Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fel på fiber eller router?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-02-10 16:08

Jag fick fiber för ett tag sedan, valde Bhanhof 100/10. Köpte då en ny router. Sedan dess händer det regelbundet att det verkar som att något hakar upp sig. Typ om jag går in på en hemsida går det bra/snabbt lika så nästa sida. Men sida tre kan börja laddas men sedan tar det mycket lång tid innan den är färdiglagade. Nästa sida går snabbt att ladda igen. Lika så går den sega sidan snabbt om jag börjar om att ladda ned den.

Tidigare hade jag segt ADSL men allt var lika segt.

Vad kan detta vara? Fibern/Bhanhof/routern? Hur gå vidare för att isolera felet? Ska nog ändå köpa ny router då nuvarande(ganska nya) har dålig räckvidd, inte minst på 5Ghz-bandet eller vad det heter. Kanske löses det då.

Vilken router har du?
Vilken gateway har du?
Vilken dator har du?
Vilken version på operativsystemet har du?

Börja med att testa trådat från din router till din dator. Är problemet borta så testa om du upplever samma problem trådlöst med fler enheter. Detta för att kunna lokalisera problemet till din router eller annan enhet. Är problemet inte borta så testa att rakkoppla direkt till gateway.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-02-10 21:12
Ursprungligen av barbapappa_86:

Vilken router har du?
Vilken gateway har du?
Vilken dator har du?
Vilken version på operativsystemet har du?

Börja med att testa trådat från din router till din dator. Är problemet borta så testa om du upplever samma problem trådlöst med fler enheter. Detta för att kunna lokalisera problemet till din router eller annan enhet. Är problemet inte borta så testa att rakkoppla direkt till gateway.

Inte hemma ännu, men får jag pålassa på att lära mig en sak? På vilket sätt påverkar vilken dator jag har..? Sedan undrar jag vad gateway är..? Återkommer med svar på det jag kan.

Ursprungligen av xms67:

Inte hemma ännu, men får jag pålassa på att lära mig en sak? På vilket sätt påverkar vilken dator jag har..? Sedan undrar jag vad gateway är..? Återkommer med svar på det jag kan.

Vilka inställningar man kan göra beroende på dator och version på operativ varierar.

Gateway är en låda som normalt sett sitter i hallen och fördelar accessen vidare inom huset/lägenheten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-02-10 22:36
Ursprungligen av barbapappa_86:

Vilken router har du?
Vilken gateway har du?
Vilken dator har du?
Vilken version på operativsystemet har du?

Börja med att testa trådat från din router till din dator. Är problemet borta så testa om du upplever samma problem trådlöst med fler enheter. Detta för att kunna lokalisera problemet till din router eller annan enhet. Är problemet inte borta så testa att rakkoppla direkt till gateway.

Vilken router har du? TP-Link ac1750
Vilken gateway har du? Vet ej. Fiber från ip-Only med en medieomvandlare..?
Vilken dator har du? MBA early 14
Vilken version på operativsystemet har du? 10.11.3

https://www.bahnhof.se/kundservice/privat/#br...

Två kategorier att kontrollera på deras sida.

*Mitt bredband har sporadiska avbrott, vad gör jag?
*Varför fungerar inte min publika IP-adress?

Extra felsökning kan vara att prova annan DNS än den du får från Internetleverantör.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-02-11 12:46

Prova även annan webbläsare.

Ursprungligen av xms67:

Vilken router har du? TP-Link ac1750
Vilken gateway har du? Vet ej. Fiber från ip-Only med en medieomvandlare..?
Vilken dator har du? MBA early 14
Vilken version på operativsystemet har du? 10.11.3

Hur gick det med det andra?

Citat:

Börja med att testa trådat från din router till din dator. Är problemet borta så testa om du upplever samma problem trådlöst med fler enheter. Detta för att kunna lokalisera problemet till din router eller annan enhet. Är problemet inte borta så testa att rakkoppla direkt till gateway.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-02-11 20:03

Jag vill hävda att det med 99% säkerhet är något på din utrustning som strular. Du har identisk anslutning som tusentals kunder från Bahnhof. Fiber har vad jag förstått den egenskapen att antingen fungerar den eller inte alls.
Om du nollställer routern så kan man nästan utesluta den, och kvar har man då datorn.

Vad säger Bredbandskollen?
Har du fler enheter du kan prova uppkopplingen med? Någon dator med möjlighet att ansluta direkt in i router med sladd?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-02-11 23:29
Ursprungligen av barbapappa_86:

Hur gick det med det andra?

Det här med att "tråda" en MBA tror jag inte går..?

Ursprungligen av reboot81:

Jag vill hävda att det med 99% säkerhet är något på din utrustning som strular. Du har identisk anslutning som tusentals kunder från Bahnhof. Fiber har vad jag förstått den egenskapen att antingen fungerar den eller inte alls.
Om du nollställer routern så kan man nästan utesluta den, och kvar har man då datorn.

Vad säger Bredbandskollen?
Har du fler enheter du kan prova uppkopplingen med? Någon dator med möjlighet att ansluta direkt in i router med sladd?

Får känslan av att det främst är med min MBA. Håller på att prova och törs ännu inte säga till 100% om det håller sig till enbart MBA:n. Men det började med fibern och nya routern.

Om jag kör bredbandskollen så får MBA:n typ 70-80/9-10 medan iPhone får 9-10/7-8. Stor skillnad tycker jag. Min iPad ligger nära MBA:n.

Nu har jag köpte en ny router, inte maa detta problem utan för att nuvarande har dålig räckvidd. Så det blir ju nästa steg att se för att se om problemet löses.

Du behöver en adapter isåfall för att köra ethernet på en MBA.

Hoppas det löser sig med nya routern, skulle gissa att det gör det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-02-12 19:17

Upplever att problemet åtminstone även uppstår även på min iPad. Väntar nu på att min nya router kommer. Hoppas verkligen att det är routern det är problem med. Orkar inte gå bakåt i kedjan... Men den dagen tvingas man ju såklart till det...

1
Bevaka tråden