Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Journalför ditt liv med Day One 2

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Dagboksappen Day One 2 erbjuder ett välgjort och genomtänkt gränssnitt för att hjälpa sina användare att fånga dagen i ord och bild. 99mac har testat journalskrivning på IOS och Mac.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-02-09 20:30

Tack för välskriven recension. Har använd Day One länge, viktigaste var just låsbarheten för de anteckningar som ska vara strikt privata, och de var tidiga att införa Touch ID när det kom. Men det är också en allmänt smidig och snygg skriv-app. Använder det periodvis, för tillfället ligger det på första hemskärmen på iPhonen Även investerat i Mac-versionen, och man blir ju lite putt över att det tillsammans blir en investering på 500 kr på att uppgradera om jag inte bestämmer mig för göra det för halva priset inom några dagar. (Normalpris $9.99 + $39.99 enligt bloggen).

Men de är väl värda sin lön om de nu har jobbat på de nya funktionerna i två år. Själv tycker redan jag den gamla versionen har allt jag behöver, så det blir ingen uppgradering nu.

Tillägg: såg på de gamla kvittona att jag 2012 köpte DayOne för iOS för 15 kr och 2013 för OS X för 75 kr. Det kan hända ena eller båda var när de hade extrapris, men det är ändå en rejäl prishöjning! Man kan inte längre köpa gamla versionen. Men för er som inte har den gamla sedan tidigare, jag tycker det är en prisvärd app, bara surt att betala igen! .... mummel... avvaktar...

Senast redigerat 2016-02-09 20:40

Köpte 2:an bums på iOS för jag gillar appen.
Och flera olika Journaler kan bara bli succé.
Hitills har jag syncat med iCloud, ok det går inte längre. Får se om deras egen sync är lika snabb.
1:a försöket efter ändring av sync var det inte. Vi får se. Ok, 2:a försöket var snabbt. Kommer nog att funka ?
Men hur sjuttan de kan få 200:- till att vara 50% rabatt av $39.99? Inte ens om man försöker wide alltså med dagens dollarkurs ?
Men men, jag kommer uppgradera den också….i morrn eller inatt eller så?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-02-09 21:19
Ursprungligen av panther:

Men hur sjuttan de kan få 200:- till att vara 50% rabatt av $39.99? Inte ens om man försöker wide alltså med dagens dollarkurs ?
Men men, jag kommer uppgradera den också….i morrn eller inatt eller så?

Just nu kostar de $4.99 respektive $19.99 på amerikanska App Store. Dagens dollarkurs på 8.41 ger $19.99 = 168 Kr + 25% = 210 kr, och appen säljs för 209 kr.

Ursprungligen av IngoX:

Just nu kostar de $4.99 respektive $19.99 på amerikanska App Store. Dagens dollarkurs på 8.41 ger $19.99 = 168 Kr + 25% = 210 kr, och appen säljs för 209 kr.

Just det, momsen. Och 209:- var det tom också. Ja ja...

Jag är också i valet och kvalet. Har uppdaterat på IOS men kände att det blev lite dyrt på OsX.

Jag har gillat Day One men inte använt det så fruktansvärt mycket men samtidigt så är det en smidig app och nyheterna i 2.0 känns attraktiva. Jakobs sammanfattning är bra och jag känner också som att det är OsX appen som är "följeappen" och IOs som är huvudnumret och då känns det knepigt med prissättningen.

Har svårt att bestämma mig - men jag betalar inte 400 så det är nu eller vänta till det kommer en rea senare...

Har länge använt DayOne så det var en trevlig överraskning att det kommit nya versioner! Bra och fylligt skriven artikel måste jag säga, tack!

Helt ok att betala igen för de nya versionerna, utvecklaren måste ju också leva.

Ursprungligen av BlackSmp:

...jag känner också som att det ärOsX appen som är "följeappen" och IOs som är huvudnumret och då känns det knepigt med prissättningen.

Visst är det så, och det är också det som gjort att det är en app som enkelt inspirerar till mer skrivande.
Det kan jag klart säga att den här appen har gjort. Enkelheten, taggningen är suverän. Det är inte en roman-app, men inspirations-app som är bättre än andra.
Prissättningen känns lite fel på så vis. Men å andra sidan, prisättningen mellan iOS och OSX ser alltid ut så, oavsett vilken man använder mest.
Men efter El Capitan och hel/halvskärms funktionen så har jag låtit DayOne dela helskärm med en annan app. Jag använder den mer så, men det är fortfarande en perfekt iPad app. Och nu är det köpt

  • Medlem
  • Lund
  • 2016-02-09 22:15

Använde förra versionen men prisökningen på 457% (75 -> 418 kr) är för stor för att jag skulle kunna motivera att betala det varje gång man bestämmer sig för att lansera en ny version. Tar tacksamt emot tips på framtidssäkra alternativ till lägre pris.

