Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installationsproblem med typsnitt

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, har fått en mapp med typsnitt av leverantör som han lagt upp på sin ftp. i Den mappen ligger det en mapp med MacOSX med innehåll. När jag tar ner den så är den helt tom. Känner heller inte igen filnamnen. Förstår ingenting. Någon som kan reda ut detta? Har OS El capitan.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-02-29 17:01
Ursprungligen av Kottemannen:

Hej, har fått en mapp med typsnitt av leverantör som han lagt upp på sin ftp. i Den mappen ligger det en mapp med MacOSX med innehåll. När jag tar ner den så är den helt tom. Känner heller inte igen filnamnen. Förstår ingenting. Någon som kan reda ut detta? Har OS El capitan.

När du hämtar ner mappen verkar den vara tom eftersom filnamnen börjar med en punkt = osynliga i Finder. AFM, PFB och PFM indikerar väl att det rör sig om något gammalt postscript-typsnitt.

Ursprungligen av IngoX:

När du hämtar ner mappen verkar den vara tom eftersom filnamnen börjar med en punkt = osynliga i Finder. AFM, PFB och PFM indikerar väl att det rör sig om något gammalt postscript-typsnitt.

Ok, men vet du någon lösning. Dom säger att dom skickat den till flera andra byråer och aldrig hört att det ska vara några problem

Vi löste det på annat sätt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-02-29 17:38

Vad händer om du hämtar hem hela den överliggande Akzext-mappen, ser du något användbart då?

Annars har jag tyvärr ingen mer lösning än vad google har att erbjuda. Det verkar ju röra sig om ett PostScrip Type1 typsnitt för windows. I så fall någon typsnittskonverterare. Eller om det eventuellt kan funka direkt i Indesigns egen typsnittsmapp.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-02-29 17:39
Ursprungligen av Kottemannen:

Vi löste det på annat sätt.

Det är det bästa sättet!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2016-02-29 19:03
Ursprungligen av Kottemannen:

Vi löste det på annat sätt.

Berätta gärna lite mer utförligt så att vi andra okunniga kan få hjälpa av denna tråd när vi sitter i klistret...

Ursprungligen av Kottemannen:

Hej, har fått en mapp med typsnitt av leverantör som han lagt upp på sin ftp. i Den mappen ligger det en mapp med MacOSX med innehåll. När jag tar ner den så är den helt tom. Känner heller inte igen filnamnen. Förstår ingenting. Någon som kan reda ut detta? Har OS El capitan.

Förutom problemet med punkten i början så är det gamla Typ 1 fonter för Windows.

Ursprungligen av frazze:

Berätta gärna lite mer utförligt så att vi andra okunniga kan få hjälpa av denna tråd när vi sitter i klistret...

Ha ha ja det kan jag väl göra. Tog ner Berthold Akzidenz Grotesk std och pröjsadse 295 dollar. http://www.bertholdtypes.com/font/akzidenz-gr...

Jag tror det är mappen ovanför du borde ta hem, och lägga i indesigns (?) fontmapp

Kanske hade det fungerat att ladda hem om leverantören först zippat aktuell typsnittsmapp? Funderar på om inte nyare OSX i sin nit att dölja allt av nytta för den en aning mer avancerade användaren (läs filer med konstiga ändelser/dolda prefix som ._) fått ftp-programmet att skapa en tom mapp. Om däremot mappen först zippats, laddats ner (eller varför inte mejlats), packats upp, och - precis som Richard säger - bara kastats in i InD-fontmappen. Jag har själv använt typsnitt från tidigt 90-tal med namngivning enligt ovan bara genom att göra just så - nemas problemas.

1
Bevaka tråden