Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tredjepartsreparationer av Touch ID kan göra telefonen obrukbar

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Apple medger att en säkerhetsfunktion kan göra telefoner med Touch ID värdelösa om hemknappen repareras hos andra än auktoriserade serviceverkstäder.

Läs hela artikeln här

Låter perfekt i mina öron så ingen enkelt kan manipulera/fixa med TI för at komma åt info.

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2016-02-05 21:23

Första gången jag bytte display på min 5S öppnade jag skärmen lite väl mycket så flexkabeln till Touch ID-sensorn gick av. Bytte knappen och allt fungerade igen, utom just Touch ID. Sedan dess har jag fått leva utan det När jag bytte displayen för andra gången var jag lite mer försiktig

Utmärkt att inte vem som helst kan fibbla med säkerhetsfunktionerna.

  • Medlem
  • 2016-02-06 11:52

Har Apple upplyst ägarna om att de måste göra sådana här reparationer hos en auktoriserad serviceverkstad?

Ursprungligen av alix:

Har Apple upplyst ägarna om att de måste göra sådana här reparationer hos en auktoriserad serviceverkstad?

Ja, det står i användarhandboken.

Citat:

Öppna inte iPhone och försök inte att reparera den på egen hand. Om du monterar isär iPhone kan du råka skada den eller dig själv. Om iPhone har skadats, inte fungerar som den ska eller varit i kontakt med vätska bör du kontakta Apple eller ett Apple-auktoriserat serviceställe.

  • Medlem
  • 2016-02-06 16:44
Ursprungligen av keptang:

Ja, det står i användarhandboken.

"Bör" är inte detsamma som "måste". Om man villkorar att telefonens funktioner bara garanteras om den lämnas in till en Appleverkstad så kan jag förstå det här. Annars är man ute på hal is.

Ursprungligen av alix:

"Bör" är inte detsamma som "måste". Om man villkorar att telefonens funktioner bara garanteras om den lämnas in till en Appleverkstad så kan jag förstå det här. Annars är man ute på hal is.

Man kan ju kasta den också. Eller gå till en icke-auktoriserad verkstad och få piratdelar samt en icke fungerande enhet. Upp till användaren.

  • Medlem
  • 2016-02-06 16:55
Ursprungligen av keptang:

Man kan ju kasta den också. Eller gå till en icke-auktoriserad verkstad och få piratdelar samt en icke fungerande enhet. Upp till användaren.

Om Apple inte uttryckligen instruerar ägaren att bete sig på visst sätt, varför ska då ägaren anta att det är nödvändigt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-02-06 18:17

Och som alltid är det en massa människor som får gråta ut över att ha förlorat ovärderliga saker i telefonen. Men tydligen inte så viktigt att det var värt att ta backup på.

Men en kan ju tycka att det kunde hanteras bättre än obegripliga felkoder. Stänga av Touch ID t.ex.

Ursprungligen av alix:

Om Apple inte uttryckligen instruerar ägaren att bete sig på visst sätt, varför ska då ägaren anta att det är nödvändigt?

Hade det stått "ska" så hade Apple fått skit för det och en massa amerikaner hade gått till Apple varje gång telefonen har fått minsta repa (skada) sen hade Apple kunnat vänta sig en fet gruppstämning. Men det ska ju alltid finnas anala människor som ska misstolka allt som kommer från vissa företag.

  • Medlem
  • 2016-02-07 10:47
Ursprungligen av Sledde:

Hade det stått "ska" så hade Apple fått skit för det och en massa amerikaner hade gått till Apple varje gång telefonen har fått minsta repa (skada) sen hade Apple kunnat vänta sig en fet gruppstämning. Men det ska ju alltid finnas anala människor som ska misstolka allt som kommer från vissa företag.

Lek med tanken att du har köpt en Volvo som du lämnar in på Mekonomen för service, den har ojämn gång, och Volvoverkstaden är mycket dyrare. Volvo har inte sagt något om att du måste lämna in din Volvo till deras verkstäder. Mekonomen ringer emellertid senare upp dig och säger att din Volvo har slutat fungera, för Volvo har inte berättat för någon att vissa saker kan bara utföras av dem. Då tänker du säkert att "Jag förstår att Volvo gör så här, jag får skylla mig själv, och varför klagar alla på att det är så här?".

