Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konfigurera ett trådlöst utökat nätverk

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag är en novis gällande nätverk och routrar mm, så jag tänkte att jag vänder mig till er experter.

Jag har fiber in i huset till en "dosa" som sitter på bottenvåningen i ena hörnet.
Jag har köpt mig en timecapsule 2TB som jag kopplat till denna dosa via eternetkabel
Vid timecapsulen och på ovanvåningen rakt ovanför timecapsulen så får jag 125 mbit/s vilket är suveränt (med tanke på att jag bara har beställt 100 mbit/s)
Men i sovrummen på ovanvåningen på andra sidan huset så får jag extremt dålig eller ingen täckning alls.

Jag har då sökt lite och kommit fram till att jag borde (för att använda så få kablar som möjligt) köpa en till basstation och utöka det trådlösa nätverket. denna extra basstation borde jag då ställa på övervåningen rakt ovanför timecapsulen där jag hade så bra täckning antar jag?

Mina frågor är då

Fråga 1:
Jag har köpt denna time capsule: http://www.apple.com/se/shop/product/ME177Z/A/airport-time-capsule-2tb?fnode=5f
Som kör trådlöst via 802.11ac?
vad ska jag köpa för basstation för ett utökat trådlöst nätverk? kan jag köpa en airport express?
http://www.apple.com/se/shop/product/MC414Z/A/airport-express?fnode=58 för den har inte 802.11ac utan 802.11n
Kommer det att fungera iallafall?

Fråga 2:
Finns det nån enkel beskrivning för dummies hur man sätter upp detta utökade trådlösa nätverk?

Fråga 3:
Är detta helt fel och jag borde göra på något annat sätt?
Lösningen ska i slutändan vara så att jag har ett trådlöst nätverk i hela huset med (förhållandevis) bra täckning överallt. och helst vill jag inte dra kabel genom hela huset.

Tacksam för svar:)

  • Medlem
  • 2016-01-07 16:56

Du tänker rätt i alla led. Airport Express är inte bäst, men den har två features som alla andra saknar: Airplay och "AirPort-verktyg". Är man inte intresserad av att fippla med en routers inställningar är Airport Express helt rätt val.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2016-01-07 21:26

Ingen vill ju helst dra någon kabel i huset, men radiovågor är något som man bara har att acceptera. Och om det då innebär att man måste placera sin TC mitt i huset för att få täckning och därmed dra en sladd från inkommande så är det bara att ta skeden i vacker hand och dra sladden.

I dagens läge finns det snygg, smal och rätt färgad sladd för fast installation. Dessutom kan man köpa ett kit installationsborrar på Clas Ohlson för 99SEK och göra snygga hål genom väggen. Och vips så har man en täckning med enbart en (1) basstation istället för flera. Om däremot man struntar i det och sätter TC vid inkommande så kanske man ändå har tur att få täckning på altanen och då säger jag inget.

Lycka till i kabeldragarland!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-01-08 17:26

@frazze har helt rätt, trådlöst är en nödlösning när man inte KAN dra kabel. Att man inte VILL dra kabel är inget skäl

  • Medlem
  • 2016-01-11 22:54

Nu var ju premissen att det var ett trådlöst nät som skulle utvidgas.

Hej
Jag har precis samma dilemma som trådskaparen (Kallgren) har. Fast jag har redan prylarna, borde kunna det men får inte till det.

Har ett 100/100-nät (fiber, Gothnet stadsnät) in i lägenheten. "Converten" sitter i hallen, inne i ett smalt skåp och det är även där jag patchar uttag som jag vill det skall komma internet i.

Jag har en Airport Extreme, som står på övervåningen. Den förser övervåningen bra med trådlöst nät. Dessutom är portarna upptagna av smart-tv, PS4 och Apple TV. Jag har konfigurerat routern mest genom ok-tryckningar, skapat ett 2,4ghz, ett 5ghz och ett gästnät. Och som jag skrev, så funkar detta bra på övervåningen.

När vi flyttade dit vi bor nu, upptäckte att den inte klarar av att förse nedre våningen med trådlöst och efter laborerande med placeringen, nere, uppe och även pillande med inställningar, kom till slutsatsen att det trådlösa nätet måste förstärkas.

Hade en gammal variant av Airport Extreme, men den var trasig så jag köpte mig en nyare modell av samma sort. Mycket för 3,5mm-uttaget. Så började jag att försöka utöka nätet. Jag kan inte dra kabel ifrån routern (extremen) där uppe till expressen där nere, så jag vill bara "utöka befintligt nät" så routern på nedervåningen har bara ström i sig och där uppe är den inställd på att den kan bli utökad. Detta fungerar inte alls! Laggar och har sig. Verkar som det bara är Airport Extreme som producerar.

