Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hackintosh-Expert sökes.

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej!
Har precis beställt mig en pc med den våta drömmen att köra mac os på den, då det inte verkar komma nån ny vettig mac pro från Apple i den närmaste framtiden.

Jag söker en expert som tror sig kunna dra igång detta. OM du får igång det med El Capitan och får liknande benchmarks som jag får i win10 i nuläget får du betalt. Hör av dig om du tror du är "up for it" så kommer vi överens om en konsultbetalning. Bifogar lista med samtliga komponenter

Mvh,

//Cristian

Senast redigerat 2016-02-24 21:14
  • Medlem
  • 2016-02-24 21:14

Rubriken är fel. Det ska vara "Hackintosh-expert sökes".

Hur som helst blir det nog knepigt att få i gång Mac OS på den, det är ju rätt gammalt och inte så aktuellt idag

Omöjligt uppdrag.

Om du vill bygga en hackintosh finns mycket att läsa på tonymacx86.com.

Ursprungligen av Ljung:

Rubriken är fel. Det ska vara "Hackintosh-expert sökes".

Hur som helst blir det nog knepigt att få i gång Mac OS på den, det är ju rätt gammalt och inte så aktuellt idag

Ursäkta. Men det står Hackintosh. Har någon stavat rätt åt mig då?
ps. inte så gammal och aktuell. Var det ironi? Den exporterar 45-sek red 6k-material ungefär 13 ggr snabbare än min "gamla" retina early 2014.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Om du vill bygga en hackintosh finns mycket att läsa på tonymacx86.com.

Har läst det mesta relevanta där, testat det mesta i min makt iaf.

Ursprungligen av keptang:

Omöjligt uppdrag.

Varför? Snälla specificera omöjligt uppdrag Kan hjälpa mig att tänka om vilken hårdvara.

Ursprungligen av holleraph:

Varför? Snälla specificera omöjligt uppdrag Kan hjälpa mig att tänka om vilken hårdvara.

För att Windows är snabbare, så du kommer aldrig kunna nå vad du önskar.

Ursprungligen av keptang:

För att Windows är snabbare, så du kommer aldrig kunna nå vad du önskar.

wow, trodde aldrig jag skulle höra detta på 99mac. Trodde nog inte heller att jag denna väg skulle vandra efter ett liv med Mac.

Så även om jag handlar exakt de grejer som rekommenderas på x86 buyers guide, så kommer jag inte få samma prestanda i säg Premiere / After Effects? Inte ens i närheten?

Tack för ert engagemang och god morgon!

Ursprungligen av holleraph:

wow, trodde aldrig jag skulle höra detta på 99mac. Trodde nog inte heller att jag denna väg skulle vandra efter ett liv med Mac.

Så även om jag handlar exakt de grejer som rekommenderas på x86 buyers guide, så kommer jag inte få samma prestanda i säg Premiere / After Effects? Inte ens i närheten?

Tack för ert engagemang och god morgon!

Testa så får du se, prestandatesta samma applikation på Windows och på OS X.
Jag (och jag gissar flesta andra) väljer inte OS X för att det är snabbare än Windows (och spel ska vi inte prata om ).

Nu kör jag själv inte endast OS X, jag kör Windows och Linux också. Det som passar bäst till vad som ska göras helt enkelt.

Ursprungligen av keptang:

Testa så får du se, prestandatesta samma applikation på Windows och på OS X.
Jag (och jag gissar flesta andra) väljer inte OS X för att det är snabbare än Windows (och spel ska vi inte prata om ).

Nu kör jag själv inte endast OS X, jag kör Windows och Linux också. Det som passar bäst till vad som ska göras helt enkelt.

Svårt att matcha två likadana maskiner att bencha i premiere med.
Det enda jag vet är att en 45sek tidslinje med diverse lullull på tog ca 2h att exportera på min Macbook Pro Retina (maxad med allting på) Samma projekt tog ca 13min på ovan nämnda windows-burk. Och DEN skillnaden gillar jag.

