Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SSD i MBP C2D men startar ej efter installation

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-02-16 22:11

Jag köpte en Toshiba 240GB SSD som jag installerade i min MacBook Pro Unibody 15" 2.4GHz C2D 8GB RAM, men den startar inte efter installation.

Jag har provat med både Mac OS X 10.8 samt 10.9 men efter installationen så står den vid äpplet och cirkel-strecken bara snurrar.

Inga problem med original 250GB HD.

SSDn är splitter ny.

Tips?

Hur formaterade du SSDn? Partitionstabell GUID? Filsystem Mac OS Extended?

  • Medlem
  • 2016-02-16 22:38
Ursprungligen av TureB:

Inga problem med original 250GB HD.

Var det inga problem med denna disk före bytet, eller har du skruvat tillbaka den gamla disken i maskinen och provat efter att du konstaterade att SSDn inte fungerade? Vad händer om du sätter din SSD i ett externt USB-chassi och bootar med "alt" nedtryckt?

SATA-kabeln i datorn kan ha blivit skadad nä du bytte disken. Och det syns ju tydligt om SSDn går att boota via USB.

Men iofs borde du i så fall fått upp en annan symbol på skärmen... Kan du prova att hålla ner "alt" efter minnesplinget? Ser du hårddisken då?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-02-17 00:16
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Hur formaterade du SSDn? Partitionstabell GUID? Filsystem Mac OS Extended?

Standard sätt som med alla vanliga HD (har gjort det på en annan MacBook 13" med en Kingston SSD tror jag det var); GUID genom Disktools, Mac OS Extended.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-02-17 00:19
Ursprungligen av Dalle:

Var det inga problem med denna disk före bytet, eller har du skruvat tillbaka den gamla disken i maskinen och provat efter att du konstaterade att SSDn inte fungerade? Vad händer om du sätter din SSD i ett externt USB-chassi och bootar med "alt" nedtryckt?

SATA-kabeln i datorn kan ha blivit skadad nä du bytte disken. Och det syns ju tydligt om SSDn går att boota via USB.

Men iofs borde du i så fall fått upp en annan symbol på skärmen... Kan du prova att hålla ner "alt" efter minnesplinget? Ser du hårddisken då?

Förstår hur du tänker, nej har inte bytt tillbaka, men om jag minns rätt (har installerat om så många gånger nu) så installerade jag på SSDn via extern USB först, kunde starta upp, men när jag stoppade in den ville den inte, så jag installerade om (och om och om...)

Jag kan se SSD disken från Disktools (den sitter i datorn), kan starta upp datorn från den gamla HDn kopplat via USB och ser SSDn.

Kanske borde öppna upp och kolla alla kontakter, men som sagt SSDn syns och jag kan formatera och installera, men inte starta från den efteråt.

Ursprungligen av TureB:

...Jag kan se SSD disken från Disktools...

Bara en liten kontrollfråga...

När du säger Disktools, menar du då Disk Utility (Skivverktyg på svenska)?

Eller är det något tredjepartsprogram du använder?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-02-17 07:45
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Bara en liten kontrollfråga...

När du säger Disktools, menar du då Disk Utility (Skivverktyg på svenska)?

Eller är det något tredjepartsprogram du använder?

Helt rätt att fråga, du har helt rätt. Jag skriver utan att tänka. "Disk Utility", jag kör bara engelska system.

Jag ska kolla lite närmare i kväll.

Var det inte problem runt 2008-2009 när en Mac hade moderkort med Nvidia MCP79-chipset och SATA revision 2 och 3 diskar/SSD???

Nu säger jag inte att det är detta som är problemet då vi inte vet exakt modell av dator.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-02-17 20:53

Update:

Jag satte "disken" (ingenting runt i den) i en (svart plast) MacBook C2D 2GHz och installerade Mac OS X 10.7 utan problem, fungerade hur fint som helst.