Så jag har fått sätta upp två separata trådlösa nät. Ett där uppe och ett där nere. Så nu fungerar allt som det skall förutom att man med prylar man tar med sig, telefon, tablet och bärbara datorer, får hålla på och byta nät. Irriterande om inte annat.

Lägenheten är på två våningar och 120kvm - mest väggar på övervåningen, då sovrummen ligger där.

Hur hade ni gjort?

1. Bråkat med den utrustningen ni har? Jag måste ju ställa in fel?
2. Köpt nytt (klarar en ny airport extreme två vån, 120kvm, placerad på övervåning och för nedre med nät)?
3. Kanske testat homeplug, elnätsförstärkning?

Kul om man kunde få lite ljus i detta mörker.

Mvh
pjnorman

Ursprungligen av pjnorman:

Hej
Jag har precis samma dilemma som trådskaparen (Kallgren) har. Fast jag har redan prylarna, borde kunna det men får inte till det.

Har ett 100/100-nät (fiber, Gothnet stadsnät) in i lägenheten. "Converten" sitter i hallen, inne i ett smalt skåp och det är även där jag patchar uttag som jag vill det skall komma internet i.

Jag har en Airport Extreme, som står på övervåningen. Den förser övervåningen bra med trådlöst nät. Dessutom är portarna upptagna av smart-tv, PS4 och Apple TV. Jag har konfigurerat routern mest genom ok-tryckningar, skapat ett 2,4ghz, ett 5ghz och ett gästnät. Och som jag skrev, så funkar detta bra på övervåningen.

När vi flyttade dit vi bor nu, upptäckte att den inte klarar av att förse nedre våningen med trådlöst och efter laborerande med placeringen, nere, uppe och även pillande med inställningar, kom till slutsatsen att det trådlösa nätet måste förstärkas.

Hade en gammal variant av Airport Extreme, men den var trasig så jag köpte mig en nyare modell av samma sort. Mycket för 3,5mm-uttaget. Så började jag att försöka utöka nätet. Jag kan inte dra kabel ifrån routern (extremen) där uppe till expressen där nere, så jag vill bara "utöka befintligt nät" så routern på nedervåningen har bara ström i sig och där uppe är den inställd på att den kan bli utökad. Detta fungerar inte alls! Laggar och har sig. Verkar som det bara är Airport Extreme som producerar.

Så jag har fått sätta upp två separata trådlösa nät. Ett där uppe och ett där nere. Så nu fungerar allt som det skall förutom att man med prylar man tar med sig, telefon, tablet och bärbara datorer, får hålla på och byta nät. Irriterande om inte annat.

Lägenheten är på två våningar och 120kvm - mest väggar på övervåningen, då sovrummen ligger där.

Hur hade ni gjort?

1. Bråkat med den utrustningen ni har? Jag måste ju ställa in fel?
2. Köpt nytt (klarar en ny airport extreme två vån, 120kvm, placerad på övervåning och för nedre med nät)?
3. Kanske testat homeplug, elnätsförstärkning?

Kul om man kunde få lite ljus i detta mörker.

Mvh
pjnorman

Hur många portar har du i din konverter? Jag rekommenderar att du kopplar din Airport Extreme bakom konvertern och sedan vidare till tex övervåning, TV (om du inte har IPTV som kräver att du kopplar den direkt till konvertern). Ska du bygga ut ditt nätverk som din Airport Extreme skapar så borde du också förlänga nätverket från den, inte från din konverter, annars får du två nätverk.

Enklast är såklart om du återkommer med hur många portar du har i din konverter, samt vilka enheter du ser ska kopplas upp.

Jag skrev så långt och ändå var jag så otydlig. Jag ber om ursäkt.

Inne vid converten, patchpanelen, kopplar jag de nätverksuttag jag vill koppla in saker på. Jag kan max patcha tre uttag nu för tiden.
Så idagsläget har jag patchat 3A, 4A och 6A - så sen är det stopp.

Jag vill inte ha kabel från converter till airport extreme (olika våningar)
Jag vill inte ha kabel mellan extreme och express

Jag vill utifrån denna bild förlänga räckvidden på nätet.

Ursprungligen av pjnorman:

Jag skrev så långt och ändå var jag så otydlig. Jag ber om ursäkt.

Inne vid converten, patchpanelen, kopplar jag de nätverksuttag jag vill koppla in saker på. Jag kan max patcha tre uttag nu för tiden.
Så idagsläget har jag patchat 3A, 4A och 6A - så sen är det stopp.

