Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur får jag datorns "Smarta brevlådor" till iPhone?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Om jag gör en Smart brevlåda i Mail i datorn, så lägger sig emailen från valda personer i den mappen.
Man kan också skapa en brevlåda med regler för samma funktion.
Men!
När emailen då hamnar i dessa brevlådor direkt de kommer in, så kommer de inte in vare sig till iPhone eller iPad.
Jag antar att det beror på att Smarta brevlådor fungerar som arkiv.

Hur tar man sig förbi detta?

När du är utanför hemmet/kontoret och vill ha mailen till iDevicen, sätt datorn i vila, så kommer mailen dit.
När du väcker datorn igen så sorteras mailen in till sina mappar och försvinner ifrån iDevicen.

Jag tycker det är rätt smart, för jag vill inte ha en massa mail i mina iDevicer, förutom då datorn inte är i närheten och jag vill kunna bli nådd den vägen.

Nackdelen är att skräpposten når iDevicen också när datorn är i vila?

Wow, är det så enkelt? Fast... lite tvivlar jag... eftersom jag brukar ha datorn i viloläge t ex på natten. Men jag ska testa och se om det funkar, för du har helt rätt i att det är tjatigt att ha alla mail överallt.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-02-12 12:14
Ursprungligen av panther:

När du är utanför hemmet/kontoret och vill ha mailen till iDevicen, sätt datorn i vila, så kommer mailen dit.
När du väcker datorn igen så sorteras mailen in till sina mappar och försvinner ifrån iDevicen.

Jag tycker det är rätt smart, för jag vill inte ha en massa mail i mina iDevicer, förutom då datorn inte är i närheten och jag vill kunna bli nådd den vägen.

Nackdelen är att skräpposten når iDevicen också när datorn är i vila?

Du kör POP va? För det där beteendet känner jag inte igen...

Ursprungligen av reboot81:

Du kör POP va? För det där beteendet känner jag inte igen...

Nä det ska vara IMAP. Men senaste ominstalleringen så är det här att skapa konton annorlunda mot hur jag kände till det så jag vet inte hur jag checkar om det är POP eller IMAP:

Ursprungligen av reboot81:

Du kör POP va? För det där beteendet känner jag inte igen...

Nej, IMAP så klart. Så funkar det här i alla fall.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-02-12 12:25
Ursprungligen av webulven:

Nä det ska vara IMAP. Men senaste ominstalleringen så är det här att skapa konton annorlunda mot hur jag kände till det så jag vet inte hur jag checkar om det är POP eller IMAP:

POP: ett mail kan bara befinna sig på en enhet åt gången.
IMAP: Allt ser likadant ut på alla enheter, mailen ligger på en server och enhetern laddar ner alternativt sparar ett antal på enheten för snabb åtkomst.

Men självklart så reflekteras de ändringar som datorns mailprogram gör mot mobilen. Smart.
Men de försvinner väl inte, utan flyttas från inkorgen till en annan mapp?

Så har det varit hela tiden, att alla email kommer till alla enheter. Alltså blir det tre upplagor av varje mail. Men det som är läst i datorn är markerat som läst i mobilen etcetera.
Men när jag gjorde Smart brevlåda så hamnade de tänkta emailen ordentligt i datorns Mailprogram, så som de ska. Men de kommer inte alls ner i iPhone eller iPad. Det är det som är haken. Jag har ännu inte testat ovanstående förslag att sätta datorn på vila och på så sätt få ner emailen i telefonen. Så om jag inte är hemma så får jag inte de email som går till Smart brevlåda.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-02-12 17:57

Nej IMAP ger dig inte tre upplagor av ett mail, såvida du inte flyttar dem från själv mailkontot till en lokal mapp på datorn.

Kör senaste OS X/iOS, med en iCloud-mailadress, och följer inte alls med. En Smart brevlåda är en genväg till mail som passar med den smarta brevlådans kriterier.
Tex kan man ha en som heter "Idag" och som visar dagens mail. Motsvarande på iOS finns ej.

Däremot kan du skapa brevlådor (mappar) som dels kan ligga i iCloud och synkas mellan enheter, eller så kan du ha dem lokalt (På Min Mac). Kombinerar du dessa med regler så kan du "undanhålla" iOS-enheter från mail.

IMAP på iOS erbjuder inte selektiv synkning via Mail-appen.

Reboot, jag förstår inte de du skriver om att man kan skapa brevlådor/mappar i iCloud som synkas mellan enheter.... Men jag använder i och för sig inte iCloud kontot utan andra.
Jag kanske inte lyckats vara tydlig nog:
Email kommer till datorn, mobilen och paddan. Samma email kommer alltså på alla tre enheter. Därför menade jag att jag får det tre gånger. Om jag då gör en Smart brevlåda så hamnar de riktade emailen i den mappen, i datorn, direkt. Men då kommer dessa utvalda email inte ner i mobilen eller paddan. Alla andra email gör, men inte de som ska gå till Smart brevlåda. Kanske för att emailet s a s har blivit "arkiverat" - trots att det inte är läst.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-02-15 22:02

Det är nackdelen med "smarta" brevlådor".
Använd "vanliga" mappar/brevlådor istället, och flytta mailen med regler. Då kan du se dem på rätt ställe i alla enheter.

Ursprungligen av kenjon:

Det är nackdelen med "smarta" brevlådor".
Använd "vanliga" mappar/brevlådor istället, och flytta mailen med regler. Då kan du se dem på rätt ställe i alla enheter.

Tack Kenjon, det är det jag misstänkte. Jag har också raderat dem.

1
Bevaka tråden