Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Högerklicka -> "Nytt" i MacOS

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I Windows kan man högerklicka i Finder och välja "Nytt".
Under Nytt kan du sedan välja att skapa en ny mapp, en ny word-fil, en ny text-fil osv osv.
Väljer man t.ex. att skapa en ny Word-fil så skapas den direkt i mappen utan att du behöver starta Word.

Hur får jag denna funktion i Mac OS X?
Finns det något tilläggsprogram eller system-hack?

"Ny mapp" har du redan i högerklickmenyn.

Här är några tips för att skapa nya dokument:
"New file here" i Mac App Store
"New file menu" i Mac App Store
Och det finns säkert fler tips här:
https://www.google.se/search?q=mac+right+clic...

Men jag blir nyfiken, så jag lägger till följande fråga...
Varför skulle man vilja skapa ett nytt dokument utan att vilja öppna applikationen i fråga? Om man vill skriva något i dokumentet, så måste man ju ändå öppna applikationen.

Vilken är bästas de två?
Nån du kör?

Ursprungligen av Chaosstar:

Vilken är bästas de två?
Nån du kör?

Mina tips är enbart resultat av en googling, inte någon praktisk erfarenhet.

Jag har aldrig någonsin haft behov av en sådan funktion (därav min nyfikna fråga ovan).

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Men jag blir nyfiken, så jag lägger till följande fråga...
Varför skulle man vilja skapa ett nytt dokument utan att vilja öppna applikationen i fråga? Om man vill skriva något i dokumentet, så måste man ju ändå öppna applikationen.

Inte till mig, min kolega som tydligen tycker att den funktionen är en deal breaker då det kommer till Mac OS.
Tror att han skapar mappar och i de mapparna filer och döper allt rätt innan han ens börjar använda dem.
En mapp för varje elev, sen flera textfiler i mapparna som sen ska innehålla information.
Och att det tar för lång tid att skapa inifrån programmen.
Nått sånt.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Mina tips är enbart resultat av en googling, inte någon praktisk erfarenhet.

Jag har aldrig någonsin haft behov av en sådan funktion (därav min nyfikna fråga ovan).

Ska köra in båda två, återkommer

Låter som ett "feltänk" från en van användare av Windows. Utan att ha orsaken till behovet utförligt beskrivet så kan jag iaf inte komma med tips.

Har testa dem nu.
Kan rekommendera New File Menu (betalversionen 20kr) till alla som eftersöker den här funktionen.

Tack Jesper!

Finns det nått liknande tillägg för Cmd X (klippa ut filer) i Finder?

Ursprungligen av Chaosstar:

Finns det nått liknande tillägg för Cmd X (klippa ut filer) i Finder?

Google is your friend:
http://www.idownloadblog.com/2015/02/16/how-t...

Ursprungligen av Chaosstar:

Finns det nått liknande tillägg för Cmd X (klippa ut filer) i Finder?

Aah - den ryska windowsrouletten!?

  1. Klipp ut med ctrl-X

  2. Windows får tuppjuck av någon outgrundlig anledning

  3. Din fil har försvunnit in i ett svart hål

Vad gäller den ursprungliga frågan torde det väl IMHO vara enklast för administratören att skapa en standardmapp med alla önskade filer, och sedan kopiera den till användarna?

Ursprungligen av johan_tanying:

Aah - den ryska windowsrouletten!?

  1. Klipp ut med ctrl-X

  2. Windows får tuppjuck av någon outgrundlig anledning

  3. Din fil har försvunnit in i ett svart hål


Inget kan ske förrän du gör något med det du "klippt ut", t.ex. klistrar in det, men det var kanske därför du hade en .

Ursprungligen av keptang:

Inget kan ske förrän du gör något med det du "klippt ut", t.ex. klistrar in det, men det var kanske därför du hade en .

Har väldigt starka minnesbilder att "kan" nog skall stå just inom citationstecken... Dvs det ska inte hända men kan likförbannat göra det ändå...

Ursprungligen av johan_tanying:

Har väldigt starka minnesbilder att "kan" nog skall stå just inom citationstecken... Dvs det ska inte hända men kan likförbannat göra det ändå...

Ok, aldrig hänt mig på ~25 år som använder Windows/Linux dagligen (där funktionen finns som standard), men du kan ju haft "otur".
Nog om det.

En vän blev väldigt glad över tipset om New File Menu, tack @Jesper Ohlsson.

Ursprungligen av Chaosstar:

Finns det nått liknande tillägg för Cmd X (klippa ut filer) i Finder?

Du behöver inget tillägg. cmd-c alt-cmd-v är OS X motsvarighet till att flytta filer med ctrl-x ctrl-v i Windows.

Ursprungligen av Sir N.:

Du behöver inget tillägg. cmd-c alt-cmd-v är OS X motsvarighet till att flytta filer med ctrl-x ctrl-v i Windows.

Du menar ctrl-c och ctrl-v.
Han är ute efter ctrl-x, som i inlägg 10.

Ursprungligen av keptang:

Du menar ctrl-c och ctrl-v.
Han är ute efter ctrl-x, som i inlägg 10.

Nej, cmd-c och cmd-v kopierar en fil. cmd-c och alt-cmd-v flyttar en fil. Alltså precis vad ctrl-x och ctrl-v gör i windows.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-03-03 21:24
Ursprungligen av Sir N.:

Nej, cmd-c och cmd-v kopierar en fil. cmd-c och alt-cmd-v flyttar en fil. Alltså precis vad ctrl-x och ctrl-v gör i windows.

Grymt. Här, ta en virtuell öl som tack. ?

Ursprungligen av Sir N.:

Nej, cmd-c och cmd-v kopierar en fil. cmd-c och alt-cmd-v flyttar en fil. Alltså precis vad ctrl-x och ctrl-v gör i windows.

Missade alt-tangenten.

Ursprungligen av Chaosstar:

Finns det nått liknande tillägg för Cmd X (klippa ut filer) i Finder?

Nej, men jag kan tipsa om att Alt-tangenten kan ge just vad namnet antyder - fler alternativ, när man använder diverse funktioner och menyer. Testa t.ex. att flytta en fil genom att kopiera (CMD+C) och sedan "klistra in" filen med ALT, dvs. ALT+CMD+V som då flyttar filen i stället.

Ursprungligen av pushloop:

...Testa t.ex. att flytta en fil genom att kopiera (CMD+C) och sedan "klistra in" filen med ALT, dvs. ALT+CMD+V som då flyttar filen i stället.

Vilket är exakt samma tips som redan har avhandlats i inlägg 16-20.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vilket är exakt samma tips som redan har avhandlats i inlägg 16-20.

Spooky! The power of reading through all the comments is weak with this one.

Jag har nästan 200 program och det kommer bli en väldigt lång meny med dokumentval. Ser inte fördelen med funktionen.

CheatSheet är annars ett litet bra och gratis program för att hitta eller ’’komma ihåg’’ kommandon i allmänhet. Specifikt för olika apps.

  • Medlem
  • 2016-03-08 19:22
Ursprungligen av Sir N.:

Nej, cmd-c och cmd-v kopierar en fil. cmd-c och alt-cmd-v flyttar en fil. Alltså precis vad ctrl-x och ctrl-v gör i windows.

Åhh, Grymt !!! har saknat denna funktion. Haha !!

Tack

/X

Det finns ju en anledning till varför Apple kallar ALT-tangenten för OPTION-tangenten.

Den ger dig alltid alternativ i olika kombinationer.

Det är därför alt-tangentens symbol är en väg som förgrenar sig, med andra ord ger dig ett alternativ.

1
Bevaka tråden