Svårt att känna sig varm och välkommen i windows dock. Kommer sörja länge

Har det inte mer med mjukvara än hårdvara att göra nuförtiden? Det ska vara program som är optimerade för flera kärnor, 64 bitar etc etc. Jag tror t ex att din export från Premiere skulle vara mer konkurrensbar med Final Cut Pro på Mac-sidan.

Det syns även tydligt på bench-mätningar; Där ligger iMac 5K i topp på 1 kärna, medan Mac Pro med 12 kärnor ligger i topp på flerkärninga mätningar (https://browser.primatelabs.com/mac-benchmark...).

Lycka till hur som helst!

Ursprungligen av carlsson:

Har det inte mer med mjukvara än hårdvara att göra nuförtiden? Det ska vara program som är optimerade för flera kärnor, 64 bitar etc etc. Jag tror t ex att din export från Premiere skulle vara mer konkurrensbar med Final Cut Pro på Mac-sidan.

Det syns även tydligt på bench-mätningar; Där ligger iMac 5K i topp på 1 kärna, medan Mac Pro med 12 kärnor ligger i topp på flerkärninga mätningar (https://browser.primatelabs.com/mac-benchmark...).

Lycka till hur som helst!

får väl anses som dugligt för 27k.

Ursprungligen av holleraph:

får väl anses som dugligt för 27k.

Tror dock inte att du får dock inte samma resultat i OSX.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Tror dock inte att du får dock inte samma resultat i OSX.

börjar förstå det. får hoppas apple kommer med ny mac pro snart. eller så lägger de ner den. only Cook knows!

Ursprungligen av holleraph:

...inte så gammal och aktuell. Var det ironi...

Kommentaren om att det var gammalt berodde på att du skrev Mac OS, och inte Mac OS X.

Senaste versionen av Mac OS är väl ungefär 15 år gammal.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Kommentaren om att det var gammalt berodde på att du skrev Mac OS, och inte Mac OS X.

Senaste versionen av Mac OS är väl ungefär 15 år gammal.

haha.

Det är klart att en välkyld burk är snabbare än en laptop om du pressar CPUn i timmar.

6 kärnor är bättre än 2/4 (beroende på din Macbook) så länge programmet är parallelliserat och kan köra flera trådar samtidigt utan att vänta. Misstänker att videokodning är just en sån sak.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Det är klart att en välkyld burk är snabbare än en laptop om du pressar CPUn i timmar.

6 kärnor är bättre än 2/4 (beroende på din Macbook) så länge programmet är parallelliserat och kan köra flera trådar samtidigt utan att vänta. Misstänker att videokodning är just en sån sak.

nu jämför jag mest egentligen med 12-core mac pro och den står sig helt ok. japp. det är video RedRaw 8:1 hela vägen.

Ursprungligen av holleraph:

Hej!
Har precis beställt mig en pc med den våta drömmen att köra mac os på den, då det inte verkar komma nån ny vettig mac pro från Apple i den närmaste framtiden.

Jag söker en expert som tror sig kunna dra igång detta. OM du får igång det med El Capitan och får liknande benchmarks som jag får i win10 i nuläget får du betalt. Hör av dig om du tror du är "up for it" så kommer vi överens om en konsultbetalning. Bifogar lista med samtliga komponenter

Mvh,

//Cristian

Tycker att det hade varit spännande att bita i (kört Hackintosh sen 2009 – sitter dock just nu på en ”riktig” Mac Pro), men känner att jag inte har tid.

Kan tipsa om att försöka installera bootloadern Clover: https://clover-wiki.zetam.org/Home
Den underlättade mycket för mig.

Sen är det moderkort du har rätt färskt – inte säker på att det går att fixa så att exempelvis nätverk och ljud funkar. Men kanske – man får leta runt. USB 3.1 känns inte som man kan få till i OS X än.

Ursprungligen av star-affinity:

Tycker att det hade varit spännande att bita i (kört Hackintosh sen 2009 – sitter dock just nu på en ”riktig” Mac Pro), men känner att jag inte har tid.