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-02-07 11:03
Ursprungligen av keptang:

Man kan ju kasta den också. Eller gå till en icke-auktoriserad verkstad och få piratdelar samt en icke fungerande enhet. Upp till användaren.

Problemet här är vad jag förstår att man råkar ut för att hela enheten är låst först vid en systemuppgradering. Man kan ju medvetet ha valt att byta ut hemknappen icke auktoriserat och därmed förlora TouchID-funktionen. Det har varit känt sedan tidigare, tror vi diskuterade det här på 99mac i samband med att 5s släpptes. En helt motiverad säkerhetsfunktion.

Men tydligen får man vid efterföljande systemuppdatering ingen förvarning att hela enheten blir låst. Om det av någon anledning är ett vettigt beteende ur säkerhetssynpunkt så bör testet vid uppdateringen göras före man oåterkalleligen brickat telefonen, med rådet att åtminstone då lämna in den till auktoriserad service.

Att det uppmärksammas först nu kan kanske bero på att detta är ett nytt beteende vid systemuppgraderingar. Det verkar också som att det är vanligare med hårdvarufel i TouchID-funktionen på iPhone 6/6s än det var på 5s, att de kan uppstå utan direkt byte av hemknappen pga skada i flatkabeln längs baksidan.

Ursprungligen av alix:

Lek med tanken att du har köpt en Volvo som du lämnar in på Mekonomen för service, den har ojämn gång, och Volvoverkstaden är mycket dyrare. Volvo har inte sagt något om att du måste lämna in din Volvo till deras verkstäder. Mekonomen ringer emellertid senare upp dig och säger att din Volvo har slutat fungera, för Volvo har inte berättat för någon att vissa saker kan bara utföras av dem. Då tänker du säkert att "Jag förstår att Volvo gör så här, jag får skylla mig själv, och varför klagar alla på att det är så här?".

Lek med tanken att ditt barn har en dykarutrustning och enligt manualen så bör man gå till ett sertifierat serviceställe vid skada, men du tänker att det kan väl städpersonalen på Harald nyborg fixa. När det sen visar sig att ditt barn tog skada av en dålig reparation, blir du då besviken på Harald nyborg när det visade sig att de hade anställt städpersonal som inte kunde fixa dykarutrustningen?

  • Medlem
  • 2016-02-07 14:32
Ursprungligen av Sledde:

Lek med tanken att ditt barn har en dykarutrustning och enligt manualen så bör man gå till ett sertifierat serviceställe vid skada, men du tänker att det kan väl städpersonalen på Harald nyborg fixa. När det sen visar sig att ditt barn tog skada av en dålig reparation, blir du då besviken på Harald nyborg när det visade sig att de hade anställt städpersonal som inte kunde fixa dykarutrustningen?

Du jämställer alltså inte oberoende mobilverkstäder med Mekonomen utan med städpersonal på Harald Nyborg som försöker reparera dykutrustning. Du har rätt till din uppfattning, men jag bedömer den inte som rimlig. Om det snarare är rimligt att jämställa dem med Mekonomen får andra bedöma. Jag tycker att det verkar rimligt. Eller borde vara det i alla fall.

Ursprungligen av alix:

Du jämställer alltså inte oberoende mobilverkstäder med Mekonomen utan med städpersonal på Harald Nyborg som försöker reparera dykutrustning. Du har rätt till din uppfattning, men jag bedömer den inte som rimlig. Om det snarare är rimligt att jämställa dem med Mekonomen får andra bedöma. Jag tycker att det verkar rimligt. Eller borde vara det i alla fall.

Men på bilfronten så har konkurrensverket ett undantag så att man ska kunna reparera sin bil på valfri verkstad:
http://www.konkurrensverket.se/globalassets/a...
Så vitt jag vet så gäller detta ej mobiltelefoner och därför tycker jag inte att din jämförelse va rimlig. (Dock kanske det borde finnas nått liknande för mobiltelefoner).

  • Medlem
  • 2016-02-07 15:05
Ursprungligen av alix:

"Bör" är inte detsamma som "måste". Om man villkorar att telefonens funktioner bara garanteras om den lämnas in till en Appleverkstad så kan jag förstå det här. Annars är man ute på hal is.

Från Apples garantivillkor: "Denna garanti omfattar inte:(f) skada orsakad vid service (inklusive uppgraderingar och utbyggnad) utförd av någon som inte är representant för Apple eller en Apple-auktoriserad tjänsteleverantör ("AASP");"
http://www.apple.com/legal/warranty/products/...

