatsen _DU_ drar.
Jag förväntar mig inte att ett av världens största/mest förmögna företag bara skulle erkänna nått sånt rakt av för att snowden råkat säga så
Folk/företag har ljugit om saker förr

  • Medlem
  • 2016-03-10 22:41
Ursprungligen av Basss:

Det är slutsatsen _DU_ drar.
Jag förväntar mig inte att ett av världens största/mest förmögna företag bara skulle erkänna nått sånt rakt av för att snowden råkat säga så
Folk/företag har ljugit om saker förr

När någon säger att kejsaren inte har nya kläder, och kan bevisa det, så kan kejsaren inte låtsas som annat. Men Snowden et alii kan inte det, det verkar rätt uppenbart. De påstår bara att det är möjligt, och har egna agendor (främst gentemot FBI skulle jag tro).

1
Bevaka tråden