Kan tipsa om att försöka installera bootloadern Clover: https://clover-wiki.zetam.org/Home
Den underlättade mycket för mig.

Sen är det moderkort du har rätt färskt – inte säker på att det går att fixa så att nätverk och ljud funkar. Men kanske – man får leta runt. USB 3.1 känns inte som man kan få till i OS X än.

Har testat allt jag kunnat komma på med Unibeast och clover. Testat med och utan 980ti grafikkort, köpt ett enklare men kommer i princip aldrig förbi det här i bilden..

Tycker du att prestandan lidit av "hackintoshandet" på hårdvara?

Vart befinner du dig gegrafiskt. Kanske kan jag muta med något

Ursprungligen av holleraph:

Har testat allt jag kunnat komma på med Unibeast och clover. Testat med och utan 980ti grafikkort, köpt ett enklare men kommer i princip aldrig förbi det här i bilden..

Tycker du att prestandan lidit av "hackintoshandet" på hårdvara?

Vart befinner du dig gegrafiskt. Kanske kan jag muta med något

Jag hade struntat i Unibeast i första taget och kört enbart med Clover.

”I reinstalled Clover removing OsxAptioFixDrv and installing OsxAptioFix2Drv to resolve the issue.”

http://www.tonymacx86.com/yosemite-desktop-su...

Också intressant:
https://sourceforge.net/p/cloverefiboot/ticke...
”r2994 does fix this issue. Thank you :)”
Så en nyare version av Clover kanske fixar det, eller kör du den senaste?

Har en partition som heter EFI och är formaterad med FAT32 som Clover är installerad på?
Sen behöver man installera NVIDIAs ”Web Driver” för att Maxwell-kort som 980Ti ska fungera i OS X.

Jag bor i Stockholm (Hägersten). Möjligtvis att man skull kunna tänkta sig lägga en kväll på det. Kanske… Men det betyder tyvärr inte att man lyckas få till det.

Ursprungligen av star-affinity:

Jag hade struntat i Unibeast i första taget och kört enbart med Clover.

”I reinstalled Clover removing OsxAptioFixDrv and installing OsxAptioFix2Drv to resolve the issue.”

http://www.tonymacx86.com/yosemite-desktop-su...

Också intressant:
https://sourceforge.net/p/cloverefiboot/ticke...
”r2994 does fix this issue. Thank you :)”
Så en nyare version av Clover kanske fixar det, eller kör du den senaste?

Har en partition som heter EFI och är formaterad med FAT32 som Clover är installerad på?
Sen behöver man installera NVIDIAs ”Web Driver” för att Maxwell-kort som 980Ti ska fungera i OS X.

Jag bor i Stockholm (Hägersten). Möjligtvis att man skull kunna tänkta sig lägga en kväll på det. Kanske… Men det betyder tyvärr inte att man lyckas få till det.

Tjenare! Tack för mycket tips. Har inte testat clover direkt utan Unibeast innan. Ska ge mig på dina tips! Jag är i stockholm nu, men datorn är i jönköping. Drar ditåt idag, då då vet jag vad resten av helgen ska gå till

Nvidia Web-driven lägger man till efter installationen av osx, har förstått det rätt?

Åker med buss vid t-centralen 15.15 om du är i närheten och vill ta en hackintosh-kaffe i nån kvart innan min buss.

Ursprungligen av holleraph:

Tjenare! Tack för mycket tips. Har inte testat clover direkt utan Unibeast innan. Ska ge mig på dina tips! Jag är i stockholm nu, men datorn är i jönköping. Drar ditåt idag, då då vet jag vad resten av helgen ska gå till

Nvidia Web-driven lägger man till efter installationen av osx, har förstått det rätt?

Åker med buss vid t-centralen 15.15 om du är i närheten och vill ta en hackintosh-kaffe i nån kvart innan min buss.

Tack för inbjudan (det hade varit roligt) men jag är fortfarande lite sjuk så tänkte undvika allt för stora äventyr å det närmaste. Har till och med blivit fri från barnansvar nu under dagen (inte så ofta det är så). Gärna en annan gång.

