Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Time Machine /kontrollera innehåll av säkerhetskopian

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När man går in i TM så ser man massa fönster och jag antar att det är där alla säkerhetskopior finns? Hur gör man för att se innehållet (vad som har säkerhetskopierats)?

Senast redigerat 2016-02-15 10:42

Montera den skivavbild som finns på din time capsule eller externa disk. Detta gör du i Finder. (När jag nu läser detta så inser jag att det i ord är svårt att beskriva hur man gör). Nu du välja datum du vill titta på.

Det har jag öppnat. Vad gör jag sedan för att titta vad som är säkerhetskopierat?

Senast redigerat 2018-07-23 14:32
Ursprungligen av calinou:

Det har jag öppnat. Vad gör jag sedan för att titta vad som är säkerhetskopierat?

Allt du ser i det läget är just det som är säkerhetskopierat.

Har du dålig koll på Time Machine så rekommenderar jag att du läser det här:
https://support.apple.com/sv-se/HT201250

Ursprungligen av barbapappa_86:

Har du dålig koll på Time Machine så rekommenderar jag att du läser det här:
https://support.apple.com/sv-se/HT201250

Tack för länken. Det står inte mycket om min fråga.
Det är lite förvirrande eftersom fönstret som är längs fram i TM ser exakt likadant ut som i Finder. Jag gjorde en sökning på en specifik fil via sökrutan som finns i fönstret som är längs fram i TM.
Sedan tryckte jag på ESC för att gå ur TM.
Efter det tittade jag i Finder och fönstret ser likadan ut med den sökningen jag gjorde.
Mao: det ser likadant ut i TM som i Finder. Men varför ska en sökning som görs i TM även visas i Finder?

Senast redigerat 2016-02-15 21:49
Ursprungligen av calinou:

Tack för länken. Det står inte mycket om min fråga.
Det är lite förvirrande eftersom fönstret som är längs fram i TM ser exakt likadant ut som i Finder. Jag gjorde en sökning på en specifik fil via sökrutan som finns i fönstret som är längs fram i TM.
Sedan tryckte jag på ESC för att gå ur TM.
Efter det tittade jag i Finder och fönstret ser likadan ut med den sökningen jag gjorde.
Mao: det ser likadant ut i TM som i Finder. Men varför ska en sökning som görs i TM även visas i Finder?

För att TM är en säkerhetskopia på det du har på datorn. Har inget på datorn ändrats i form av nya filer eller mappar sedan du tog din backup så ser det självklart lika dant ut i TM som i din Finder.

Gå du längre bak i tiden i din TM så är chansen större att det ser annorlunda ut.

Ursprungligen av barbapappa_86:

För att TM är en säkerhetskopia på det du har på datorn. Har inget på datorn ändrats i form av nya filer eller mappar sedan du tog din backup så ser det självklart lika dant ut i TM som i din Finder.

Gå du längre bak i tiden i din TM så är chansen större att det ser annorlunda ut.

Jag ville bara göra en sökning på .lrcat för att försäkra mig om mina bildfiler finns i säkerhetskopian. Men får förlita mig att de är i säkerhetskopian eftersom det kan ställa till när man är i själva TM och återgår sedan till Finder. Vissa saker försvann i Finder sidofältet pga det. Det borde åtminstone stå där uppe på fönstret ifall man är i TM så att man kan skilja på TM och Finder.
Tack för hjälpen!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-02-16 09:55

Bakgrunden blir dimmig, och du får en tidsskala till höger när du är i TM. Det ser du inte i Finder.

Ursprungligen av kenjon:

Bakgrunden blir dimmig, och du får en tidsskala till höger när du är i TM. Det ser du inte i Finder.

Ja, det stämmer!
Är det något fel jag gör? nu hände det igen att jag först gick i TM och navigerade lite i framfönstret utan att göra något mer. Sedan trycker jag på ESC för att gå ur. Sedan hoppar jag över till Finder. Då plötsligt fanns det bara 2 saker kvar i sidofältet. Min dropbox, huset mm är borta igen.
Samt att jag fick bifogat dialogruta.
Kan du eller någon annan prova och göra samma sak för att bekräfta om det blir samma fel?

Senast redigerat 2016-02-16 11:35
Ursprungligen av calinou:

Ja, det stämmer!
Är det någon fel jag gör? nu hände det igen att jag först gick i TM och navigerade lite i framfönstret utan att göra något mer. Sedan trycker jag på ESC för att gå ur. Sedan hoppar jag över till Finder. Då plötsligt fanns det bara 2 saker kvar i sidofältet. Min dropbox, huset mm är borta igen.
Samt att jag fick bifogat dialogruta.
Kan du eller någon annan prova och göra samma sak för att bekräfta om det blir samma fel?

Vilken version av OSX har du?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Vilken version av OSX har du?

El Capitan 10.11.3

Ursprungligen av calinou:

El Capitan 10.11.3

OK. Vad står det om du klickar på visa detaljer?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-02-17 09:13

Fick jag ett sådant fel skulle jag köra en combouppdatering.
https://support.apple.com/kb/DL1858?viewlocal...

Ursprungligen av barbapappa_86:

OK. Vad står det om du klickar på visa detaljer?

Det var flera sidor med koder och dylikt som var obegripliga. Det är borta eftersom jag klickade på OK.

Ursprungligen av kenjon:

Fick jag ett sådant fel skulle jag köra en combouppdatering.
https://support.apple.com/kb/DL1858?viewlocal...

Konstigt att denna uppdatering inte finns via min App Store? Vad menas med combo? jag har ju den senaste Systemversion: OS X 10.11.3 (15D21)

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-02-17 23:08

I AppStore visas bara uppdateringar till nyare versioner, inte uppdateringar till samma version som du redan har.
Combo innehåller uppdateringar från grundversionen, alltså i detta fall allt från 10.11.1, 10.11.2 och 10.11.3. Om någon fil är "trasig" kan den åtgärda problemet. Ingen garanti men väl värd ett försök. Inget raderas från din disk (men du har väl backup?).

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-02-17 23:10
Ursprungligen av calinou:

Det var flera sidor med koder och dylikt som var obegripliga. Det är borta eftersom jag klickade på OK.

Inte obegripliga (för alla)
Du vet ju hur du återskapar problemet, så det är väl bara att kopiera in koden här (som Dold text).

Ursprungligen av kenjon:

Inte obegripliga (för alla)
Du vet ju hur du återskapar problemet, så det är väl bara att kopiera in koden här (som Dold text).

Jag vill ju inte pressa min dator i onödan.......

Ursprungligen av calinou:

Jag vill ju inte pressa min dator i onödan.......

1. Installera combo uppdateringen för din version av OSX. Googla så hittar du den.

2. Hjälper inte det så tror jag att du behöver tillhandahålla felmeddelandet. Vill du inte det så kan iaf inte jag hjälpa dig.

Ursprungligen av barbapappa_86:

1. Installera combo uppdateringen för din version av OSX. Googla så hittar du den.

2. Hjälper inte det så tror jag att du behöver tillhandahålla felmeddelandet. Vill du inte det så kan iaf inte jag hjälpa dig.

1) jag behöver inte leta eftersom @kenjon har föreslagit en länk
2) Tack att ni vill hjälpa till och kan förstå att det kan bli intressant och spännande för er att klura ut vad som är felet. I värsta fall får jag provocera fram samma fel igen fast vill helst undvika strul.

1
Bevaka tråden