Jag vill inte ha kabel från converter till airport extreme (olika våningar)
Jag vill inte ha kabel mellan extreme och express

Jag vill utifrån denna bild förlänga räckvidden på nätet.

https://support.apple.com/library/content/dam/edam/applecare/images/en_US/airport/wifi_extended_net_range.png

Inte ha kabel från konverter till Airport Extreme? I vad kopplar du då din Airport Extreme?

Så här skulle jag ha gjort om jag vore du:

Du kan såklart förlänga nätverket från din Airport Extreme till din Airport Express på övervåningen, men då får du räkna med taskigt nätverk om du gör detta trådlöst.

I uttag 4A, som är det första uttaget på andra våningen, förser min Extreme med nät. Och som sagt övervåningen (och delar av undervåningen) med trådlöst. Samt att uttagen på extremen för ytterligare tre hårdvara med kablat nät.

Ursprungligen av pjnorman:

I uttag 4A, som är det första uttaget på andra våningen, förser min Extreme med nät. Och som sagt övervåningen (och delar av undervåningen) med trådlöst. Samt att uttagen på extremen för ytterligare tre hårdvara med kablat nät.

Nu tror jag att polletten trillade ner Från konvertern så är det alltså draget till övervåningen till 3 st RJ45-uttag (A3, A4 och A6)?


Japp! Fast uttag 3 är på nedervåningen och förser den lilla, expressen, med kabel (internet) som sen förser den våningen med trådlöst.

Som det ser ut idag:
Uttag 3A - Express - trådlöst nät nere
Uttag 4A - Extreme - kablat samt (annat) trådlöst nät uppe
Uttag 6A - direkt till grabbens stationära dator.

Jag vill ju inte, som idag, ha fem olika SSID:n. Alltså, extremen har två+gästnät och expressen har två andra trådlösa nät.

Jag vill ha 2 nät (2,4 och 5) plus gästnät, styrt av extreme där uppe och trådlöst förstärkt av expressen där nere.

Fan vilka krav jag har

Jag har samma upplägg som trådstartaren och hade ett helt ok fungerade nätverk. Från fiberingången (100/100) kopplade jag in min Airport Extreme (tornet) och förlängde sen trådlöst till den förra generationens Airport Extreme. Vilket fungerade bra men tappade nästan 50% bandbredden när jag var vid den äldre Extremen. Bytte ut den för ett par veckor sedan så jag har samma upplägg men nu istället bara den senaste tornformade Extremen i båda rummen och det är som natt och dag i hastighet. Försämringen i hastigheten är marginell. Nu står dessa visserligen på samma våning men i varsin ände av huset på 120 kvm.

Ursprungligen av kafferast:

Jag har samma upplägg som trådstartaren och hade ett helt ok fungerade nätverk. Från fiberingången (100/100) kopplade jag in min Airport Extreme (tornet) och förlängde sen trådlöst till den förra generationens Airport Extreme. Vilket fungerade bra men tappade nästan 50% bandbredden när jag var vid den äldre Extremen. Bytte ut den för ett par veckor sedan så jag har samma upplägg men nu istället bara den senaste tornformade Extremen i båda rummen och det är som natt och dag i hastighet. Försämringen i hastigheten är marginell. Nu står dessa visserligen på samma våning men i varsin ände av huset på 120 kvm.

Två https://www.dustinhome.se/product/5010747831/airport-extreme-base-station av nya varianten?

Fel ordval, den senaste varianten menar jag naturligtvis=)

Ursprungligen av pjnorman:


Japp! Fast uttag 3 är på nedervåningen och förser den lilla, expressen, med kabel (internet) som sen förser den våningen med trådlöst.

Som det ser ut idag:
Uttag 3A - Express - trådlöst nät nere
Uttag 4A - Extreme - kablat samt (annat) trådlöst nät uppe
Uttag 6A - direkt till grabbens stationära dator.

Jag vill ju inte, som idag, ha fem olika SSID:n. Alltså, extremen har två+gästnät och expressen har två andra trådlösa nät.

Jag vill ha 2 nät (2,4 och 5) plus gästnät, styrt av extreme där uppe och trådlöst förstärkt av expressen där nere.

Fan vilka krav jag har

Med två nät + ett gästnät, menar du då två SSID och ett SSID för gästnätet? Varför totalt tre SSID?

Sätter du inte en router bakom din konverter (extreme eller express för den delen), så tror jag att du får svårt att få dina krav igenom då du inte kan brygga den (antar jag).

