Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Letar efter annat program än iTunes för att rippa CD i lossless

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2016-02-20 13:14

Jag skall rippa mina ganska många CD till hårddisk.

Jag vill kunna spara dem i Lossless samt få med titel på album, låtar och bildmaterialet för skivorna.

Jag har försökt göra detta med iTunes men har haft så mycket problem (bildmaterial läses inte in, album anges med fel titel etc, etc, etc) att jag nu bestämt mej för att använda något annat program.

Jag har googlat lite efter detta men märker att de flest andra program är gamla och verkar ha dålig GUI t.ex. Max, X Lossless Decoder

Jag söker ett program som är användarvänligt och som fungerar med senaste versionen av OSX.

Vilket program kan lösa detta?

Handbrake?

  • Medlem
  • 2016-02-20 14:39
Ursprungligen av barbapappa_86:

Handbrake?

''

Prövade med Handbrake men den tar bara filmer.

Ursprungligen av MP:

''

Prövade med Handbrake men den tar bara filmer.

Ok. Kanske VLC kan fixa biffen.

  • Medlem
  • 2016-02-20 15:13

Tack för tipset.

Jag prövade detta nu men programmet importerar endast låtarna. Man får inte med namnet på albumet och inte heller bildamterialet dvs bilden på skivomslaget.

  • Medlem
  • 2016-02-20 15:15
Ursprungligen av barbapappa_86:

Ok. Kanske VLC kan fixa biffen.

Jag fick den bara att spela upp materialet. Inte att spara i annat format.

  • Medlem
  • 2016-02-20 15:39
Ursprungligen av MP:

Tack för tipset.

Jag prövade detta nu men programmet importerar endast låtarna. Man får inte med namnet på albumet och inte heller bildamterialet dvs bilden på skivomslaget.

Jag är tveksam till att det finns något sådant program överhuvudtaget. Jag tror inte det. Jag missuppfattade dig nog, du vill alltså främst kunna få med allt du ser i Itunes (Gracenote) vid en konvertering.

  • Medlem
  • 2016-02-20 15:55
Ursprungligen av alix:

Jag är tveksam till att det finns något sådant program överhuvudtaget. Jag tror inte det. Jag missuppfattade dig nog, du vill alltså främst kunna få med allt du ser i Itunes (Gracenote) vid en konvertering.

Stämmer

Min målsättning är att jag senare kunna öppna albumen i iTunes och ha med allt.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2016-02-20 15:58

Vad är det du inte kan göra med Max?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2016-02-20 17:03

Om inte itunes funkar gissar jag att dina skivor är långt ifrån mainstream och då kommer du få samma problem med andra program också. Jag har inte stött på en skiva som itunes inte känner igen och det är ändå verkligen inte mainstream musik.

  • Medlem
  • 2016-02-20 18:04
Ursprungligen av onnyt:

Vad är det du inte kan göra med Max?

Max är inte uppdaterat sedan 2009. Jag antog att det inte skulle ha så utvecklad funktionalitet men det kanske inte stämmer?

Senast redigerat 2016-02-20 18:15
  • Avstängd
  • Överallt
  • 2016-02-20 18:06

XLD

  • Medlem
  • 2016-02-20 18:14
Ursprungligen av Json_81:

Om inte itunes funkar gissar jag att dina skivor är långt ifrån mainstream och då kommer du få samma problem med andra program också. Jag har inte stött på en skiva som itunes inte känner igen och det är ändå verkligen inte mainstream musik.

Underligt nog har iTunes svårt att hitta info om många skivor som jag inte tycker borde vara svåra att hitta.

Jag fick igång XLD ( X Lossless Decoder) och de använder freedb.freedb.org för att hitta information om skivorna. Det verkar vara bättre än den server med information om skivorna som iTunes använder.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2016-02-20 18:51
Ursprungligen av MP:

Max är inte uppdaterat sedan 2009. Jag antog att det inte skulle ha så utvecklad funktionalitet men det kanske inte stämmer?

