Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi som vägrar Melodifestivalen

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2016-02-06 20:02

Jag hatar detta evenemang som pågår i runda slängar 50% om året. C-, D- och E-kändisar sjunger fjolliga, värdelösa låtar på licensbetalarnas bekostnad. Och svenska folket reagerar inte ens? Och har vi riktig otur (som förra året) så får vi dessutom vara med och betala en "tävling" till...
Under detta halvår så upphör övriga nyheter om vår omvärld att uppmärksammas av medierna. Vad som händer bakom scenen på Sveriges största licensfinansierad låtsasjippo är betydligt viktigare än vad som händer i tex Syrien...

Våga säga NEJ till Felodipestivalen!

Ignorerar det bara så slipper jag lägga någon energi på det, förutom det här inlägget då.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-02-06 20:41

Jag kan inte annat än hålla med. Egentligen är det väl inget fel med melodifestivalen, men varför ska det ta så oerhört mycket plats? Dessutom är musiken verkligen B, inte min smak i varje fall. Trist att det ska ta så mycket plats

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-02-06 20:57

Mycket plats??? När ska de sluta med alla dessa j-la sportsändningar i TV???

  • Medlem
  • Neverland
  • 2016-02-06 21:06

Orka.

  • Medlem
  • 2016-02-06 21:15

Bara för att ta ett exempel...
Anna Book blev diskad igår kväll. Det var det första man rapporterade om på nyheterna i Sveriges Radio, dessutom skrevs det spaltmeter i tidningarna.
Det blir ju ganska tvära kontraster när man först berättar att hon har blivit diskad. Och sedan berättar lite sådär i förbifarten att 2000 personer har dött i Syrien senaste dygnet...
Förstår inte hur det får ta så sinnessjukt mycket plats i media. Bättre var det på 1950-talet! EN tävling, EN artist och ett par olika låtar. Poströstning och sen var skiten slut.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-02-06 22:55

Våga vägra antennsladd! Sedan flytten i somras har vi inte längre "TV via antenn. Vi ser det vi vill, när vi vill. Måhända att det tar 1-2min att hitta nyheterna eller vad man nu vill se på, men sen får vi "effektiv" tid framför skärmen. Ingen reklam, inga avbrott.
För övrigt visste jag inte ens att Melodifestivalerna pågick.

Ursprungligen av Dalle:

Bara för att ta ett exempel...
Anna Book blev diskad igår kväll. Det var det första man rapporterade om på nyheterna i Sveriges Radio, dessutom skrevs det spaltmeter i tidningarna.
Det blir ju ganska tvära kontraster när man först berättar att hon har blivit diskad. Och sedan berättar lite sådär i förbifarten att 2000 personer har dött i Syrien senaste dygnet...

Hade jag ingen aning om.
Och skummar jag nyheterna ibland så läser jag bara text-tv ifall det skulle vara något intressant.
De rubrikerna räcker mer än väl. Plus Apple och andra positiva nyheter förstås.
Våga vägra nyheterna, så mycket negativt skräp överhuvudtaget.

Senast redigerat 2016-02-07 01:25
Ursprungligen av reboot81:

Våga vägra antennsladd! Sedan flytten i somras har vi inte längre "TV via antenn. Vi ser det vi vill, när vi vill. Måhända att det tar 1-2min att hitta nyheterna eller vad man nu vill se på, men sen får vi "effektiv" tid framför skärmen. Ingen reklam, inga avbrott.
För övrigt visste jag inte ens att Melodifestivalerna pågick.

Gjorde samma sak när vi flyttade för 2 år sen, klippte antennsladden, borde fler göra.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-02-07 11:49
Ursprungligen av reboot81:

Våga vägra antennsladd! Sedan flytten i somras har vi inte längre "TV via antenn. Vi ser det vi vill, när vi vill. Måhända att det tar 1-2min att hitta nyheterna eller vad man nu vill se på, men sen får vi "effektiv" tid framför skärmen. Ingen reklam, inga avbrott.
För övrigt visste jag inte ens att Melodifestivalerna pågick.

Dock är du påverkad iaf, åtminstone så länge du betalar tv-licens.

Gör du inte det, då är du fri

För övrigt har vi gjort samma sak. Abonnerar endast på streamade tjänster numera.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-02-07 12:19
Ursprungligen av zinned:

Dock är du påverkad iaf, åtminstone så länge du betalar tv-licens.