Så här ser det ut
Extreme: SSID: Ettnät, Ettnät5ghz och Gästnät
Expressen: SSID: Tvånät, Tvånät5ghz

Jag kan inte dra något från fiberdosan, som Bahnhof förser med internet. Visst rent tekniskt kan jag det, men jag vill inte ha en nätverkskabel som kommer ut ur det smala skåpet. Jag får inte in en extreme där inne och jag vet inte riktigt vad skillnaden blir. Ett patchat uttag är ju bara en förlängning av 1:or och 0:or. Typ

Ursprungligen av pjnorman:

Så här ser det ut
Extreme: SSID: Ettnät, Ettnät5ghz och Gästnät
Expressen: SSID: Tvånät, Tvånät5ghz

Jag kan inte dra något från fiberdosan, som Bahnhof förser med internet. Visst rent tekniskt kan jag det, men jag vill inte ha en nätverkskabel som kommer ut ur det smala skåpet. Jag får inte in en extreme där inne och jag vet inte riktigt vad skillnaden blir. Ett patchat uttag är ju bara en förlängning av 1:or och 0:or. Typ

Då är alternativet att du förlänger ditt trådlösa nätverk från övervåningen till nedre via det trådlösa, vilket bör resultera i taskigt kvalité.

Alternativ två är att du har två SSID, ett på nedre våning och ett på övre.

Förstår jag dig korrekt att du inte har några RJ45-uttag på den nedre våningen?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Då är alternativet att du förlänger ditt trådlösa nätverk från övervåningen till nedre via det trådlösa, vilket bör resultera i taskigt kvalité.

Alternativ två är att du har två SSID, ett på nedre våning och ett på övre.

Förstår jag dig korrekt att du inte har några RJ45-uttag på den nedre våningen?

Jag har ju testat att testat att utöka det trådlösa nätet, på övervåningen, med airport express placerad på nedervåningen. Den lilla airporten hittar nätet där upp, är inställd på "utöka trådlöst nät" men det blir bedrövligt dåligt. Jag har testat att placera expressen på olika ställen där nere, men det hjälper inte.

Jo jag har nätverksuttag på nedervåningen. Jag har ju kabel in i expressen i dagsläget, så jag har trådlöst nät där nere.

Har följt Apples instruktioner: Konfigurera ett trådlöst utökat nätverk

  • Medlem
  • Hjo
  • 2016-02-25 23:35

Man kan ju, om man har tid, gå genom alla kanaler i Extremen manuellt i stället för att ha dem i autoläget, och se hur räckvidd och hastighet ändras, har hjälpt mig åtminstone. Airport verktyg/Extremen som är mot fibermodem/Redigera/Trådlöst/Trådlösa alternativ.../välj kanaler i stället för automatiskt. Det som kan hända att om man råkar hitta en kanal som inte passar är att man tappar kanske något i periferin och tvärtom om kanalen passar just i den lokalen får man en bättre förbindelse.

Ursprungligen av pjnorman:

Jag har ju testat att testat att utöka det trådlösa nätet, på övervåningen, med airport express placerad på nedervåningen. Den lilla airporten hittar nätet där upp, är inställd på "utöka trådlöst nät" men det blir bedrövligt dåligt. Jag har testat att placera expressen på olika ställen där nere, men det hjälper inte.

Jo jag har nätverksuttag på nedervåningen. Jag har ju kabel in i expressen i dagsläget, så jag har trådlöst nät där nere.

Har följt Apples instruktioner: Konfigurera ett trådlöst utökat nätverk

Ok, då tror jag att du går bet då du inte vill sätta Extreme bakom konverter.

Jag förstår som sagt inte vad skillnaden skulle bli med placering hit och dit? Den är bakom fiberdosan redan nu. Allt är det!
Får nog hålla kvar vid nuvarande konfigurering. Det funkar bra, jättebra täckning överallt om man är på rätt nät och alla media/streaming-grejer fungerar som det skall.

Undrar ändå om det hade räckt att förse hela lägenheten med trådlöst nät, om man handlade sig en ny Airport Extreme, tornvarianten och ac-standard? Eller annan variant av router?

Tack för all hjälp i spörsmålet ovan!

Ursprungligen av pjnorman:

Jag förstår som sagt inte vad skillnaden skulle bli med placering hit och dit? Den är bakom fiberdosan redan nu. Allt är det!

Saken är den att det är din Airport Extreme (eller motsvarande) som måste sitta bakom konvertern för att skapa ditt nätverk, för att sedan koppla vidare till övervåning/undervåning och andra enheter.

Ursprungligen av pjnorman:

Undrar ändå om det hade räckt att förse hela lägenheten med trådlöst nät, om man handlade sig en ny Airport Extreme, tornvarianten och ac-standard? Eller annan variant av router?

Kan fungera bättre. Om du upplever dålig kvalité med en Airport Express så blir det nog bättre med en Extreme då den har mer "kräm".

1
Bevaka tråden