Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Utöka Wifi via elnätet

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har läst i tidigare trådar men hittar inget bra svar. Någon rekommendera denna för att utöka nätverket:

Dlink Powerline AV 500 Mini Adapter Startkit. Men denna delar ut trådbundet nätverk via elnätet och inte trådlöst.

Men jag vill ha en snarlik lösning, som snappar upp det trådlösa nätverket via eluttaget nära min router där signalen är 100%. Sedan vill jag "vidarebefodra" det via elnätet ner till källaren där signalen idag är 0%. "Dosa" nr 2 som jag sätter i eluttaget i källaren skall sedan dela ut ett trådlöst nätverk (samma nät) i källaren och på så sätt få även 100% där nere. Helst skall jag kunna fylla på med sådana "dosor" där det behövs i hela fastigheten.

Finns det nåt sådant? Jag vill alltså inte använda kablar whatsoever.

Det här kan kanske funka:
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutr...

Men då krävs det en kabel från routern till den första Home Plug-enheten.

Aha. En kabel där kan jag kanske leva med. Då blir det en sån. Tack för tipset!

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2015-05-14 04:38

Läste precis test av Homeplug på PC för alla.

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.412253/homep... .

Någon som har praktisk erfarenhet av detta? Borde finnas lite mer än dessa på marknaden tycker jag. Jag har ganska stort hus (900m²) och har inte varit förutseende nog att fördra kablar.

D-Links Powerline-prylar funkar bra tycker jag. Köp och testa.

Ursprungligen av keptang:

D-Links Powerline-prylar funkar bra tycker jag. Köp och testa.

Har ett par D-Links Powerline AV500 som funkar ypperligt.
Trådar från switch i vardagsrummet till D-Links i eluttag, andra delen i köket, trådar till ev. dator där vid behov.
Märker bara en viss tröghet vid skyffling av större datamängder över 10GB eller så.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2015-05-14 15:38

Jag har
http://www.mediamarkt.se/mcs/product/_TP-LINK...
som går från router till AppleTV nere i källaren, funkar perfekt nu när jag även har ViaPlay där.
Den förlänger även Wi-Fi om man vill.

Ursprungligen av onnyt:

Läste precis test av Homeplug på PC för alla.

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.412253/homep... .

Någon som har praktisk erfarenhet av detta? Borde finnas lite mer än dessa på marknaden tycker jag. Jag har ganska stort hus (900m²) och har inte varit förutseende nog att fördra kablar.

900m² tycker jag inte är ganska stort utan mycket stort!

Ursprungligen av The Real Viking:

900m² tycker jag inte är ganska stort utan mycket stort!

Håller med, kanske var med tomten inkluderad

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-05-14 20:15
Ursprungligen av onnyt:

Läste precis test av Homeplug på PC för alla.

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.412253/homep... .

Någon som har praktisk erfarenhet av detta? Borde finnas lite mer än dessa på marknaden tycker jag. Jag har ganska stort hus (900m²) och har inte varit förutseende nog att fördra kablar.

Jag lider med dig, det måste vara ett elände att få till bra wifi-täckning!

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2015-05-14 21:30

Tackar för tipsen. Skall ta mig en titt på förslagen. Jo det är 900m² i tre plan men OK det är hus/hotell så inte bara privata ytor. Hade varit lite väl saftigt för mig och min hustru

Det är mycket betong och armeringsjärn och jag har försökt täcka upp det med WiFi men det blir alltid något dött område i huset.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2016-02-24 08:52

Beställt två av dessa nu. Återkommer med recension.

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2016-02-26 22:51

Om jag läst på och drar rätt slutsats så skulle argumentet för ett köp av typ nedanstående lösning i mitt fall vara att ELkabeln i väggen är bättre på att leda näverkssignal än dito nätverkskabel (som jag har i väggarna till flertalet rum i vår villa)?

Alternativt att dessa pluggar är bättre än mina Airport Express (2:a gen har jag för mig) och på så sätt sänder en starkare/bättre trådlös signal?

Är den slutsatsen rätt så hamnar 3 AE på vinden/Blocket och ett par pluggs a la nedan köps in och ersätter.

Så som AE kan Devolo-produkten nyttjas för både Ethernet- och WiFi-output.

Har hört om andra som kör elkabel-varianten med siffro på 80 Mbit/s, att jämföra med mina 15-20, i de fall jag står intill en trådbunden AE.
På några platser i huset ger maxhastigheten 10 Ned så det hade såklart inte varit fel med mer kräm. (Har just nu 900 Mbit/s Ned i iMacen.)

Homeplugs Devolo

Ursprungligen av Tommy66:

...att ELkabeln i väggen är bättre på att leda näverkssignal än dito nätverkskabel (som jag har i väggarna till flertalet rum i vår villa)?

Nej, nätverkskabel är alltid bättre.

Att gå via elkabel gör man när man inte kan - eller vill - dra riktig nätverkskabel.

Det är åtminstone min uppfattning.

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2016-02-26 23:18
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, nätverkskabel är alltid bättre.

Att gå via elkabel gör man när man inte kan - eller vill - dra riktig nätverkskabel.

Det är åtminstone min uppfattning.

Skönt. ?
Min tidigare övertygelse oxå - känns ju bättre så med när man investerat i trådbundet med nätverksuttag i flertalet rum i kåken.

Men fakta kvarstår ju, siffrorna i mitt förra inlägg. Frågan är vilken action man/jag ska ta.

Att du bara får 15-20 Mbps behöver inte vara fel. Det beror ju på vilka trådlösa enheter det är som "pratar" med varandra, och vilken trådlös standard de använder (802.11b, g, n eller ac). Om det är någon 11b- eller 11g-enhet som är inblandad, så är det inga dåliga siffror du har.

