Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur bra är AirPort Extreme?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-02-09 17:38

Ska köpa ny router. Hur bra är senaste AirPort Extreme? Tänker mest på räckvidd och sedan speed. Några nackdelar med Extreme som jag bör tänka på?
Vi har fiber med 100/10 och ett ganska stort hus. Tre våningar med routern på mellanvåningen. Behöver bra räckvidd. Och bra speed såklart. Vi kan ha 5-6 apparater uppkopplade samtidigt, varav en streamar film och en spelar PS4.

Ska man hellre gå på någon annan router? Något ripa? Kan betala en del extra för något bra, men vill såklart komma så billigt undan som möjligt... Men kvalitet går före pris om jag tvingas välja.

Den är väl bra, men det finns bättre. Kolla prisjakt. Asus har fått bra betyg.

http://www.smallnetbuilder.com/wireless/wirel...

Det som är intressant är nedan värden.

  • Medlem
  • 2016-02-10 09:37

Jag hade en AirPort Express iofs, inte en Extreme. Men den var jag inte nöjd med pga det var omöjligt att få den att vara kompis med min Xbox. Closed NAT och dålig räckvidd.
Då köpte jag en ASUS som har varit helt fantastiskt bra på alla sätt och vis.

EDIT: Otroligt enkel set-up också. Bara att stoppa i sladden och gå till ett IP-nummer, klicka ok ett par gånger och hipp happ så är det klart.

http://www.tomsguide.com/us/asus-rt-ac68u-rou...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-02-10 11:42

Känns som att Asus ska kollas upp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-02-10 22:39

Om man står i valet mellan dessa: D-link DIR-890L eller Asus Rt-AC68u, är D-link värd sitt högre pris? Eller är det så att Asus har en kvalitet som är svårslagen. Om man tittar på olika användarbetyg mer generellt verkar Asus slå alla konkurrenter.

Ursprungligen av xms67:

Om man står i valet mellan dessa: D-link DIR-890L eller Asus Rt-AC68u, är D-link värd sitt högre pris? Eller är det så att Asus har en kvalitet som är svårslagen. Om man tittar på olika användarbetyg mer generellt verkar Asus slå alla konkurrenter.

Jag hade valt en Asus alla dar i veckan. D-link är inte några hejare på datasäkerhet. Med andra ord inte värt sitt pris över huvud taget.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-02-11 07:47

Kastade, nu på morgonen, in en beställning på en Asus RT-AC68U. Känns som at det inte kan bli fel. Möjligen lite dyr.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-02-16 18:28

Då var den nya routern installerad. Klart bättre fart. Mycket bättre än den gamla routern.

Men... Nu skulle jag gå in och kolla i inställningarna och då kräver den användarnamn och lösenord. Vilket är användarnamnet??? Jag tänkte att det kunde vara det jag döpte "nätet"(det man ser på datorn eller telefonen att WiFi heter) till och så använder man lösenordet man valde. Men jag kommer inte in. Jag har även prövat admin/admin utan resultat.

Ursprungligen av xms67:

Då var den nya routern installerad. Klart bättre fart. Mycket bättre än den gamla routern.

Men... Nu skulle jag gå in och kolla i inställningarna och då kräver den användarnamn och lösenord. Vilket är användarnamnet??? Jag tänkte att det kunde vara det jag döpte "nätet"(det man ser på datorn eller telefonen att WiFi heter) till och så använder man lösenordet man valde. Men jag kommer inte in. Jag har även prövat admin/admin utan resultat.

Det är inte samma uppgifter som till nätverket. Kolla vad som står under din router, eller om det medföljde någon lapp i förpackningen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-02-16 21:12
Ursprungligen av barbapappa_86:

Det är inte samma uppgifter som till nätverket. Kolla vad som står under din router, eller om det medföljde någon lapp i förpackningen.

Det var admin/admin enligt instruktionerna. Men efter att ha satt in ett lösenord på Wifi så fungerade det inte. Men lösningen var att använda admin som användarnamn och valt lösenord för wifi.

  • Medlem
  • 2016-02-17 09:07
Ursprungligen av xms67:

Det var admin/admin enligt instruktionerna. Men efter att ha satt in ett lösenord på Wifi så fungerade det inte. Men lösningen var att använda admin som användarnamn och valt lösenord för wifi.

Om jag inte missminner mig så fick du välja användarnamn och lösen för routern. (Alltså för att komma in i själva routern och fixa med inställningarna). Och sedan ett annat lösen för ditt WiFi.
Gör som jag och använd 1Password för minimalt med krångel med lösenord.

1
Bevaka tråden