Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

skicka stora filer

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2016-03-07 15:29

Skulle sända en fil på epost som pdf. (bokmanus)
Filen är 386 mb och det ville inte min Gmail acceptera. Jag skulle regga något som heter Drive. Verkade krångligt.
Tacksam för förslag hur jag skall göra.

Antagligen så fick du tips om Google Drive. Mitt tips är att installera Google Drive (eller motsvarande).

Ursprungligen av torin:

...Filen är 386 mb...

386 millibit? Det var inte mycket.

Var noga med enheterna. I det här fallet förstår vi väl att du menar megabyte (MB). Men i andra sammanhang är det lätt att det blir missförstånd.

Annars håller jag med om tipsen. Dropbox, Box, Google Drive, Microsoft Onedrive, eller någon liknande tjänst, är nog det enklaste sättet.

Iom att du har Gmail så har du Drive också, gå till https://drive.google.com/ ladda upp filen, dela den, klart.

Sprend.

Du behöver inte leta längre än till iCloud Mail Drop.
https://support.apple.com/kb/PH2629?locale=en...

Eller använd gratistjänsten wetransfer.com! Upp till 2 GB!

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2016-03-09 16:17

Tack för alla svar!
Problemet är att Google säger att de inte har stöd för min dator, samma svar med Dropbox.
Nu är det så att jag vill kunna sända från just denna dator som är PPCG5 med syst. 10.4.11
Egentligen är det märkligt att det blivit så här. Tidigare har det gått att sända stora filer.

Ursprungligen av torin:

Egentligen är det märkligt att det blivit så här. Tidigare har det gått att sända stora filer.

Kanske var de filerna något mindre.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2016-03-09 16:28

Filerna som skall iväg är 385,5 samt 41,8 MB

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2016-03-09 16:29
Ursprungligen av torin:

Egentligen är det märkligt att det blivit så här. Tidigare har det gått att sända stora filer.

Du har ju bytt ISP sedan förra gången du skickade ett underlag för dina alster. Och den nya ISPn har troligen andra inställningar/begränsningar för mail än den gamla. Fast 386MB låter väldigt, väldigt mycket så rimligen borde den gamla ISPn ha stoppat dig också. Det är inte som så att du kommer ihåg lite fel? Bara lite?

Jag har tidigare kunnat skicka högst 20 MB stora bilagor via Gmail. Standard är 10 MB, så risken är stor att man lyckas skicka via googlemail, men mottagaren får ej eftersom servern begränsar bifogade storlekar till 10 MB, så antingen kommer mailen fram utan bilaga eller så blir det en bounce med felrapport om att bilagan är för stor.

Ursprungligen av torin:

Problemet är att Google säger att de inte har stöd för min dator, samma svar med Dropbox...

Du har fått tips om Sprend och WeTransfer. Prova med någon av dem. Och det finns säkert fler liknande tjänster.

Ursprungligen av torin:

...Tidigare har det gått att sända stora filer.

Jag vågar lova att du aldrig har mejlat filer i den storleksordningen. Begränsningen på mejlbilagor brukar vara runt 10-20 MB.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2016-03-09 16:43
Ursprungligen av frazze:

Du har ju bytt ISP sedan förra gången du skickade ett underlag för dina alster. Och den nya ISPn har troligen andra inställningar/begränsningar för mail än den gamla. Fast 386MB låter väldigt, väldigt mycket så rimligen borde den gamla ISPn ha stoppat dig också. Det är inte som så att du kommer ihåg lite fel? Bara lite?

Ursäkta en yngling. Men vad är ISP?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Du har fått tips om Sprend och WeTransfer. Prova med någon av dem. Och det finns säkert fler liknande tjänster.

Jag vågar lova att du aldrig har mejlat filer i den storleksordningen. Begränsningen på mejlbilagor brukar vara runt 10-20 MB.

Han kan ha mailat dem mha MailDrop i Apple Mail.

Ursprungligen av torin:

Ursäkta en yngling. Men vad är ISP?

Internet Service Provider Dvs en internetleverantör. Även något som man kan googla för att ta reda på

Ursprungligen av pushloop:

Han kan ha mailat dem mha MailDrop i Apple Mail.

Maildrop kom med Yosemite (10.10). Här handlar det om Tiger (10.4).

Om inte WeTransfer eller Sprend fungerar, så beror det på att ditt system/webbläsare är för gammal. För över filerna med exvis ett usb-minne till din moderna dator och skicka därifrån.

P.S. Du behöver inte registrera dig eller betala för WeTransfer. Bara klicka vidare till gratissidan (nästa gång kommer den ihåg ditt val).

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2016-03-11 14:32

Sprend funkar, tack!

1
Bevaka tråden