Även om det hade varit schysst med någon typ av varning innan man uppdaterar, så har jag väldigt svårt att se Apple som någon bad guy här.

Samma sak gäller när man lämnar in surfplattor, datorer, klockor, och liknande från andra tillverkare. Det borde vara allmänbildning att man bryter sin garanti när man själv eller lokala handlaren ge sig på sina enheter.

  • Medlem
  • 2016-02-07 15:18
Ursprungligen av Oggs:

Från Apples garantivillkor: "Denna garanti omfattar inte:(f) skada orsakad vid service (inklusive uppgraderingar och utbyggnad) utförd av någon som inte är representant för Apple eller en Apple-auktoriserad tjänsteleverantör ("AASP");"
http://www.apple.com/legal/warranty/products/...

Även om det hade varit schysst med någon typ av varning innan man uppdaterar, så har jag väldigt svårt att se Apple som någon bad guy här.

Samma sak gäller när man lämnar in surfplattor, datorer, klockor, och liknande från andra tillverkare. Det borde vara allmänbildning att man bryter sin garanti när man själv eller lokala handlaren ge sig på sina enheter.

Ja, men då finns det ju absoluta villkor! Bra, då var den saken klar. Tack för citatet.

Ursprungligen av IngoX:

En helt motiverad säkerhetsfunktion.

Vilket säkerhetsproblem åtgärdas av den här policyn?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-02-07 16:07
Ursprungligen av GustafMA:

Vilket säkerhetsproblem åtgärdas av den här policyn?

Som jag minns diskussionen när 5s släpptes så spekulerades det i att man genom hårdvaruhack annars kunde tanka över info från den krypterade enklaven och via reverse enginering återskapa/kopiera Touch ID till en annan enhet. Därför paras unik knapp till unik processor.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2016-02-07 18:27
Ursprungligen av Oggs:

Från Apples garantivillkor: "Denna garanti omfattar inte:(f) skada orsakad vid service (inklusive uppgraderingar och utbyggnad) utförd av någon som inte är representant för Apple eller en Apple-auktoriserad tjänsteleverantör ("AASP");"
http://www.apple.com/legal/warranty/products/...

Även om det hade varit schysst med någon typ av varning innan man uppdaterar, så har jag väldigt svårt att se Apple som någon bad guy här.

Samma sak gäller när man lämnar in surfplattor, datorer, klockor, och liknande från andra tillverkare. Det borde vara allmänbildning att man bryter sin garanti när man själv eller lokala handlaren ge sig på sina enheter.

Att ha "ska" krav på auktoriserad serviceverkstad under gällande garanti är en sak, men att jag inte ska få välja själv var jag lämnar in den efter garantitid är en annan sak.
Bättre är om Apple hade helt enkelt bara stängt av Touch ID (gärna med en varning inne i inställningar varför den är avslagen) om det är så att den är manipulerad/ej godkänd. Att däremot spärra telefonen som de verkar göra nu (har inte drabbats själv) och sedan vägra byta till original om man kommer in till dem känns tyvärr inte så roligt.

Ursprungligen av IngoX:

Som jag minns diskussionen när 5s släpptes så spekulerades det i att man genom hårdvaruhack annars kunde tanka över info från den krypterade enklaven och via reverse enginering återskapa/kopiera Touch ID till en annan enhet. Därför paras unik knapp till unik processor.

Mmm. Om man är villig att stipulera fri tillgång till hårdvaran (i reparatörens händer) och hårdvaruhack känns det som om det är kört i vilket fall.

  • Medlem
  • 2016-02-08 03:08
Ursprungligen av CekariYH:

Låter perfekt i mina öron så ingen enkelt kan manipulera/fixa med TI för at komma åt info.

Ursprungligen av MultiMan:

Utmärkt att inte vem som helst kan fibbla med säkerhetsfunktionerna.

Det stoppar ingen som absolut vill in i telefonen, och dessutom är det enklare att få tag på någon fingeravtryck.

Avstängning av TouchID och falla tillbaka till PIN skulle vara en mycket bättre lösning. Det här är rena antikonsumentmetoder.

Ursprungligen av kabex:

Det stoppar ingen som absolut vill in i telefonen, och dessutom är det enklare att få tag på någon fingeravtryck.