Ursprungligen av panther:

Visst är det så, och det är också det som gjort att det är en app som enkelt inspirerar till mer skrivande.
Det kan jag klart säga att den här appen har gjort. Enkelheten, taggningen är suverän. Det är inte en roman-app, men inspirations-app som är bättre än andra.
Prissättningen känns lite fel på så vis. Men å andra sidan, prisättningen mellan iOS och OSX ser alltid ut så, oavsett vilken man använder mest.
Men efter El Capitan och hel/halvskärms funktionen så har jag låtit DayOne dela helskärm med en annan app. Jag använder den mer så, men det är fortfarande en perfekt iPad app. Och nu är det köpt

Jag körde lite mer igår och känner att jag skippar osx appen tills vidare. Jag får se senare - den kommer säkert i någon drive senare men för tillfället så har iOS på mina tv device allt som jag behöver

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2016-02-10 16:29

Har använt Day One sen 2012 och använder appen i stort sett dagligen så jag tvekade aldrig att köpa de nya versionerna. Förstår inte att folk klagar och tycker det är dyrt med 200+50 som det nu kostar att köpa iOS och OSX-versionerna. Det är väldigt välskrivna appar men det är klart, använder man dem sällan så kan man väl tycka det är dyrt.

Har kört synk med både Dropbox och iCloud i första versionen men måste säga att deras egen synkning funkar bättre. Hade en hel del strul tidigare.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2016-02-10 21:15

Kör första versionen (och är jättenöjd med den) med synk mot Dropbox och gillar inte att de tagit bort den funktionen så det blir ingen uppgradering för min del.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-02-17 00:47

Idag 17 februari sista dagen till halva priset, passa på. Det blev uppgradering för mig av både iOS och mac-versionerna. (annars kan man ju inte synka) Även om funktionerna i första versionen räcker för mig kommer jag vilja uppdatera förr eller senare, och de har nog bestämt att $39 är prisnivån de vill ha sin Mac-app på.

Jag tänkte så här: hade jag använt analog dagbok hade jag ju gärna spenderat 209 kr (eller 418 kr) extra på en fin pärm i konstskinn eller liknande. Det här är både appen och jag värd

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-02-18 22:26

Hej!

Jag undrar ifall någon av er vet hur man ställer in så man får till iCloud-sync i den nya versionen?

Ursprungligen av liganen:

Hej!

Jag undrar ifall någon av er vet hur man ställer in så man får till iCloud-sync i den nya versionen?

De har tagit bort den möjligheten

Har just köpt appen och undrar om

a) kan man flytta över sådant som man gjort från Påminnelser direkt till dagens datum. Det hade varit väldigt smidigt när man senare skulle vilja komma ihåg vilken dag man t.ex. betalade för en viss tjänst eller liknande

b) jag har läst någon stans att man lätt skulle kunna flytta över foton från "Bilder" till Day One för att skriva lite längre kommentarer om dem. I iPhoto kunde man ju göra lite längre namn på bilderna men det verkar inte lika lätt i Bilder. Då vore det smart att kunna ha de mer intressanta i Day One

c) De gör i appen en massa reklam för TextExpander. Varför - är det samma bolag som utvecklat dem?

Tack på förhand

Criter

Ursprungligen av Crister:

Har just köpt appen och undrar om

a) kan man flytta över sådant som man gjort från Påminnelser direkt till dagens datum. Det hade varit väldigt smidigt när man senare skulle vilja komma ihåg vilken dag man t.ex. betalade för en viss tjänst eller liknande

b) jag har läst någon stans att man lätt skulle kunna flytta över foton från "Bilder" till Day One för att skriva lite längre kommentarer om dem. I iPhoto kunde man ju göra lite längre namn på bilderna men det verkar inte lika lätt i Bilder. Då vore det smart att kunna ha de mer intressanta i Day One

c) De gör i appen en massa reklam för TextExpander. Varför - är det samma bolag som utvecklat dem?

Tack på förhand

Criter

Nu säger du inte om du köpt appen till iOS eller OSX, men....

