Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Var finns Adressbok, iphoto, alla mina mail o.s.v.

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har bytt hårddisken mot en SSD. Det gäller en iMac 2008. Jag tycker mig ha följt alla goda råd med backup. Det var lite pyssel med bytet, men nu är det klart. Av vissa skäl vill jag ha kvar OS 10.6.8. (gamla program). Jag installerade OS 10.6 från DVD skivan. Uppdaterade alla program. Hämtat in alla mina program. Med Carbon Copys hjälp förde jag över allting. Trodde jag. Se rubriken. Var är alla mina data som hör till adressboken, eposten, foton och mycket annat?

Det mesta "data" finns i din hemkatalog (Huset). Detta måste du kopiera över från din backup eller gamla hårddisk.

Carbon klonar väl disken (dvs skapar en exakt kopia). Låter som att du har flyttat över program etc i flera steg?

Hur gjorde du när du klonade disken? Har du backup?

Ursprungligen av Lennart Johansson:

...Jag installerade OS 10.6 från DVD skivan. Uppdaterade alla program. Hämtat in alla mina program. Med Carbon Copys hjälp förde jag över allting...

Varför installerade du med hjälp av DVD-skivan, om du hade en klon?
En av fördelarna med kloning, är att du kan föra tillbaka hela klonen, utan att behöva göra någon "installation".
Hur gjorde du när du skapade klonen? Var finns den? Har du den kvar?

Två sätt att utföra ominstallation m.h.a en klon:

1) Klona den gamla hårddisken till en annan disk
2) Byt den interna disken
3) Installera om systemet med DVD-skivan
4) Använd Apples "Flyttassistenten" (Migration assistant) för att kopiera in användare, program och inställningar från klonen.
5) Du får ett nytt system, men har kvar (i princip) alla program och inställningar.

eller

1) Klona den gamla hårddisken till en annan disk
2) Byt den interna disken.
3) Disken där klonen finns används som startskiva
4) Klona tillbaka innehållet till den nya interna disken.
5) Du har exakt samma system som du hade tidigare, in i minsta detalj.

Ursprungligen av hummel:

Det mesta "data" finns i din hemkatalog (Huset). Detta måste du kopiera över från din backup eller gamla hårddisk.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Carbon klonar väl disken (dvs skapar en exakt kopia). Låter som att du har flyttat över program etc i flera steg?

Hur gjorde du när du klonade disken? Har du backup?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Varför installerade du med hjälp av DVD-skivan, om du hade en klon?
En av fördelarna med kloning, är att du kan föra tillbaka hela klonen, utan att behöva göra någon "installation".
Hur gjorde du när du skapade klonen? Var finns den? Har du den kvar?

Två sätt att utföra ominstallation m.h.a en klon:

1) Klona den gamla hårddisken till en annan disk
2) Byt den interna disken
3) Installera om systemet med DVD-skivan
4) Använd Apples "Flyttassistenten" (Migration assistant) för att kopiera in användare, program och inställningar från klonen.
5) Du får ett nytt system, men har kvar (i princip) alla program och inställningar.

eller

1) Klona den gamla hårddisken till en annan disk
2) Byt den interna disken.
3) Disken där klonen finns används som startskiva
4) Klona tillbaka innehållet till den nya interna disken.
5) Du har exakt samma system som du hade tidigare, in i minsta detalj.

Hej
Tack för hjälpen. Ja, jag flyttade över program etc. i flera steg. Jag tänkte att det skulle underlätta om jag installerade ett fullt uppdaterat OS. Därför använde jag DVD-skivan. När jag sen använde den Carbonklonade backupen, följde inte programmen med av någon anledning. Jag hämtade dem med hjälp av flyttassistenten. Era svar fick mig att fundera. Det resulterade i att jag formaterade om interna SSD-disken. Därefter lät jag "TimeMachine" sköta om överföringen av alla data. Perfekt. Allt finns nu på SSD:n
Tack än en gång. Lennart P.S. Mycket snabbare dator.

1
Bevaka tråden