Gör du inte det, då är du fri

För övrigt har vi gjort samma sak. Abonnerar endast på streamade tjänster numera.

Självklart vägrar jag betala för det kalaset.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-02-07 12:42
Ursprungligen av reboot81:

Vi ser det vi vill, när vi vill. Måhända att det tar 1-2min att hitta nyheterna eller vad man nu vill se på, men sen får vi "effektiv" tid framför skärmen. Ingen reklam, inga avbrott.

Ursprungligen av reboot81:

Självklart vägrar jag betala för det kalaset.

Och självklart vägrar du då att någonsin se på Aktuellt eller Rapport när du ser på "nyheterna eller vad man nu vill se på" i din reklamfria lösning?

Vill inte starta något licensbetalargräl med dig, var och en gör som den vill, det är det fina(?) med nuvarande licenslösning istället för public-serviceskatt. Men låt tråden fortsatt handla om det stora slöseriet med licensmedel som Melodifestivalen är - eller inte är.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-02-07 12:50
Ursprungligen av Dalle:

Våga säga NEJ till Felodipestivalen!

Jag säger JA till melodifestivalen!

Inslagen mellan låtarna och produktionen som helhet håller god kvalitet jämfört med mycket annan nöjesproduktion i TV. Men även de riktigt dåliga tävlingsbidragen och all hysteri runt omkring ger mig småleenden i vardagen.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-02-07 15:44
Ursprungligen av IngoX:

Och självklart vägrar du då att någonsin se på Aktuellt eller Rapport när du ser på "nyheterna eller vad man nu vill se på" i din reklamfria lösning?

Vill inte starta något licensbetalargräl med dig, var och en gör som den vill, det är det fina(?) med nuvarande licenslösning istället för public-serviceskatt. Men låt tråden fortsatt handla om det stora slöseriet med licensmedel som Melodifestivalen är - eller inte är.

Jag vägrar direkt stödja det kalaset genom köp av skivor eller biljetter.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2016-02-07 17:03

Vet någon här hur mycket Melodifestivalssändningarna totalt kostar, gärna satt i jämförelse med den totala nöjes- och kulturbudgeten?

  • Medlem
  • 2016-02-07 17:06

Det är ett stort nöje för många, dock inte för mig. Dock unnar jag dem det. Jag tackar dem för att de betalar för Veckans brott, Vetenskapens värld och annat som jag gärna ser. Solidaritet är något vackert, om än en utrotningshotad skönhet.

  • Medlem
  • 2016-02-07 19:39
Ursprungligen av Le:

Vet någon här hur mycket Melodifestivalssändningarna totalt kostar, gärna satt i jämförelse med den totala nöjes- och kulturbudgeten?

Det är nog en alldeles för väl förborgad hemlighet. Enligt en artikel i DN så är budgeten till ESC 2016 (alltså den internationella tävlingen) satt till 125miljoner, vilket de anser vara "billigt". Vad de svenska tävlingarna kostar vet jag inte, men minst lika mycket kanske?

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2016-02-07 19:50
Ursprungligen av Dalle:

Det är nog en alldeles för väl förborgad hemlighet. Enligt en artikel i DN så är budgeten till ESC 2016 (alltså den internationella tävlingen) satt till 125miljoner, vilket de anser vara "billigt". Vad de svenska tävlingarna kostar vet jag inte, men minst lika mycket kanske?

Nog märks det att andra nöjes-och kulturprogram fått stryka på foten när Melodifestivalen rimligen slukar så mycket pengar.
Konsekvenserna har vi sett en del av nu under flera år när SVT tvingats göra i dubbel bemärkelse billiga program av en typ som vi tidigare associerat med kommersiella kanaler.

  • Medlem
  • 2016-02-07 20:17
Ursprungligen av Dalle:

Det är nog en alldeles för väl förborgad hemlighet. Enligt en artikel i DN så är budgeten till ESC 2016 (alltså den internationella tävlingen) satt till 125miljoner, vilket de anser vara "billigt". Vad de svenska tävlingarna kostar vet jag inte, men minst lika mycket kanske?