Det är rätt kul med Hackintosh-mecket, fast man kan bli väldigt trött när inget går vägen. Men om/när man sen får till det – ojoj…

Vad jag vet så ger NVIDIAs Maxwell-kort ingen bild alls i OS X utan ”Web Driver”, så det är nog lämpligt att försöka använda ett kort som funkar ”naitive” i OS X om du har tillgång till ett sådant. ”Web Driver” installeras efter, ja.

Ser att jag skrev fel. ”Har du en partiton som heter EFI” skulle det stå. Men det förstod man väl.

Lycka till!

Ursprungligen av holleraph:

Hej!
Har precis beställt mig en pc med den våta drömmen att köra mac os på den, då det inte verkar komma nån ny vettig mac pro från Apple i den närmaste framtiden.

Jag söker en expert som tror sig kunna dra igång detta. OM du får igång det med El Capitan och får liknande benchmarks som jag får i win10 i nuläget får du betalt. Hör av dig om du tror du är "up for it" så kommer vi överens om en konsultbetalning. Bifogar lista med samtliga komponenter

Mvh,

//Cristian

Fått det att funka? Annars har jag slitit med hackintosh i några år.
Kan nog hooka upp något via skype/facebook ifall du behöver hjälp!

Ursprungligen av star-affinity:

Tack för inbjudan (det hade varit roligt) men jag är fortfarande lite sjuk så tänkte undvika allt för stora äventyr å det närmaste. Har till och med blivit fri från barnansvar nu under dagen (inte så ofta det är så). Gärna en annan gång.

Det är rätt kul med Hackintosh-mecket, fast man kan bli väldigt trött när inget går vägen. Men om/när man sen får till det – ojoj…

Vad jag vet så ger NVIDIAs Maxwell-kort ingen bild alls i OS X utan ”Web Driver”, så det är nog lämpligt att försöka använda ett kort som funkar ”naitive” i OS X om du har tillgång till ett sådant. ”Web Driver” installeras efter, ja.

Ser att jag skrev fel. ”Har du en partiton som heter EFI” skulle det stå. Men det förstod man väl.

Lycka till!

Jåpp, har sett EFI-partitionen när Unibeast skapat usb-stickan. Inne i windows ser man bara efi-partitionen, men inte den andra. På macen är det tvärom, om man inte mountar efi-partitionen såklart..

Ursprungligen av NisseA90:

Fått det att funka? Annars har jag slitit med hackintosh i några år.
Kan nog hooka upp något via skype/facebook ifall du behöver hjälp!

Tjena. Jag är på! Nu, imorrn, närsom. Precis hemma vid burken igen. Lägg till c.bogdan på Skype så hittar vi varandra.

Ursprungligen av star-affinity:

Tack för inbjudan (det hade varit roligt) men jag är fortfarande lite sjuk så tänkte undvika allt för stora äventyr å det närmaste. Har till och med blivit fri från barnansvar nu under dagen (inte så ofta det är så). Gärna en annan gång.

Det är rätt kul med Hackintosh-mecket, fast man kan bli väldigt trött när inget går vägen. Men om/när man sen får till det – ojoj…

Vad jag vet så ger NVIDIAs Maxwell-kort ingen bild alls i OS X utan ”Web Driver”, så det är nog lämpligt att försöka använda ett kort som funkar ”naitive” i OS X om du har tillgång till ett sådant. ”Web Driver” installeras efter, ja.

Ser att jag skrev fel. ”Har du en partiton som heter EFI” skulle det stå. Men det förstod man väl.

Lycka till!

Lugna puckar! Har förstått att barn kräver sin tid
Gjort liite framsteg, den som ger sig.. osv!

Fick ni till det?

Ursprungligen av star-affinity:

Fick ni till det?

Hallå där. Neppp, inte kommit särskilt långt. Det kommer nog bli en retur av datorn (tjall på grafikkortet) och då ska jag komma lite närmare på buyers guide

Bevaka tråden