A) Google svarar.....om du har OSX alltså: https://gist.github.com/joechrysler/950d7360c...
Det är säkert möjligt på iOS också genom Workflow eller LaunchCenterPro, du får forska i hur man skriver eller om det redan finns template. http://dayoneapp.com/templates/

B) Finns inbyggt i iOS att flytta massor av bilder i Bilder till DayOne

C) Skulle jag inte tro, men vem vet vem som skulle kunna vara ägaren bakom en mängd företag, om man inte anstränger sig att ta reda på det av någon särskild anledning.
Många appar bygger in funktion för TextExpander, det är ett plus för oss som använder appen och snippets.

Hej igen. Jag har både versionen för iOS och för Mac OS. Men tänker i första hand använda den för MacOS.

Såg också det här skriptet, men tyvärr har jag aldrig lärt mig använda Automator eller scripts i största allmänhet. Är det enda sättet?

Intressant att det finns en funktion för bilder i iOS versionen. Får testa den med min iPad

Tack för svar - Crister

Finns säkert någon på forumet som är bra på automator, jag är inte bra, men har använt det då och då när behov funnits i det förflutna.

Något slags script behövs nog för att få gjort det du vill, vet inte hur det annars skulle gå till.
Du får läsa på lite om scripts, kan vara bra ibland.

Se om någon annan som är bra på scripts är intresserad av att svara

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-03-06 12:41
Ursprungligen av BlackSmp:

De har tagit bort den möjligheten

Fick reda på det sedan. Tack iaf för svar!

Tycker icloud bör finnas kvar som synk.

Om det är någon som tyckte att DayOne var för dyr, när v.2 kom, och som inte köpt den ännu, så finns den att hämta gratis på iOS nu.

Öppna Apple Store appen och skrolla ner en bit så finns det en ad där som erbjuder DayOne gratis (till 1 maj).
Voila, och ni har tjänat en 50-lapp

Själv köpte jag ju 1:a dan den nya kom ut.
Men är helnöjd ändå

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-03-27 14:21

Apple Store appen? MacAppStore, AppStore i iTunes eller i iOS? Jag hittar den inte.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2016-03-27 14:31
Ursprungligen av kenjon:

Apple Store appen? MacAppStore, AppStore i iTunes eller i iOS? Jag hittar den inte.

Under "I blickfånget" mellan Utvalda Tillbehör och Apple Music i Apple Store-appen (för iOS).

Ursprungligen av kenjon:

Apple Store appen? MacAppStore, AppStore i iTunes eller i iOS? Jag hittar den inte.

Jag sa ju iOS Apple Store iOS

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2016-03-27 17:15
Ursprungligen av panther:

Jag sa ju iOS Apple Store iOS

Hey, det funkade ju!
Jag fick gå till Butiker (i appen Apple Store), rulla ner lite till en annons med tre sidor, rulla till sidan tre och där fanns annonsen för DayOne 2!

Ursprungligen av panther:

Om det är någon som tyckte att DayOne var för dyr, när v.2 kom, och som inte köpt den ännu, så finns den att hämta gratis på iOS nu.

Öppna Apple Store appen och skrolla ner en bit så finns det en ad där som erbjuder DayOne gratis (till 1 maj).
Voila, och ni har tjänat en 50-lapp

Själv köpte jag ju 1:a dan den nya kom ut.
Men är helnöjd ändå

Personligen så ser jag gärna en högre rabatt på OsX-appen istället

Ursprungligen av BlackSmp:

Personligen så ser jag gärna en högre rabatt på OsX-appen istället

Det är nog aptitretare för att folk senare ska lockas att köpa den något dyrare OSX-appen, skulle jag tro

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-03-28 08:34

För mej står det att den kräver ett presentkort. Och den vill ha lösenordet till mitt konto, det går inte med TouchID....?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2016-03-28 09:58

När den visade frågan om presentkort klickade jag på numret som stod där, men det var nog ingen länk, sedan gick jag vidare ock fick logga in på mitt Id och appen laddades ner. Kostnadsfritt.
Skumt med presentkortet..

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2016-03-28 10:25

Det verkar vara fler på nätet som haft problem med presentkortet, själv tyckte jag att dialogen var skum, men kom vidare på något vis.

Ett tydligt bevis på att användarupplevelsen blir sämre med texter som ska fungera som knappar, där man inte tydligt ser vad som är en knapp..

Bevaka tråden