Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Norsk polis får tvinga upplåsning av telefon

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I Norge slår en domstol fast att polisen får tvinga en brottsmisstänkt att låsa upp sin mobiltelefon med fingeravtryckssensorn. Men polisen kan redan ha förlorat kampen mot klockan.

Läs hela artikeln här

Hur ska det tvingas fram, skendränkning?

Det finns vägar runt allt. Det mest uppenbara är att inte använda TouchId och ställa in telefonen till att självdestruera efter 10 felaktiga försök med PIN-koder:)

I och för sig så vet jag att de flesta skurkarna inte så är smarta - men vi andra

  • Medlem
  • Lund
  • 2016-02-10 19:24
Ursprungligen av keptang:

Hur ska det tvingas fram, skendränkning?

Du resonerar som så att man brukar använda skendränkning när man tvingas lämna blodprov?

  • Medlem
  • 2016-02-10 19:31
Ursprungligen av BlackSmp:

Det finns vägar runt allt. Det mest uppenbara är att inte använda TouchId och ställa in telefonen till att självdestruera efter 10 felaktiga försök med PIN-koder:)

I och för sig så vet jag att de flesta skurkarna inte så är smarta - men vi andra

Men funkar detta verkligen? Kan inte polisen återställa den raderade datan, eller är telefonen fortfarande krypterad trots att all information raderats?
Alltså om man har att enheten ska radera datan efter 10 försök. Kan inte då polisen chansa 10 gånger. Och om de har fel och datan raderas så borde den väl gå att återställa i en dator likt kraschade/raderade hårddiskar?

Ursprungligen av ducedo:

Du resonerar som så att man brukar använda skendränkning när man tvingas lämna blodprov?

Hur tvingas ett blodprov fram?

Ursprungligen av Dalle:

Men funkar detta verkligen? Kan inte polisen återställa den raderade datan, eller är telefonen fortfarande krypterad trots att all information raderats?
Alltså om man har att enheten ska radera datan efter 10 försök. Kan inte då polisen chansa 10 gånger. Och om de har fel och datan raderas så borde den väl gå att återställa i en dator likt kraschade/raderade hårddiskar?

Jag har ingen aning - mitt svar var nog mest av den raljanta typen.

Men det blev en intressant fråga!

Ursprungligen av keptang:

Hur tvingas ett blodprov fram?

På samma sätt som fingeravtrycket. Bind fast dig med spännband...

Poliser har rätt att tillgripa våldsmetoder även om skendränkningar är förbehållet familjen Trump och studentföreningar i USA (om man ska tro Trumps son)

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-02-10 20:02
Ursprungligen av Dalle:

Men funkar detta verkligen? Kan inte polisen återställa den raderade datan, eller är telefonen fortfarande krypterad trots att all information raderats?
Alltså om man har att enheten ska radera datan efter 10 försök. Kan inte då polisen chansa 10 gånger. Och om de har fel och datan raderas så borde den väl gå att återställa i en dator likt kraschade/raderade hårddiskar?

Precis, informationen på enheten är krypterad. Hjälper inte ens om man flyttar minnesmodulen/na till en annan enhet.
Nej, datan går inte att återställa. Själva datan ligger säkert kvar, men krypteringsnycklarna raderas efter 10 försök.

Det här är grunden till det stora debaklet främst i USA och Storbritannien, men även i andra länder.

Om man får ett telefonsamtal kan man ju ringa sin skurk-kompis och be den logga in på iCloud och radera telefonen. (Fast polisen kanske sätter telefonen i flightmode direkt?)

Om jag skulle ge mig in på brottets bana och leta efter säkerhetschef så tror jag att jag skulle rekrytera @reboot81

  • Medlem
  • International user
  • 2016-02-10 20:53

Polisen i Sverige får handgripligen forcera dig att låsa upp din telefon med fingeravtryck, en av delarna i våldsmonopolet och fri bevisföring. Samma princip som möjliggör att polisen med våld kan tvinga dig med våld att lämna fingeravtryck.

Det är inte för att vara besvärlig i onödan som säkerhetsklassad information aldrig skyddas med fingeravtryck oavsett om man räknar med fingeravtryck avtvingat med hot, våld eller avklippta tummar.

Ursprungligen av BlackSmp:

På samma sätt som fingeravtrycket. Bind fast dig med spännband...

Poliser har rätt att tillgripa våldsmetoder även om skendränkningar är förbehållet familjen Trump och studentföreningar i USA

Jo men inte på alla punkter. Svenska polisen får tex inte tvinga fram ett urinprov men däremot ett blodprov.

  • Medlem
  • 2016-02-10 21:39
Ursprungligen av BlackSmp:

Om jag skulle ge mig in på brottets bana och leta efter säkerhetschef så tror jag att jag skulle rekrytera @reboot81

Det sägs ju att brott aldrig lönar sig. Men den polis som säger det har aldrig träffat en ortoped som hela dagarna står och gipsar benbrott samtidigt som lönen trillar in på kontot.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2016-02-15 20:58
Ursprungligen av Dalle:

Det sägs ju att brott aldrig lönar sig. Men den polis som säger det har aldrig träffat en ortoped som hela dagarna står och gipsar benbrott samtidigt som lönen trillar in på kontot.

Herregud vilket pappa-skämt, älskart

1
Bevaka tråden