Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tillfälligt superseg filkopiering

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2016-03-05 19:54

Flyttar filer från extern hårddisk till NAS.

Stora mappar, mediafiler.

Har funkat bra såhär långt... tills nu.
Ska flytta fotofiler om ca 200 GB men av någon anledning som jag inte hittar så är det som trippelt sirapslager.
Den uppskattade tiden för övningen ökar ser jag... nu är den uppe i "Cirka 30 dagar"...
När jag stött på den typ av bekymmer genom åren så har det varit i samband med att jag varit lite het på gröten och lagt flera överföringar/kopieringar på kö. Alternativt radering av stor datamängd, som knegat på.
Nu har jag inget sådant igång. Har stängt av allt annat.

Det naturliga är såklart att klicka Stoppa kopieringen men jag upplevde tidigare lite bekymmer när jag skulle radera mapp på NASen (vilket blir fallet om jag stoppar, å får börja om) därför slänger jag ut frågan här först, om ngn är bekant med detta och lämplig action?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-03-05 23:00

Varför inte kopiera delmängder åt gången?

Att flytta/kopiera stora datamängder har väl aldrig varit OS X starka sida.

Och dessutom är det svårt att uttala sig om det aktuella fallet när vi inte har en aning om förutsättningarna. Hur är disken ansluten till datorn? Hur är datorn ansluten till nätverket? Hur är NASen ansluten till nätverket? osv...

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2016-03-06 10:15
Ursprungligen av reboot81:

Varför inte kopiera delmängder åt gången?

Det är Album xxx.photoslibrary som jag skall flytta.
D v s hela vår fotosamling (använder f ö Bilder).

Mig veterligen går den inte att splitta?

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2016-03-06 10:19
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Att flytta/kopiera stora datamängder har väl aldrig varit OS X starka sida.

Och dessutom är det svårt att uttala sig om det aktuella fallet när vi inte har en aning om förutsättningarna. Hur är disken ansluten till datorn? Hur är datorn ansluten till nätverket? Hur är NASen ansluten till nätverket? osv...

NASen till nätverket yes.
Externa hårddisken till iMacen, som är nätverksansluten.

Flyttade för ett par dagar sedan andra filer av stor mängd/data, från samma hårddisk/NAS så som ovan.
Då rörde det videomaterial. Mappen där var mer än dubbelt så stor som det jag nu vill flytta. Förvisso innehöll mappen ett antal "under"-filer (varje film/videomaterial för sig), inte en total så som Album/foto-"mappen".

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-03-06 10:22

Anslutna via kabel eller trådlöst?

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2016-03-06 10:59
Ursprungligen av kenjon:

Anslutna via kabel eller trådlöst?

Kabel.

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2016-03-06 11:12

Å nu kommer samma strul som igår... när jag klickat Stoppa raderingen och sedan skall radera den datamängd som hann kopieras.
Jag klickar på nämnda album-fil (eller på mappen Album xxxx) och den tuggar ngn minut varpå följande meddelande dyker upp, å fil/mapp ligger kvar...

"Åtgärden kan inte slutföras eftersom objektet Detected används."

Jag minns inte i detalj hur jag lyckades komma ur den vinkelvolten igår men det var omständligt... med återstarter hit och dit, där NASen helt plötsligt inte hittades på iMacen.

Jag har ingen aning om vad Detected-objektet är för ngt. Inget annat program är alltså aktivt startat/ongoing - och totalsökning på datorn ger ingen träff.
Inte heller Google...

Puuh... att det kan vara så meckigt att flytta sitt fotoalbum från en hårddisk till en NAS. :-((

Man kommer ju aldrig våga flytta den därifrån när man väl lyckats - och det hoppas jag inte heller behöva.

Ursprungligen av Tommy66:

NASen till nätverket yes.
Externa hårddisken till iMacen, som är nätverksansluten.

Du har fortfarande inte svarat på hur hårddisken är ansluten till datorn. USB2? USB3? Firewire? Något annat?

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2016-03-06 12:03
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Du har fortfarande inte svarat på hur hårddisken är ansluten till datorn. USB2? USB3? Firewire? Något annat?

Ajdå... Den är ansluten med USB 2.0.

Och där har du förklaringen.

Kombinationen av att OS X kanske inte är bäst i världen på att flytta stora filpaket, och den mycket låga hastigheten hos USB2.

När den väl börjar kopiera, så lär tiden sjunka från de beräknade 30 dagarna, men lång tid kommer det att ta.

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2016-03-06 15:47
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Och där har du förklaringen.

Kombinationen av att OS X kanske inte är bäst i världen på att flytta stora filpaket, och den mycket låga hastigheten hos USB2.

När den väl börjar kopiera, så lär tiden sjunka från de beräknade 30 dagarna, men lång tid kommer det att ta.

