Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

jotasync rsync gui

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Mölndal
  • 2016-03-07 21:56

Jag håller på med ett rsync gui skrivet i java och är lite nyfiken på hur det ser ut och beter sig under osx.
Även om det är utvecklat på min mac kan jag inte testa själv då jag uteslutande kört linux på den de senaste åren.

Är det någon som har lust att testa och förse mig med lite skärmbilder jag kan lägga ut?
___
Missade visst länken först så här kommer den:
http://jotasync.trixon.se/

Senast redigerat 2016-03-08 20:00

Skicka över information via pm eller här i tråden om du vill så kan jag testa och göra screenshots.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-03-07 23:59

Bra ide, letade senast igår efter ett rsync GUI.

Det hade dock varit bra om Ikoner var Material Svart som standard, Vitt är väl bara vettigt tillsammans med Darcula?
Checkboxen för schemaläggning syns inte bl.a.:

Förslag:
Går det att koda så att jotasync ställer in GUI:t mot värdsystemets stil?
Kanske lägga till en dummytask i en av rutorna?
Kanske skippa dry-runs i historiken?
En länk till beskrivning av alternativen vore fint, tex http://ss64.com/bash/rsync_options.html

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2016-03-08 20:02
Ursprungligen av keptang:

Skicka över information via pm eller här i tråden om du vill så kan jag testa och göra screenshots.

Vad kul! Nu har jag lagt till en länk i det första inlägget så kör på.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2016-03-08 20:12
Ursprungligen av reboot81:

Bra ide, letade senast igår efter ett rsync GUI.

Det hade dock varit bra om Ikoner var Material Svart som standard, Vitt är väl bara vettigt tillsammans med Darcula?
Checkboxen för schemaläggning syns inte bl.a.:
Förslag:
Går det att koda så att jotasync ställer in GUI:t mot värdsystemets stil?
Kanske lägga till en dummytask i en av rutorna?
Kanske skippa dry-runs i historiken?
En länk till beskrivning av alternativen vore fint, tex http://ss64.com/bash/rsync_options.html

Tack för synpunkter!

Vita ikoner: Vita är standard för att Darcula är standard. Fick du inte Darcula vid start? Om inte, fungerar det att välja i efterhand?
Värdsystemets stil: Bra idé, det får jag fixa att sätta som default. Med undantag för på linux där det kan se illa ut...
Dummy task: Får fundera på det.
Dry-runs historik: Det här är lite knepigare. Det är bara körning av rsync som är dry-run, andra skript körs som vanligt. Kanske en indikator i historiken att det var en dry-run?
Hjälplänk: Menar du en länk i själva programmet som öppnar en webbsida?

Än en gång, tack.

Ser på din skärmbild att jag missat att använda "komma" för inställningar, fixar det också.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-03-09 02:34
Ursprungligen av trixon:

Tack för synpunkter!

Vita ikoner: Vita är standard för att Darcula är standard. Fick du inte Darcula vid start? Om inte, fungerar det att välja i efterhand?
Värdsystemets stil: Bra idé, det får jag fixa att sätta som default. Med undantag för på linux där det kan se illa ut...
Dummy task: Får fundera på det.
Dry-runs historik: Det här är lite knepigare. Det är bara körning av rsync som är dry-run, andra skript körs som vanligt. Kanske en indikator i historiken att det var en dry-run?
Hjälplänk: Menar du en länk i själva programmet som öppnar en webbsida?

Än en gång, tack.

Ser på din skärmbild att jag missat att använda "komma" för inställningar, fixar det också.

Minns ej, tror Darcula. Lyckades dock inte få jotasync att glömma mina inställningar, även om jag raderade /Users/user/Library/Preferences/se.trixon.jota.plist
Kanske ska slänga /Users/user/Library/Saved Application State/net.java.openjdk.cmd.savedState oxå?
Ja en indikator att det är en dry-run vore väl bra, men det kanske står i loggarna om det är viktigt att veta?
Hjälplänk för folk som är gröna på rsync... GUI:t är väl (dels) för kommandoskygga personer, och då är väl man pages lika "farligt" som rsync CLI?

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2016-03-09 20:55
Ursprungligen av reboot81:

Minns ej, tror Darcula. Lyckades dock inte få jotasync att glömma mina inställningar, även om jag raderade /Users/user/Library/Preferences/se.trixon.jota.plist
Kanske ska slänga /Users/user/Library/Saved Application State/net.java.openjdk.cmd.savedState oxå?
Ja en indikator att det är en dry-run vore väl bra, men det kanske står i loggarna om det är viktigt att veta?
Hjälplänk för folk som är gröna på rsync... GUI:t är väl (dels) för kommandoskygga personer, och då är väl man pages lika "farligt" som rsync CLI?

Det är lite knepigt med att säga var inställningarna lagras då det är beroende av javaimplementation och operativsystem. Jag vet faktiskt inte vad som gäller för din uppsättning. På Windows verkar det hamna i registret och på min linux under ~/.java/.userPrefs/se/trixon.

Själva datafilen med backup och loggar ligger under ~/.config/jotasync. (Loggkatalog kan dock ändras under serverinställningar)
Vill man ha det på annat sätt under os x?

Har du testat att ansluta till jotasync som körs på en annan dator?

I senaste SNAPSHOT ingår ändring av default tema, tangentkombination för inställningar och dry-run-indikator.

Det kanske blir en hjälplänk men tanken från början var att göra något väldigt lättanvänt. Det gäller fortfarande, så när allt verkar fungera ok lägger jag nog till en möjlighet att skapa rsyncprofiler med guider eller så.

1
Bevaka tråden