10 miljoner i licens pengar satsas
Enligt uppskattning från 2013

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2016-02-07 22:54
Ursprungligen av PaO:

10 miljoner i licens pengar satsas
Enligt uppskattning från 2013

Kan knappast stämma om man sett cirkuskaravanen av lastbilar fyllda med allt material till scenbyggen, alla hantverkare och handräckningspersonal etc. Betänk också kostnaderna för hotellrum, artistarvoden med tillhörande entourage, efterfestnotor etc etc.
Du måste ha glömt en nolla i uppskattningen..............

  • Medlem
  • 2016-02-07 23:33

Citat ur artikel här: http://www.svd.se/hemlighetsmakeri-bakom-fest...

"I fjol tog dock vd Eva Hamilton bladet från munnen och berättade för Sveriges Radio att tillställningen kostar, netto, drygt 2 miljoner kronor per avsnitt. Detta torde innebära en totalkostnad för Svt om mellan 12 och 13 miljoner kronor, givet vårens sex program."

Avser år 2013.

Sedan kan man ju tro att det kostar SVT och licensbetalarna mycket mer än så, det går knappast att motbevisa.

  • Medlem
  • Uppland
  • 2016-02-08 12:04

Jag håller med av den enkla anledningen att SVT ägnar sig till 70% åt underhållning. Det är inte politiskt oberoende public service att visa bakningsprogram och melodifestivalen. Public service är samhällsinformation. Nyheter, granskande journalistik, debatt, dokumentärer. Inte fem idioter som hoppar runt på en scen och skriker.

Av den enkla anledningen betalar jag inte någon licensavgift. Jag har aldrig betalat en krona. Jag har betalat ett par räkningar men fått tillbaka pengarna veckan därpå efter avanmält tv-innehav. Dessutom är det en principsak för mig att indrivarna på Radiotjänst har en VD med miljonlön för ett uppdrag som är en "no brainer". Jag ställer inte upp på det, punkt slut.

  • Medlem
  • 2016-02-08 12:32
Ursprungligen av flygarn:

Jag håller med av den enkla anledningen att SVT ägnar sig till 70% åt underhållning. Det är inte politiskt oberoende public service att visa bakningsprogram och melodifestivalen. Public service är samhällsinformation. Nyheter, granskande journalistik, debatt, dokumentärer. Inte fem idioter som hoppar runt på en scen och skriker.

Av den enkla anledningen betalar jag inte någon licensavgift. Jag har aldrig betalat en krona. Jag har betalat ett par räkningar men fått tillbaka pengarna veckan därpå efter avanmält tv-innehav. Dessutom är det en principsak för mig att indrivarna på Radiotjänst har en VD med miljonlön för ett uppdrag som är en "no brainer". Jag ställer inte upp på det, punkt slut.

Du behöver inte betala så länge du inte har en dedikerad tv-mottagare. Man kan streama det mesta via nätet. Utan att betala licensavgift.

  • Medlem
  • Uppland
  • 2016-02-08 13:02

Jag har en dedikerad tv-mottagare. Jag betalar ingenting i varje fall.

  • Medlem
  • 2016-02-08 13:51
Ursprungligen av flygarn:

Jag har en dedikerad tv-mottagare. Jag betalar ingenting i varje fall.

Enligt lag ska du betala avgift. Läs mer här: http://www.radiotjanst.se/sv/Avgiften/

Ursprungligen av alix:

Enligt lag ska du betala avgift. Läs mer här: http://www.radiotjanst.se/sv/Avgiften/

Flygarn är nog högst medveten om det

  • Medlem
  • 2016-02-08 14:49
Ursprungligen av barbapappa_86:

Flygarn är nog högst medveten om det

Det kan du ha rätt i, men det kan vara bra att upplysa vilka regler som gäller, om andra som läser undrar. Det var ju ett ståhej häromåret om huruvida mobiler, surfplattor och datorer också räknas som tv-mottagare, men det gör de inte.

Ursprungligen av reboot81:

Våga vägra antennsladd! Sedan flytten i somras har vi inte längre "TV via antenn. Vi ser det vi vill, när vi vill. Måhända att det tar 1-2min att hitta nyheterna eller vad man nu vill se på, men sen får vi "effektiv" tid framför skärmen. Ingen reklam, inga avbrott.
För övrigt visste jag inte ens att Melodifestivalerna pågick.

Vilket alternativ är utan reklam / antennsladd?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-02-10 16:40
Ursprungligen av calinou:

Vilket alternativ är utan reklam / antennsladd?

AppleTV med SVT Play/Netflix/osv.

1
Bevaka tråden