Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nollställd klocka på iBook

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en iBook 500 MHz på jobbet som vi köpte in för ca 2 år sedan. Jag har den oftast kopplad till strömadaptern men jag låter batteriet ladda ur då och då. Titt som tätt så nollställs Datum och tid och jag får gå in och manuellt och justera detta. När jag försöker använda nätverkstidserver så misslyckas detta alltid. Är det så att en bärbar dator har ett särkilt batteri för PRAM precis som en stationär har och kan det i så fall vara detta som har pajat. Det borde ju inte vara förbrukat redan, eller hur?

  • Oregistrerad
  • 2003-08-19 09:34

iBook har inte något internt batteri.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-20 22:16

Jo, den har intern batteri, men den är uppladdningsbar.
Därför kan det urladdas om stora batteriet inte är insatt i iBook ett tag.
Men du ska inte urladda stora batteri eftersom det är Lithium ION batteri som inte behöver urladdas för att behålla livslängden (jämför med mobiltelefonens Li-ION batteri). Läs manualen som följde med din iBook !
Li-ION batteri är helt annat typ jämfört Ni-Ca batteri som MÅSTE urladdas ordentligt innan ny uppladdning.

  • Oregistrerad
  • 2003-08-21 08:55
Citat:

Skrevs ursprungligen av REP
Jo, den har intern batteri, men den är uppladdningsbar.
Därför kan det urladdas om stora batteriet inte är insatt i iBook ett tag.
Men du ska inte urladda stora batteri eftersom det är Lithium ION batteri som inte behöver urladdas för att behålla livslängden (jämför med mobiltelefonens Li-ION batteri). Läs manualen som följde med din iBook !
Li-ION batteri är helt annat typ jämfört Ni-Ca batteri som MÅSTE urladdas ordentligt innan ny uppladdning.

Nej, iBook har inte ett internt batteri.
Däremot finns en kondensator som håller spänningen under väldigt kort tid för att man tex ska hinna byta batteri utan att datum/tid mm nollställs.
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=58445

1
Bevaka tråden