Har börjat om, igen.

Filer/mappar för vilka jag påbörjat överföring och som då också ter sig ytterst oberäkneliga/knepiga att få bort får ligga kvar så länge. Det får bli ett senare problem. Har tillfälligt löst det som annars hade blivit en filnamnskrock med annat namn.

Mer intressanta fakta.
När kopieringen startar så drar den igång med normal speta. Efter ngn minut estimerar burken övningen till 5 timmar.
Så ser det ut (och låter, om NASen) fram till ca 780 MB.
Sen blir det sirap. Nya estimat avser nu dagar, inte timmar.
Hastigheten är just nu 0,1 MB per 3 sekunder.

Är det ngt väldigt speciellt med dessa Album/Bilder-filer?

Överföring av stor mängd videofilsdata skedde som sagt i normaltempo ("högt") från samma hd till samma NAS alldeles nyligen.
Kan inte se skillnaden.

Ursprungligen av Tommy66:

...Överföring av stor mängd videofilsdata skedde som sagt i normaltempo ("högt") från samma hd till samma NAS alldeles nyligen.
Kan inte se skillnaden.

De enskilda videofilerna är förmodligen mycket större. Bildbiblioteket består av en massa små filer.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-03-06 20:36
Ursprungligen av Tommy66:

Flyttar filer från extern hårddisk till NAS.

Stora mappar, mediafiler.

Har funkat bra såhär långt... tills nu.
Ska flytta fotofiler om ca 200 GB men av någon anledning som jag inte hittar så är det som trippelt sirapslager.
Den uppskattade tiden för övningen ökar ser jag... nu är den uppe i "Cirka 30 dagar"...
När jag stött på den typ av bekymmer genom åren så har det varit i samband med att jag varit lite het på gröten och lagt flera överföringar/kopieringar på kö. Alternativt radering av stor datamängd, som knegat på.
Nu har jag inget sådant igång. Har stängt av allt annat.

Det naturliga är såklart att klicka Stoppa kopieringen men jag upplevde tidigare lite bekymmer när jag skulle radera mapp på NASen (vilket blir fallet om jag stoppar, å får börja om) därför slänger jag ut frågan här först, om ngn är bekant med detta och lämplig action?

Kanske kopiera med rsync? Där har du fördelen att du kan återuppta kopieringen om den avbryts.

rsync -avhW --progress källa mål

-a bibehåller rättigheter
-v verbose så man ser vad som händer
-h human-readable så att storlekar och hastigheter är lättare att tolka
-W kopierar hela filer
--progress så man ser förloppet

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2016-03-06 23:44
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

De enskilda videofilerna är förmodligen mycket större. Bildbiblioteket består av en massa små filer.

Det låter som en rimlig förklaring.

Jag var ifrån datorn ett par timmar i afton och när jag kom tillbaka så kunde jag konstatera att kopieringen återuppnått normal-fart någon gång under den tiden för då angavs estimatet för återstående tid till bara dryga halvtimmen.
När jag satte mig så hade snigelfarten förvisso återkommit men i skrivande stund så sägs det enbart vara 6 minuter kvar.

Betyder i så fall summa summarum ca 9 tim kopieringstid för 210 GB.
Verkar ju med resonemangen ovan då t o m landa på fullt godkänt.
Så slutet, på dagen, gott - allting gott. Hoppas jag.

Ursprungligen av Tommy66:

Har börjat om, igen.

Filer/mappar för vilka jag påbörjat överföring och som då också ter sig ytterst oberäkneliga/knepiga att få bort får ligga kvar så länge. Det får bli ett senare problem. Har tillfälligt löst det som annars hade blivit en filnamnskrock med annat namn.

Mer intressanta fakta.
När kopieringen startar så drar den igång med normal speta. Efter ngn minut estimerar burken övningen till 5 timmar.
Så ser det ut (och låter, om NASen) fram till ca 780 MB.
Sen blir det sirap. Nya estimat avser nu dagar, inte timmar.
Hastigheten är just nu 0,1 MB per 3 sekunder.

Är det ngt väldigt speciellt med dessa Album/Bilder-filer?

Överföring av stor mängd videofilsdata skedde som sagt i normaltempo ("högt") från samma hd till samma NAS alldeles nyligen.
Kan inte se skillnaden.

USB 2.0 klarar högre hastighet i "burst mode", därför går det fort i början, ofta med små filer ock.
rejäla bilder faller inte inom ramen för "små filer", varför det blir ca 10MBit i överföring efter en stund.

Dessutom blir det soppa om du startar FLERA överföringar till samma enhet....då snackar vi FRUSEN sirap...

Mitt tips: skaffa ngt annat än USB-2 anslutna grejer, om du är rädd om blodtrycket.

1
Bevaka tråden