Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ssh från mac till ubuntu

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har försökt hela eftermiddagen att ansluta från min iMac till min ubuntu PC via ssh i terminalen för att kunna köra lxsession.
Detta fungerar då jag ersätter min Ubuntu PC mot en raspberry Pi 2 men då jag försöker logga in på Ubuntu PCn via ssh och anger mitt lösenord får jag felmeddelandet "Permission denied, please try again." och efter tre misslyckade försök med det rätta lösenordet får jag meddelandet "Permission denied (publickey,password)"

Hur löser jag detta?

PS. jag kör med ethernet kabel direkt mellan de två datorerna, alltså INTE via en router!

Senast redigerat 2016-02-29 14:48

Har du använt rätt användarnamn? Det är kanske inte samma i macen som på PCN?

I terminalen kör du "ssh anvnamn@ipadress" för att byta användarnamn.

Ursprungligen av suddgummi:

Har du använt rätt användarnamn? Det är kanske inte samma i macen som på PCN?

I terminalen kör du "ssh anvnamn@ipadress" för att byta användarnamn.

mitt användernaomn på PCn är "Fille" och jag har testat att använda både stort och litet f.
Jag har även testat att skapa ett nytt användarkonto som heter "User" och har provat med både stort och litet u där också!

När du är inloggad från den maskinen du kan logga in med kan du köra whoami för att få reda på vilket användarnamn du har loggat in som.
Det lösenord du har innehållet inte några specialtecken som skulle kunna vara annorlunda mellan PCn och Macen eller?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2016-02-29 19:12

Och du har följt dom guider som dyker upp tidigt om man googlar på "ssh Permission denied (publickey,password)"? Du kan även pompa din sökning med ubuntu för att inte få med andra plattformar. Du har väl olika rättigheter för sshd på ubuntu respektive raspberry?

Dum fråga kanske, men du har installerat openssh server?

sudo apt-get install openssh-server

Hur ser SSH-serverkonfigurationen ut på Ubuntu-datorn? Standard från openssh-server-paketet?
Hur ser ditt kommando ut som du försöker ansluta med från din Mac med OS X?

  • Medlem
  • TRELLEBORG
  • 2016-03-01 14:03

Har du loggat in rätt?

ssh IPNUMMER -l användarnamn

Tänk på att det är användarnamnet är det användarnamnet du vill logga in på ubuntumaskinen. Har du ett konto på ubuntimaskinen som inte är rootkonto? Normalt sätt kan man inte logga in som root via SSH.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-03-01 14:10

Skittypsnitt....
Är det ett litet L eller ett stort i i parametern?

  • Medlem
  • TRELLEBORG
  • 2016-03-01 14:27
Ursprungligen av kenjon:

Skittypsnitt....
Är det ett litet L eller ett stort i i parametern?

Haha ja det kan vara lite problematiskt. Det är ett litet L

Ursprungligen av MatthiasG:

Dum fråga kanske, men du har installerat openssh server?
sudo apt-get install openssh-server

Utan OpenSSH-server så skulle han inte få det svar han får från maskinen?

1
Bevaka tråden