Flyttade över disken till MacBook Pro Unibody 15" och den gör som den gjorde, äpplet och snurrande progress-snurra.

Kan det vara något med just denna modell (som illerG påpekar)?!

Ursprungligen av TureB:

Kan det vara något med just denna modell (som illerG påpekar)?!

Om det är en Macbook Pro 5,1 så kan det definitivt vara problemet.

EDIT: Blev nu osäker på modellerna under den perioden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-02-17 21:33
Ursprungligen av Borttaget:

Om det är en Macbook Pro 5,1 så kan det definitivt vara problemet.

EDIT: Blev nu osäker på modellerna under den perioden.

Yup MBP 5.1

http://www.everymac.com/systems/apple/macbook...

Jag har en 13" MBP 5.5 och en 7.1 som jag får testa den i.

Senast redigerat 2018-07-23 14:33

Skall man generalisera så var lösningarna då.

  • Hitta en SSD som har en firmware som löser detta.

  • Skaffa en SSD som har SATA revision 1.1 därmed 1.5GBit överföringshastighet

  • Anslut SSD med optibay istället för DVD-spelaren då den porten klarar det bättre.

Och så var det en sak till. Inte använda SSD som har Sandforce-kontroller.

Om jag inte minns fel har @hansfilipelo en hel del info om det i vår gamla SSD-tråd.
http://www.99mac.se/forum/t/295131-guide-vilken-ssd-ska-jag-valja-till-min-mac

Hans utmärkta tråd och dokument är fyllt med massa bra info!!!

Senast redigerat 2016-02-17 22:02
Ursprungligen av Borttaget:

Skall man generalisera så var lösningarna då.

  • Hitta en SSD som har en firmware som löser detta.

  • Skaffa en SSD som har SATA revision 1.1 därmed 1.5GBit överföringshastighet

  • Anslut SSD med optibay istället för DVD-spelaren då den porten klarar det bättre.

Och så var det en sak till. Inte använda SSD som har Sandforce-kontroller.

Om jag inte minns fel har @hansfilipelo en hel del info om det i vår gamla SSD-tråd.
http://www.99mac.se/forum/t/295131-guide-vilken-ssd-ska-jag-valja-till-min-mac

Hans utmärkta tråd och dokument är fyllt med massa bra info!!!

"Tagging in" eftersom du taggade mig. Tråden är väl lite utdaterad i nuläget. Jag tappade lite intresset när jag inte kunde ha allt liggandes i tråden (och därmed som fritext). Får se om jag publicerar guiden på egen webbserver i framtiden.

--------------------

De modeller som har problem med SATA3-SSDer är de som släpptes 2011 (Intel Sandy Bridge, eller "i5/i7 2XYZ"-serien). Sydbryggan i dem från Intel stöder SATA3 och kommer förhandla dessa hastigheter, men kabeln i datorn är designad för SATA3 och Apples firmware var inte testad med SATA3. Om man har tur och får en bra kabel klarar dessa i regel ändå SATA3, däremot har vissa problem.

SATA3 som sådant är helt bakåtkompatibelt med SATA2, vilket det är i en MBP 5,1 - så det ska inte vara några problem.

-------------------

Till TS: Vad är det då som faktiskt är fel som gör att SSDn inte fungerar i just din MBP? Jag kan faktiskt bara spekulera i frågan, men däremot har jag sett en del på nätet angående MacBook Pro Unibody med trasiga SATA-kablar genom åren. Jag trodde inte alls på det här tills jag faktiskt råkade ut för det problemet (eller snarare i en väns MBP som hade "hårddiskfel").

Senast redigerat 2018-07-23 14:33
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-02-17 23:14
Ursprungligen av TureB:

Update:

Jag satte "disken" (ingenting runt i den) i en (svart plast) MacBook C2D 2GHz och installerade Mac OS X 10.7 utan problem, fungerade hur fint som helst.

