Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hacka min egen imac...

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en skärmdöd iMac som jag försöker ställa in skärmdelningen på.
Eftersom FW-läget inte ger mig tillgång till systemet vet jag inte hur fasen jag ska komma in i burken.
Lösenordet har jag naturligtvis. Lyckas inte logga in i blindo dock.

Tips?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-03-09 21:48

Har du fjärrinloggning (SSH) aktiverat? Anslut då från fjärrdatorn med:

ssh användarnamn@IP-adress

Om inte starta terminal.app och kör

systemsetup -setremotelogin on

Info.

Därefter

sudo /System/Library/CoreServices/RemoteManagement/ARDAgent.app/Contents/Resources/kickstart -activate -configure -access -on -restart -agent -privs -all 

Apple Remote Desktop: Configuring remotely via command line (kickstart)
Sen kör du Skärmdelning.app eller valfri VNC klient.

Intressant "problem", har själv sett till så att SSH är aktiverat, som "nödingång".

Ja, intressant "problem". Kanske låter det lite suspekt?
Men det kostar skjortan att laga helvetet och den har rillräckligt med processor och ram att vara server tills den pajjar nästa gång.

(Kommer aldrig rekommendera iMac till folk jag respekterar...)

Tack för tipsen. Testar imorgon.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-03-09 23:00

Ja det är ju en "risk" när man köper en kompakt alltiett dator. Årsmodell? Kan den inte ens driva en extern skärm?
Själv sliter jag på en 2010 27", bästa/dyraste teknikköpet jag gjort.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2016-03-10 08:40

Ja, jag älskar min late 2012. Kommer hålla i många år till (prestandamässigt), men risken är ju att skärmen/disken pajar. Som tidigare nämnts, kan du inte koppla in en extern skärm att köra från? Att logga in i blindo borde fungera, i värsta fall får du väl låna en annan Mac så du kan se hur varje steg i inloggningsprocessen ser ut. Personligen ska jag kolla upp det där med SSH.

Ursprungligen av andas:

Ja, jag älskar min late 2012. Kommer hålla i många år till (prestandamässigt), men risken är ju att skärmen/disken pajar. Som tidigare nämnts, kan du inte koppla in en extern skärm att köra från? Att logga in i blindo borde fungera, i värsta fall får du väl låna en annan Mac så du kan se hur varje steg i inloggningsprocessen ser ut. Personligen ska jag kolla upp det där med SSH.

Hur kopplar jag in en annan mac? Kör jag T-läge så ser jag ju bara hårddisken.

Ursprungligen av ABC800:

Har en skärmdöd iMac som jag försöker ställa in skärmdelningen på.
Eftersom FW-läget inte ger mig tillgång till systemet vet jag inte hur fasen jag ska komma in i burken.
Lösenordet har jag naturligtvis. Lyckas inte logga in i blindo dock.

Tips?

  • Starta iMacen i Target Disk Mode

  • Koppla in den som en disk till en annan Mac (med en thunderbolt-kabel)

  • Starta den andra Macen med ALT-tangenten och välj iMac-disken som startskiva

  • Du kör nu den andra datorn men med iMacens operativsystem och därmed tillgängliga inställningar

  • Ställ in Fildelning, Fjärrinloggning och Fjärrhanterare (inklusive VNC) så som du vill ha det

  • Starta om, och se till att de båda datorerna startar på egen disk

  • Nu bör du se iMacen i Finder på andra datorn och kan logga in på den både med skärmdelning och fildelning

Koppla in en extern extra skärm (datorskärm, TV, anything med HDMI) - gör alla inställningar - plocka sedan bort extraskärmen och använd Apple Remote Desktop eller TeamViewer.

Smart!!!

Ursprungligen av Demiurgen:

Koppla in en extern extra skärm (datorskärm, TV, anything med HDMI) - gör alla inställningar - plocka sedan bort extraskärmen och använd Apple Remote Desktop eller TeamViewer.

Finns ingen hdmi på en 2011:a...

DVI och HDMI är "samma" sak = adapter.

Ursprungligen av ABC800:

Finns ingen hdmi på en 2011:a...

Ursprungligen av Demiurgen:

DVI och HDMI är "samma" sak = adapter.

Aha!

1
Bevaka tråden