Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skrivarmigrering El Capitan

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en fråga angående migrera skrivare + inställningar (alltså förvalsinställningarna som man har sparat i macen typ "Häfte"). Hittar lite på nätet om detta och det står att allt ska ligga i /etc/cups/cupsd.conf samt /etc/cups/ppd.

Och förvalen för drivrutinerna i /Library/Preferences i en fil som skall börja med "com.apple.print", men hittar inte denna fil i mitt El Capitan.

Någon?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-02-16 09:57

Är du i rätt Library? Nu skrev du visserligen /Library.... har du kollat både i roten, /System och i din användarmapp?
Det finns tre olika Library (minst, det ökar för varje användare som läggs upp).

Ursprungligen av kenjon:

Är du i rätt Library? Nu skrev du visserligen /Library.... har du kollat både i roten, /System och i din användarmapp?
Det finns tre olika Library (minst, det ökar för varje användare som läggs upp).

Jag har bara en användare (root) på macen. Kan det ändå finnas fler alltså?

Kollade runt lite, den verkar lligga i /system/libery/PreferencePanes/PrintAndScan.prefPane i EL Capitan.

Vad tror du?

Ursprungligen av NoTilt:

Kollade runt lite, den verkar lligga i /system/libery/PreferencePanes/PrintAndScan.prefPane i EL Capitan.

Det där är själva programmet som körs när du kör "Print and scan" i systeminställningar.

Du vill komma åt filen där inställningarna sparas. Det är inte den.

Senast redigerat 2016-02-17 08:11
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det där är själva programmet som körs när du kör "Print and scan" i systeminställningar.

Du vill komma åt filen där inställningarna sparas. Det är inte den.

Vet du hur jag ska gå tillväga då?

[din användare]/Library/Preferences/ är nog katalogen du ska leta i.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

[din användare]/Library/Preferences/ är nog katalogen du ska leta i.

Det var ju så tråden började, hittar inte den filen där. Men jag kämpar vidare

Ursprungligen av NoTilt:

Det var ju så tråden började, hittar inte den filen där. Men jag kämpar vidare

Nej, tråden började med att du letade i: "Library/Preferences".
Det är inte samma sak som: "[din användare]/Library/Preferences".

Användarens Library-mapp är normalt dold, men om du håller nere Alt när du klickar på "Gå"-menyn i Finder, så syns den.

Library finns alltså på (minst) tre ställen.

/Library
/System/Library
/Users/[din användare]/Library

och
/Users/[en annan användare]/Library
osv

Senast redigerat 2016-02-17 10:37
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Library finns alltså på (minst) tre ställen.

~/Library
~/System/Library
~/Users/[din användare]/Library

och
~/Users/[en annan användare]/Library
osv

Om man ska vara petig så är ~ en genväg för hemmamappen: /Users/[din användare]/

Ursprungligen av matssoderstrom:

Om man ska vara petig så är ~ en genväg för hemmamappen: /Users/[din användare]/

Men om min användare är en rootanvändare (vilken den är) borde jag inte se allt under /system?

Ursprungligen av NoTilt:

...borde jag inte se allt under /system?

Nej.

Även om du har aktiverat Root User, så är din användare ändå en användare bland alla andra, och som har sin användarkatalog på samma ställe som andra användare.

Tillägg:
Får man nyfiket fråga varför du har aktiverat Root user? Vad är syftet? Vad använder du det till?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej.

Även om du har aktiverat Root User, så är din användare ändå en användare bland alla andra, och som har sin användarkatalog på samma ställe som andra användare.

Tillägg:
Får man nyfiket fråga varför du har aktiverat Root user? Vad är syftet? Vad använder du det till?

Aktiverade det mest i syftet på att jag skulle hitta lösningen på det problem jag hade, ska ta bort det nu. Tror mig hittat lösningen på min fråga. Tack för att ni tog er tid // Daniel

Ursprungligen av NoTilt:

...Tror mig hittat lösningen på min fråga...

Redovisa gärna den lösningen, så kan tråden kanske göra nytta för fler personer.

1
Bevaka tråden