Flyttade över disken till MacBook Pro Unibody 15" och den gör som den gjorde, äpplet och snurrande progress-snurra.

Kan det vara något med just denna modell (som illerG påpekar)?!

Använde du samma kabel vid testet (om det är möjligt) eller en annan?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-02-17 23:20
Ursprungligen av kenjon:

Använde du samma kabel vid testet (om det är möjligt) eller en annan?

Alltid samma internkabel, när jag körde den externt använde jag en enkel USB-S-ATA kabel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-02-17 23:24
Ursprungligen av hansfilipelo:

Till TS: Vad är det då som faktiskt är fel som gör att SSDn inte fungerar i just din MBP? Jag kan faktiskt bara spekulera i frågan, men däremot har jag sett en del på nätet angående MacBook Pro Unibody med trasiga SATA-kablar genom åren. Jag trodde inte alls på det här tills jag faktiskt råkade ut för det problemet (eller snarare i en väns MBP som hade "hårddiskfel").

Jag vet inte vad som är felet, jag har beskrivit symptomen ovan men i kort:

Efter installation av system på SSD (gäller via intern installation, extern USB samt installation i äldre MacBook) så startar datorn aldrig upp helt, sitter bara och snurrar med äpplet. Oberoende av systemversion, testat med 10.7, 10.8 & 10.9. (vill köra 10.9).

Stoppat tillbaka original 250GB hårddisk och installationen fortlöp felfritt.

SSDn (splitter ny Toshiba 240GB) fungerar felfritt i en plast MacBook C2D 2GHz.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-02-18 07:42

Det verkar som om det är värt att köpa en ny anslutningskabel, finns billigt på Ebay.

Det kan också vara tänkbart att använda en OptiBay-liknande produkt (just OptiBay är dyra), om SATA-porten på hårddiskplatsen är död. Det här är mindre sannolikt men gångbar väg.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-02-18 19:08
Ursprungligen av kenjon:

Det verkar som om det är värt att köpa en ny anslutningskabel, finns billigt på Ebay.

Jag har en likadan MBP 15" som jag kan prova med, men som jag förstår det är det ju en modell inkompatibilitet...

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2016-02-19 10:02

På min MBP 15" late 2009 blev jag tvungen att sätta SSDn på Superdrivens plats. Tog ju evigheter innan jag luskade ut det men den har snurrat på nu i många år.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-02-19 19:56
Ursprungligen av onnyt:

På min MBP 15" late 2009 blev jag tvungen att sätta SSDn på Superdrivens plats. Tog ju evigheter innan jag luskade ut det men den har snurrat på nu i många år.

Vad använde du för kabel?

Man använder ju iofs inte DVD så ofta längre...

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2016-02-20 06:28
Ursprungligen av TureB:

Vad använde du för kabel?

Man använder ju iofs inte DVD så ofta längre...

Finns ju slädar att montera SSDn i från en uppsjö av företag. Se till att få en med ett case till Superdriven. Bara att plugga in vi a USB vid behov.

Här har du hela förfarandet. https://www.ifixit.com/Guide/Installing+MacBo...

Caddy

Caddy plus case till superdriven

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-02-20 09:56
Ursprungligen av onnyt:

Finns ju slädar att montera SSDn i från en uppsjö av företag. Se till att få en med ett case till Superdriven. Bara att plugga in vi a USB vid behov.

Här har du hela förfarandet. https://www.ifixit.com/Guide/Installing+MacBo...

Caddy

Caddy plus case till superdriven

Men är det inte lägre prestanda på den bussen?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2016-02-20 15:50
Ursprungligen av TureB:

Men är det inte lägre prestanda på den bussen?

Link speed 3 Gigabit på båda.
Negotiated link speed. 3 Gigabit på gamla hårddiskplatsen. 1,5 Gigabit på superdrive platsen.

Vad det har för inverkan vet jag inte men för mig är det snabbt nog.

1
Bevaka tråden