Använde Max för ett par veckor sedan. Funkade som förväntat. Man kan få lite felmeddelanden ibland men den tuggar trots det igenom materialet man matar den med.

  • Medlem
  • 2016-02-20 19:10
Ursprungligen av onnyt:

Använde Max för ett par veckor sedan. Funkade som förväntat. Man kan få lite felmeddelanden ibland men den tuggar trots det igenom materialet man matar den med.

Fick du fram information om album, låtar och bildmaterial?

Det fick inte jag när jag testade.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2016-02-21 05:10
Ursprungligen av MP:

Fick du fram information om album, låtar och bildmaterial?

Det fick inte jag när jag testade.

Jag får alltid felmeddelanden vid konvertering till andra filformat. Dock har jag ställt in så Max skall skicka den konverterade filen till iTunes och där ser allt bra ut. Kan vara att iTunes letar upp låttitlar och bildmaterial. Har aldrig tänkt på det faktiskt. Skall ta en test i kväll utan att skicka vidare till iTunes.

Att importera via något annat program hjälper väl inte mycket? Detta då samtliga (?) liksom iTunes använder sig av Gracenotes (fd cddb) databas för låtnamn etc?

Själv har jag använt mig av iTunes (Gracenotes) inbyggda funktion och vid behov idkat handpåläggning. Exvis att Ta Bort Inledande Versal i svenska titlar. Små fiffiga script löser geschwinnt många av de vanligaste problemen: http://dougscripts.com/itunes/index.php

Sedan ser jag självklart till att dela med mig av de korrigerade albumen efter rättning till Gracenote. Vet inte om det hjälper i störtfloden av dyslektiska cd-rippare, men det skadar väl iaf inte... http://diymusician.cdbaby.com/musician-tips/h...

Omslagsbilder till allt utom de storsäljande albumen är väl lite av en hit-or-miss. Tror inte att någon annan mjukvara gissar vare sig bättre eller sämre. Google bildsök fixar det mesta, förstås. För mina 70-talssinglar och "lösa" iTunes-spår har 45cat varit ovärderligt: http://www.45cat.com/

Sedan klipp-o-klistrar jag in aktuellt omslag på något av följande sätt:

  1. Väljer albumet (inte en enstaka låt)i itunes och klistrar in i den lilla rutan "Bildmaterial"

  2. Väljer väl valda låtar i itunes och klistrar in i den lilla rutan "Bildmaterial"

  3. Väljer en enstaka låt, går till fliken "Bildmaterial" och klistrar in så många bilder jag har lust med (fram- o baksida, etikett, whatever) och drar runt ordningsföljden så att den viktigaste hamnar först. För en singel kanske omslaget väljs för sida A medan etiketten är viktigare för den obskyra sida B.

För att spara diskplats kan man ju välja att klistra in baksidor, etiketter osv endast för spår 1, medan följande spår kan klara sig med framsidan.

Genom att klistra in bildmaterialet inne i låten (musikfilen) slipper man dessutom iTunes egna värdekassa system med inlänkade bilder som kanske/kanske inte hänger med i framtida migreringar.

Det är ett elände att man inte längre kan bläddra mellan de olika sparade bilderna för en låt. Det gick förr. Ju förr desto bättre med andra ord... Tills vidare får man nöja sig med att de ligger sparade inne i låten för framtida bruk.

Här har jag lagt till några alternativa omslag som komplement till min svenska utgåva:

Tillägg: Ser nu att freedb.org nämnts som alternativ. Jag är dock skeptisk... Tror att det går fortare att manuellt/via Doug's script fixa till de skivor som inte itunes/gracenote klarar än att mecka med andra lösningar.

Mina 2¢

Senast redigerat 2016-02-22 12:01
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-03-09 02:44
1
Bevaka tråden