Så lämna gärna lite mer information om utrustningen.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2016-02-27 00:46
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, nätverkskabel är alltid bättre.

Att gå via elkabel gör man när man inte kan - eller vill - dra riktig nätverkskabel.

Det är åtminstone min uppfattning.

Så är även min.

På grund av olika orsaker har jag svårt att få bra trådlös täckning hemma. Det är tyvärr inte helt enkelt att dra nätverkskablar mellan de olika punkterna jag önskar ha täckning. Lösningen för mig kom då jag under ett rea-erbjudande köpte ett set av kjell.com's eget märke Plexgear. Måhända är det inte någon högpresterande produkt rent prestandamässigt, men det har funkat otroligt bra sedan start.

Därefter har jag köpt två set till och de hjälper till fint där det behövs.

Homeplug AV Idag 600 kr men kommer nog vara en av de varor som prissänks vid nästa kampanj.

Edit: länken ovan är inte vad jag har, för min verkar ha utgått. Men allt teknikrelaterat blir ju bättre, snabbare och billigare med tiden så det är väl bara att gratulera till den som investerar nu istället för då jag gjorde detsamma.

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2016-02-27 16:53
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Att du bara får 15-20 Mbps behöver inte vara fel. Det beror ju på vilka trådlösa enheter det är som "pratar" med varandra, och vilken trådlös standard de använder (802.11b, g, n eller ac). Om det är någon 11b- eller 11g-enhet som är inblandad, så är det inga dåliga siffror du har.

Så lämna gärna lite mer information om utrustningen.

Jag vet dessvärre inte var jag hittar sådan info hos mig... Om 11b och dyl.
"Huvud"-routern är Telias senaste (?) som jag fick levererade i samband med att vi gick över till fiber för några veckor sedan.
Mina tre Airport Express kan väl vara typ 5 år nu. Har ett minne av att de tillhör 2:a generationen.

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2016-02-27 16:58
Ursprungligen av filuren:

Så är även min.

På grund av olika orsaker har jag svårt att få bra trådlös täckning hemma. Det är tyvärr inte helt enkelt att dra nätverkskablar mellan de olika punkterna jag önskar ha täckning. Lösningen för mig kom då jag under ett rea-erbjudande köpte ett set av kjell.com's eget märke Plexgear. Måhända är det inte någon högpresterande produkt rent prestandamässigt, men det har funkat otroligt bra sedan start.

Därefter har jag köpt två set till och de hjälper till fint där det behövs.

Homeplug AV Idag 600 kr men kommer nog vara en av de varor som prissänks vid nästa kampanj.

Edit: länken ovan är inte vad jag har, för min verkar ha utgått. Men allt teknikrelaterat blir ju bättre, snabbare och billigare med tiden så det är väl bara att gratulera till den som investerar nu istället för då jag gjorde detsamma.

Jag har kontaktat just Kjell & co med mina funderingar.
Killen där pratar om Roaming och att jag i så fall skall stänga av det trådlösa i min Telia-router.
Med tips på typ den här:

Förstår innebörden av roaming och det är precis den jag själv (utöver den starka/goda signalen, som väl då kommer "på köpet") är ute efter. Samtidigt så hörde jag från annat håll tidigare att det inte är givet, trots moderna prylar, att smartphones/surfplattor har stöd för att söka sig till bästa signal - hela tiden.

Å i så fall antar jag då också att mina AE saknar just roamingfunktionalitet.

Man kan också använda sig av en annan lösning, som ger samma prestanda som nätverkskabel:

Ha plastfiber (POF) och dra dem i elkanaliseringsrören eller tvantennskanaliseringsrören. Då slipper man borra och göra hål, (utom de vid stickkontakten/antennkontakten). Se COMOSS. Där finns billiga mediakonverterare. Plastfibern kan man själv kapa. Numera finns denna nätverkslösning i gigabit fart. Kjell & Co hade denna lösning i sitt sortiment tidigare.

Har man en strömkontakt som man kan avvara kan man byta ut den mot vägg ethernetuttag med inbyggd mediakonverterare.

Sedan kan kan koppla andra ändan av fibern direkt till switch (t.ex. Cisco SG300-10SFP) som har stöd fiber via t.ex. mini-GBIC/SFP.

Skall man bedriva Bed & Breakfast, eller gästgiveri, kan det vara klokt att se till att varje rum får egen VLAN ID, så att gästerna inte kan se varandra, men samtliga har access till internet och eventuellt skrivare som värden kan erbjuda mot utskriftsavgift.

Vill man ha WiFi i rummet kan man montera en basstation (t.ex. Airport Express) med svagast möjliga sändningskyrka inställd i varje rum med egen SSID och lösenord. Basstationen är ansluten till mediakonverteraren som nämnt ovan. Då blir säkert för alla gäster.

Senast redigerat 2016-02-28 09:24
  • Medlem
  • 2016-02-27 19:24
Ursprungligen av onnyt:

Läste precis test av Homeplug på PC för alla.

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.412253/homep... .

Någon som har praktisk erfarenhet av detta? Borde finnas lite mer än dessa på marknaden tycker jag. Jag har ganska stort hus (900m²) och har inte varit förutseende nog att fördra kablar.

Jag har homeplug till ett ställe i mitt hus
http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natve...

Det man måste tänka på är att beroende på elcentral så kan det funka men inte i alla jack
Min central är gammal
Sedan droppar hastigheten markant
Jag har 100 Mbit som droppar till 30 Mbit efter homeplug men det funkar och är stabilt

1
Bevaka tråden