Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med både Mail och iTunes

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2016-02-19 10:03

1. Uppdaterar appar gör jag i telefonen, sedan synkar/backupar jag i iTunes ett par gånger i månaden.
Tidigare har de uppdaterade apparna förts över till iTunes, men nu verkar det ha slutat att fungera. Har inte pillat med några inställningar.

2. När jag bifogar tex en skärmdump i ett mail brukar det hamna i Utkorgen under en längre tid, trots att mailet är skickat. Ibland finns det i Utkorgen i flera dagar, ibland några minuter.
När mailet är skickat brukar jag slänga skärmdumpen i Papperskorgen. Problemet är att den inte går att tömma eftersom Finder anser att den fortfarande används. Tankar om detta?

MBPr 15" Late 2013 med 10.10.5
iPhone 6 med 9.2.1

1. iTunes tar väl endast backup på själva användardatan när det gäller appar? Känns dumt att ta backup på hela appen som likväl kan laddas ned igen vid en återställning.

2. Du tar alltså först en skärmdump (en bild) som du sedan bifogar i ett mail? Har du testat att ta bort kontot och lägga till det igen (kan vara dumt att göra om du kör POP)?

  • Medlem
  • 2016-02-19 10:30
Ursprungligen av barbapappa_86:

1. iTunes tar väl endast backup på själva användardatan när det gäller appar? Känns dumt att ta backup på hela appen som likväl kan laddas ned igen vid en återställning.

2. Du tar alltså först en skärmdump (en bild) som du sedan bifogar i ett mail? Har du testat att ta bort kontot och lägga till det igen (kan vara dumt att göra om du kör POP)?

Tidigare har den backupat hela appen. Är ju ganska bra när man skaffar en ny modell. Så slipper man försöka komma ihåg vilka appar det var man hade. Det är ju ganska många...
Bara att plugga in den nya telefonen så fixar iTunes så den nya blir precis som den gamla.

Japp, precis så. Har inte provat att ta bort det. Det är en gmail som kör IMAP, hur funkar det? När jag lägger till det igen så blir allt som tidigare?

Ursprungligen av Hubug:

Tidigare har den backupat hela appen. Är ju ganska bra när man skaffar en ny modell. Så slipper man försöka komma ihåg vilka appar det var man hade. Det är ju ganska många...
Bara att plugga in den nya telefonen så fixar iTunes så den nya blir precis som den gamla.

Japp, precis så. Har inte provat att ta bort det. Det är en gmail som kör IMAP, hur funkar det? När jag lägger till det igen så blir allt som tidigare?

Jo, iTunes ska såklart ta backup på vilka appar du har, men jag tror inte att iTunes tar backup på hela programmet. Menar du helt enkelt att iTunes inte tar backup på appar alls? Har du valet ikryssat att det ska göra det?

Ja, kör du Gmail kan du ta bort och lägga till kontot.

  • Medlem
  • 2016-02-19 10:51
Ursprungligen av barbapappa_86:

Jo, iTunes ska såklart ta backup på vilka appar du har, men jag tror inte att iTunes tar backup på hela programmet. Menar du helt enkelt att iTunes inte tar backup på appar alls? Har du valet ikryssat att det ska göra det?

Ja, kör du Gmail kan du ta bort och lägga till kontot.

Kollar jag under Mina Appar i iTunes så är det drivvis med appar där. Och när jag uppdaterade ca 50 appar härom dagen så var det fortfarande ca lika många som skulle uppdateras i iTunes, trots synkronisering. Så nä, jag tror inte iTunes tar backup på apparna. Kan inte komma ihåg att det var så här förut.
Var hittar jag det valet?

Ok, låter bra.

Ursprungligen av Hubug:

Kollar jag under Mina Appar i iTunes så är det drivvis med appar där. Och när jag uppdaterade ca 50 appar härom dagen så var det fortfarande ca lika många som skulle uppdateras i iTunes, trots synkronisering. Så nä, jag tror inte iTunes tar backup på apparna. Kan inte komma ihåg att det var så här förut.
Var hittar jag det valet?

Ok, låter bra.

Här kan du läsa mer om backup och itunes:
https://discussions.apple.com/thread/7218373?...
https://support.apple.com/en-us/HT203977

Varför inte ta backup till iCloud?

  • Medlem
  • 2016-02-19 16:43
Ursprungligen av barbapappa_86:

Här kan du läsa mer om backup och itunes:
https://discussions.apple.com/thread/7218373?...
https://support.apple.com/en-us/HT203977

Varför inte ta backup till iCloud?

Tusen tack för länkarna.

Har bara 5gig på iCloud, och min telefon är på 128gig. Dock långt från full.
Men jag har funderat på det, nu när dom sänkte priset ganska kraftigt.

Tusen tack för hjälpen.

Ursprungligen av Hubug:

Tusen tack för länkarna.

Har bara 5gig på iCloud, och min telefon är på 128gig. Dock långt från full.
Men jag har funderat på det, nu när dom sänkte priset ganska kraftigt.

Tusen tack för hjälpen.

Gig som i GB? Säger iCloud att det kommer ta upp 128GB?

Hur gick det med din mail?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-02-19 21:03
Ursprungligen av barbapappa_86:

Jo, iTunes ska såklart ta backup på vilka appar du har, men jag tror inte att iTunes tar backup på hela programmet. Menar du helt enkelt att iTunes inte tar backup på appar alls? Har du valet ikryssat att det ska göra det?

Ja, kör du Gmail kan du ta bort och lägga till kontot.

iTunes tar visst backup på hela apparna. Prova högerklicka på dem och välj "Visa i Finder" så får du se. Kan ta upp en ansenlig mängd data om man har många stora appar, många GB.

Ursprungligen av tooobe:

iTunes tar visst backup på hela apparna. Prova högerklicka på dem och välj "Visa i Finder" så får du se. Kan ta upp en ansenlig mängd data om man har många stora appar, många GB.

Hittar en del på Google som påvisar annat från och med iOS9:
http://www.copytrans.net/blog/what-you-need-t...

Mm jag kan ha fel, därav "jag tror"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-02-19 23:20
Ursprungligen av barbapappa_86:

Hittar en del på Google som påvisar annat från och med iOS9:
http://www.copytrans.net/blog/what-you-need-t...

Mm jag kan ha fel, därav "jag tror"

Du har iofs rätt i att den inte längre tar "backup" av apparna, fel ordval av mig. iTunes syncar dock och laddar ner kopior av appar man installerar på sina enheter. Så syncar är ett bättre ordval än backup. Kolla som jag beskrev ovan så kan du se att den lagrar lokala kopior av appar du installerar på dina enheter (om du inte inaktiverat detta såklart).

Dvs gör man en manuell backup till iTunes så görs inga lokala kopior av apparna.
Syncar du enheten så lagras en lokal kopia av apparna på datorn.

  • Medlem
  • 2016-02-20 08:39
Ursprungligen av barbapappa_86:

Gig som i GB? Säger iCloud att det kommer ta upp 128GB?

Hur gick det med din mail?

Japp, Gigabyte. Vet inte vad den säger, har inte försökt.
Har inte provat att ta bort och lägga till mailen än.

1
Bevaka tråden