Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AirPort Extreme hittas snabbare

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En nyfiken fråga. Har en gammal AirPort Extreme (senaste modellen av den äldre, dvs, inte tornet) som jag har bytt ut till en modernare router med AC och 5Ghz.

Efter bytet så upplever jag att min MacBook PRO (late 2013, 15") hittar nätverket långsammare än när jag använde min AirPort. AirPort symbolen kan snurra på några sekunder innan jag får access, men förut så fick jag access i princip så snart jag lyfte på locket och loggade in.

Ursprungligen av barbapappa_86:

En nyfiken fråga. Har en gammal AirPort Extreme (senaste modellen av den äldre, dvs, inte tornet) som jag har bytt ut till en modernare router med AC och 5Ghz.

Efter bytet så upplever jag att min MacBook PRO (late 2013, 15") hittar nätverket långsammare än när jag använde min AirPort. AirPort symbolen kan snurra på några sekunder innan jag får access, men förut så fick jag access i princip så snart jag lyfte på locket och loggade in.

Vad har du köpt för ny router?

Kör du på samma SSID som tidigare? Prova med ett annat om du gör det t.ex.
Rensa ihågkomna nätverk som finns i datorn.

Ursprungligen av nyllet83:

Vad har du köpt för ny router?

En Texhnicolor 799vac Xtreme

Ursprungligen av keptang:

Kör du på samma SSID som tidigare? Prova med ett annat om du gör det t.ex.
Rensa ihågkomna nätverk som finns i datorn.

Ska testa och återkomma.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Efter bytet så upplever jag att min MacBook PRO (late 2013, 15") hittar nätverket långsammare än när jag använde min AirPort. AirPort symbolen kan snurra på några sekunder innan jag får access, men förut så fick jag access i princip så snart jag lyfte på locket och loggade in.

Ingen router är den andra lik.

Routrar är byggd med olika hårdvara från olika tillverkare.
Vem vet hur lång tid hårdvaran och mjukvaran tar på sig när handskakning görs mellan dator och router.

Det är bara att infinna sig att så länge det inte är extremt så kan det ta mellan 1-5 sekunder innan wifi är anslutet.

Antar att jag behöver en nyare AirPort isf. Får ändå inte time machine att lira, så det är nog lika bra.

Det finns en teknik som kallas för Rapid DHCP som Apple använder. Se denna sidan

Ett sätt att snabba upp DHCP requests är att se till att den DHCP man använder är authoritative, finns ibland en ruta att klicka i om det på en del routrar.
Min router tar väl 3 s på sig att tilldela en IP-adress

Ursprungligen av suddgummi:

Det finns en teknik som kallas för Rapid DHCP som Apple använder. Se denna sidan

Ett sätt att snabba upp DHCP requests är att se till att den DHCP man använder är authoritative, finns ibland en ruta att klicka i om det på en del routrar.
Min router tar väl 3 s på sig att tilldela en IP-adress

Tack för info! Det kan förklara en hel del. @keptang Samma bekymmer med ny SSID

Routern ska vara baserad på OpenWrt, så det kan finnas hopp.

1
Bevaka tråden