Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad bör jag leta efter? Begagnad iMac eller Mac Mini?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-02-13 15:15

Jag är ute efter någon stationär lösning som kan vara användbar ett tag.

Datorn kommer att användas som källa för min musiksamling. Sedan vill jag kunna göra enklare fotredigering i Photoshop, surfa och skriva samt kolla på Netflix och så vidare.

Vad är en lämplig modell? Hade hoppats kunna lägga runt 5-6tkr. Är det realistiskt?

Vet att det många gånger är svårt att uppgradera själv. Bör jag söka efter modeller med mer ramminne och SSD-disk redan? Eller borde jag vänta på den nya Mac Minin som kanske kommer i år?

Köp en Mac mini och uppgradera RAM och SSD själv.

Hur länge är ett tag?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-02-13 15:36
Ursprungligen av barbapappa_86:

Köp en Mac mini och uppgradera RAM och SSD själv.

Hur länge är ett tag?

Vilken årgång av Mac Mini hade du rekommenderat för ändamålet?

Jag hade hoppats på 1-2 år i alla fall.

Mid-2011 eller senare.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2016-02-13 18:29
Ursprungligen av barbapappa_86:

Köp en Mac mini och uppgradera RAM och SSD själv.

Hur länge är ett tag?

Glöm inte att senaste inte går att uppgradera minne på.
Och 2011 modellerna har bara USB2 om det är intressant.

Jag håller med om en mac mini på den budgeten, men 2012 minst.

Instämmer en 2012 är ett bra val den kommer hålla bra ett antal år framåt med en ssd.

Om du hittar en quad-core i7 från 2012 är den ju dessutom betydligt snabbare i CPU än någon ny Mini. Något som även kan göra de äldre modellerna mer eftertraktade och därmed dyra.

Förresten, insåg just att Mac mini "late 2012" ÄR den förra modellen. Händer inte så mycket på den fronten...

Cirka 5-6 tusen låter rimligt för en dual-core i5 utan SSD. Kollar på blocket och ebay. Alla verkar vara fullmatade med 16 gig minne var man än tittar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-02-14 14:04

Tack för alla svaren! En fråga bara, varför är det ingen som rekommenderar en iMac?

iMac är också bra. Men om du ska ha en modern, alltså 2012 och senare, går det inte att uppgradera hårddisk och minne (minne går att uppgradera på 27-tummaren dock) själv, i alla fall inte utan en omfattande operation. Det är alltså den tunna modellen där skärmen är fastlimmad.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2016-02-14 14:59
Ursprungligen av blu:

Tack för alla svaren! En fråga bara, varför är det ingen som rekommenderar en iMac?

För att du skrev 5-6000 som budget, man får inte mycket iMac för de pengarna.

Inte lika ny i alla fall. Dock får man en fin skärm samtidigt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-02-14 18:01
Ursprungligen av Json_81:

För att du skrev 5-6000 som budget, man får inte mycket iMac för de pengarna.

Okej, om vi pratar iMac, vad vore vettigt då och vad får man vara beredd att lägga ut? Det finns en del 2011 versioner som ligger ute på blocket för överkomliga pengar.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2016-02-14 18:30
Ursprungligen av blu:

Okej, om vi pratar iMac, vad vore vettigt då och vad får man vara beredd att lägga ut? Det finns en del 2011 versioner som ligger ute på blocket för överkomliga pengar.

Jag har inte så bra koll på iMacarna så hoppas någon annan fyller i.
Det beror ju på vilken skärmstorlek du vill ha, personligen hade jag tyckt att 21,5" är för liten skärm.
Sen finns ju lite olika varianter av grafikkort i dem, men antar att det inte är viktigt för dig när du funderar på mac mini?
2011 skulle jag säga är absolut äldsta man ska överväga.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-02-22 20:49
Ursprungligen av Json_81:

Jag har inte så bra koll på iMacarna så hoppas någon annan fyller i.
Det beror ju på vilken skärmstorlek du vill ha, personligen hade jag tyckt att 21,5" är för liten skärm.
Sen finns ju lite olika varianter av grafikkort i dem, men antar att det inte är viktigt för dig när du funderar på mac mini?
2011 skulle jag säga är absolut äldsta man ska överväga.

Jag går fram och tillbaka i tankarna hela tiden. Hade hoppats på att Apple snart släpper en ny prisvärd Mac Mini med lite bättre prestanda (gärna i mars). Sedan hade jag kunnat komplimentera med bättre skärm, tangebord, trackpad osv på sikt. Men med en Imac får man ju allt i ett snyggt paket. En 21,5 tums dator tror jag hade räckt, men med en fusiondrive och mer raminne springer de iväg i pris, speciellt om man vill ha Retinaskärm, vet dock inte om jag behöver det. Har läst mycket på nätet och det de får mest kritik för är valet av hd i grundutförandet.

Det känns så definitivt och man måste tänka på allt numera då flera saker inte går att uppgradera själv längre, förutom 27-tums modellen, för där kan man väl fortfarande uppgradera ramminne själv?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2016-02-23 07:47

Ja, 27" kan du byta ram på.

iMac verkar inte hålla någon vidare kvalitet. Har en 2011 dec som jag bytt grafikkort på för några år sedan. Hårddisken är en sunkig Seagate som håller max 4 år. Nu är både skärmbelysningen och styrenheten till den samma trasiga och kostar 8000kr att byta.

Jag hade köpt en PC istället och försökt knåpa in OSX i den. Halva priset och möjlighet att meka själv.
Kalla mig bitter, jag är van...

Det säkra kortet är väl tyvärr en mac mini 2012 quadcore. Känns som den mest framtidssäkra macen på många sätt tyvärr. Jag hade satsat på den om jag behövt en mac för stationärt bruk och verkligen behövde att möjligheten att byta ram/hdd på ett vettigt sätt. Tyvärr är ju dessa snordyra begagnat och det kommer ju bara bli värre.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-04-02 20:24

Mac Mini Server Late 2012 USB3

Ska du ha Mac Mini . Så försök få tag i en Mac Mini Server Late 2012 4 processorer 2HD

jag har en sådan mad 4 kärnor 16gb ram 2 500gb SSD hd. Och extra bildskärmskort som kopplas mellan skärm o dator.
Det är den snabbaste Mac Mini som släppts. SSD HD är nästan som en extra processor

1
Bevaka tråden