Avstängning av TouchID och falla tillbaka till PIN skulle vara en mycket bättre lösning. Det här är rena antikonsumentmetoder.

Det är inte denne jag oroar mig för!

Att Apple kan tvinga folk att reparera sina enheter hos just dom för ett gigantiskt överpris är väldigt märkligt men väl i paritet med deras affärsmodell.

För bilar gäller följande: Regelverket säger att man inte får ”tvinga” in bilägare på auktoriserad verkstad för att garantin ska gälla. Vilket betyder att garantin gäller även om man servar på till exempel en Mekonomen-verkstad.

Men i kravet för att en garanti ska gälla krävs det att servicen är utförd vid rätt tidpunkt och enligt tillverkarens rekommendationer. Det krävs också att de reservdelar som används ska vara original eller av motsvarande kvalitet.

Om nu ett fel uppstår på en bil där kunden hänvisar till nybilsgarantin (som ej är servad hos auktoriserad verkstad), och där felet skulle kunna bero på bristande eller felaktig utförd service, är det viktigt att kunden då kan uppvisa att service är rätt utfört enligt serviceprogram. Uppvisandet kan då ske med serviceprotokoll från verkstaden som utfört jobbet tillsammans med faktura, uppvisande av kvitto på reservdelar, olja med mera.

Rimligtvis har en bil både högre kompetenskrav och säkerhetskrav än en telefon och då borde det även gå att laga den hos vilken reparatör som helst.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-02-09 14:56

Det är två helt olika saker. iOS har en verifiering av rätt användare som är att likställa med en legitimation. Du legitimerar dej med TouchID, dvs bevisar att du är du. Det gör du inte med bilen
Apple tvingar ingen att reparera sin iPhone hos Apple. Men om verifieringen av legitimeringen ska räknas, då behöver de ha koll på vem som reparerar.
Det skulle ju vara guld för den undre världen om de kunde reparera/byta ut TouchID och få den att verifiera en identitet som kommer från någon annan....

Ursprungligen av kenjon:

Det är två helt olika saker. iOS har en verifiering av rätt användare som är att likställa med en legitimation. Du legitimerar dej med TouchID, dvs bevisar att du är du. Det gör du inte med bilen
Apple tvingar ingen att reparera sin iPhone hos Apple. Men om verifieringen av legitimeringen ska räknas, då behöver de ha koll på vem som reparerar.
Det skulle ju vara guld för den undre världen om de kunde reparera/byta ut TouchID och få den att verifiera en identitet som kommer från någon annan....

Fingeravtryck är knappast någon svår sak att knäcka ändå. Det har ju redan lyckats återskapa fullt fungerande fingeravtryck genom att studera ett fotografi idag. Apple tar ju medvetet sönder din enhet bara för att du byter ut en komponent i telefonen. Apple tar dessutom i runda slängar ut 2,500kr (om jag förstått rätt) för att byta TouchID vilket är galet dyrt jämfört med andra. Jag gillar generellt det Apple gör men det måste finnas rim och reson hur de behandlar sin kundbas.

Ursprungligen av primu[s]®:

Fingeravtryck är knappast någon svår sak att knäcka ändå. Det har ju redan lyckats återskapa fullt fungerande fingeravtryck genom att studera ett fotografi idag. Apple tar ju medvetet sönder din enhet bara för att du byter ut en komponent i telefonen. Apple tar dessutom i runda slängar ut 2,500kr (om jag förstått rätt) för att byta TouchID vilket är galet dyrt jämfört med andra. Jag gillar generellt det Apple gör men det måste finnas rim och reson hur de behandlar sin kundbas.

Om det är touch-id som pajat utan att du rivit i mobilen byter Apple ut enheten mot en felsökningsavgift.
Vart fick du 2,500:- ifrån?

Ursprungligen av Mackan1984:

Om det är touch-id som pajat utan att du rivit i mobilen byter Apple ut enheten mot en felsökningsavgift.
Vart fick du 2,500:- ifrån?

Efter garantin gått ut?

Ursprungligen av primu[s]®:

Efter garantin gått ut?

Det är sant men vem byter ut processorn för mindre?
Touch-id går att stänga av och får en virtuell knapp och ingen verkstad kan ju byta den heller då den är synonym med processor.

Apple care är väl ett alternativ.
Som någon gav som exempel med bilar har vi ju alltid försäkring till den.

Bevaka tråden