Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dilemma med backup

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Bestämde mig för att sälja min MacBook PRO 15" mid 14
Det jag så efterklokt kom på är att jag skulle behöva komma åt bilder och dokument som nu endast finns i form av en timemachine backup på min nas. Min fru har en äldre MacBook mid 2010 mina frågor är nu följande. skulle det funka att lägga in den timemachine backup jag har på den datorn eller blir det knas pga av att det är en 32 bit maskin och min var 64? skulle det funka att koppla in en extern disk på frugans dator och lägga min backup (avbilden)på den? och hur gör jag det ?
/ jonson

En Macbook från 2010 är också 64-bit.

Men 32- eller 64-bit spelar ändå inte så stor roll, det handlar bara om vilka appar du kan köra. Dina bilder och dokument bryr sig inte.

Vad är det för OS på frugans Macbook? Och du vill inte köra över hennes system med din backup, så det kanske är lika bra att det inte går.

Problemet är att du inte kan återställa en Time machine-backup till ett OS X som är äldre än det som du backade upp från. I alla fall inte om du vill ha tillbaka allt, inklusive appar och systemfiler. Men vill du bara plocka ut enskilda filer kan du gå in manuellt på NASen och hämta tilbaka filerna. De ligger på en skivavbild som heter <datornamn>.sparsebundle.

Har du en extern disk ledig föreslår jag att du kopierar sparsebundlen från din NAS till den, och sen kan du labba utan att riskera att nåt går galet.

Inga problem med 64 och 32 bit. Flytta över filen till den externa hårddisken via nätverket.

Hur flyttade du backupen till din NAS?

Har kommit in i min Time Machine backup och lokaliserat Photos men den går inte att öppna i frugans gamla dator den försöker reperera men något går fel. har provat photos från samtliga backup tillfälle. kannan komma åt bilderna någon annanstans?
/Jonson

Ursprungligen av Mac Jonson:

Har kommit in i min Time Machine backup och lokaliserat Photos men den går inte att öppna i frugans gamla dator den försöker reperera men något går fel. har provat photos från samtliga backup tillfälle. kannan komma åt bilderna någon annanstans?
/Jonson

Något går fel? Det får du utveckla. Får du ett felmeddelande?

Nas kanske va fel ord. har kört med Time Machine

Ursprungligen av barbapappa_86:

Inga problem med 64 och 32 bit. Flytta över filen till den externa hårddisken via nätverket.

Hur flyttade du backupen till din NAS?

Time Capsule menar du? Den funkar ju som ett NAS.

Är det när du försöker öppna .sparsebundlen som du får felmeddelande eller är det iPhoto/Photos library? Även om själva biblioteksfilen är skadad kan du öppna paketet (paket är samma sak som mapp egentligen) genom att högerklicka på det och välja Show package content. Sen ligger alla bilderna under Masters.

Jag lyckades öppna med hjälp av programmet photosweeper så nu kan jag kopiera bilderna därifrån. Fick se ditt meddelande nyss @marcushedenstrom testade det oxå men där är inte mapparna innan 2010 med ?? plus att det är ett virrevarv av undermappar under masters.

Jo det är rätt mycket där. Bra att det funkade i alla fall.

Det löste sig med bilderna tack för allt hjälp. Men en annan fråga poppade upp vad ska jag ha istället? Att jag sålde min MBP beror på att jag tagit paus i fotograferandet som är en hobby jag har. Har 2 småbarn som tar all min tid. Det jag gör mest nu är att surfa och titta på mina bilder typ. Var inne på en bärbar PC ett tag förlåt att jag svär men det gick över kommer inte funka. Så jag har spanat på MacBook Air Core i5 8GB 128GB SSD 13.3" vad har ni att säga om det? det som stör mig är minnet på
8 gig och processorn 1.6 då jag alltid haft högre prestanda. Men räcker inte ovanstående till lite Netflix, iPhoto och surf ?

Ursprungligen av Mac Jonson:

Det löste sig med bilderna tack för allt hjälp. Men en annan fråga poppade upp vad ska jag ha istället? Att jag sålde min MBP beror på att jag tagit paus i fotograferandet som är en hobby jag har. Har 2 småbarn som tar all min tid. Det jag gör mest nu är att surfa och titta på mina bilder typ. Var inne på en bärbar PC ett tag förlåt att jag svär men det gick över kommer inte funka. Så jag har spanat på MacBook Air Core i5 8GB 128GB SSD 13.3" vad har ni att säga om det? det som stör mig är minnet på
8 gig och processorn 1.6 då jag alltid haft högre prestanda. Men räcker inte ovanstående till lite Netflix, iPhoto och surf ?

Det ska räcka.

8 GB är rätt bra, borde räcka till det du skriver. Sen komprimeras ju minne sedan Mavericks och skulle det ta slut skrivs det ut till disken som är en snabb SSD så det är ingen katastrof. Men iPhoto, surf och Netflix måste rymmas inom 8 gig.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-02-22 08:31

Helt OK dator, men 128 GB är lite. Du får tänka på vad du sparar på disken.

1
Bevaka tråden