Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern disk försvunnen i OSX 10.9.5!?

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2016-02-09 09:40

Wow! Superschysst! Verkligen jättehyvens. Jag PM:ar dig på stubben!

Jo, det går inte så bra med Disk Utility. Jag lät den gå över natten, Finder frös såklart och jag kunde inte spåra någon aktivitet med Activity Monitor.

Ursprungligen av panther:

Hur gick det för dig med din disk?
Om du vill kan du få en av mina äldre licencer annars som jag har till TechTool Pro (har några).
Fick precis svar från Micromat, det skulle i så fall ge dig en ny licence till priset för en upgrade.
PM:a mig i fall du är intresserad, så får du det.

Ursprungligen av jmon:

Wow! Superschysst! Verkligen jättehyvens. Jag PM:ar dig på stubben!

Jo, det går inte så bra med Disk Utility. Jag lät den gå över natten, Finder frös såklart och jag kunde inte spåra någon aktivitet med Activity Monitor.

Du har PM

  • Medlem
  • 2016-02-09 23:13

Tack så mycket, panther. Jag har nu installerat eDrive och kört Volume Rebuild. Båda partitionerna ser fina ut och rapporteras som OK av TechTool Pro. Jag har också gjort Surface Scan. Samma där, allt är okej enligt TechTool Pro.

MEN: När jag startar om i normalt läge blir det samma sak igen. Finder fryser visserligen inte direkt, men jag kan inte komma åt data och det går inte att mata ut disken. När jag vill starta om går det inte. Finder fryser och vägrar starta om, tvångsavstängning är enda utvägen.

Det verkar alltså inte vara något fel på disken. Något i mitt system verkar däremot vara helt kajko.

Så ni som kan sån't här: kan jag göra en ominstallation av OSX utan att det påverkar alla specialinställningar för musikproduktionsprogram, plugins och extern hårdvara?

Ursprungligen av panther:

Du har PM

Du har nu en disk som inte är problemet, med en säkerhetskopia på.
Du har fått hjälp med grundfrågan som du rubricerade din tråd med.
Trådens fråga är löst, du har kvar din backup. Det är väl bara att köra?!

Återställning: https://support.apple.com/sv-se/HT201314

Installera över med ett fräscht system i första hand.
I 2:a hand radera och installera. Och återställa ifrån din Tinemachine backup.
Väl bara och testa tills du har ett fräscht system, och datorn fungerar.
Så får du väl se om du kan behöva göra om dina inställningar.
Det är väl inte det värsta som kunde hända? Du har ju kvar din data.

För framtiden, fixa så du har ytterligare minst en säkerhetskopia/backup, om du är rädd om din data.
Nu har du dessutom ett bra program för kontroll och underhåll av dina diskar.

Senast redigerat 2016-02-10 13:45
  • Medlem
  • 2016-02-10 13:49

Absolut, det kunde vara mycket värre. Och jag är mycket tacksam för hjälpen! Och två extra hårddiskar är beställda för dubbla säkerhetskopior.

Jag vill bara inte göra något överilat som ger mig nya problem, men det är såklart en annan fråga.

Ursprungligen av panther:

Du har nu en disk som inte är problemet, med en säkerhetskopia på.
Du har fått hjälp med grundfrågan som du rubricerade din tråd med.
Trådens fråga är löst, du har kvar din backup. Det är väl bara att köra?!

Återställning: https://support.apple.com/sv-se/HT201314

Installera över med ett fräscht system i första hand.
I 2:a hand radera och installera. Och återställa ifrån din Tinemachine backup.
Väl bara och testa tills du har ett fräscht system, och datorn fungerar.
Så får du väl se om du kan behöva göra om dina inställningar.
Det är väl inte det värsta som kunde hända? Du har ju kvar din data.

För framtiden, fixa så du har ytterligare minst en säkerhetskopia/backup, om du är rädd om din data.
Nu har du dessutom ett bra program för kontroll och underhåll av dina diskar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-02-10 14:17

Du har en dator som krånglar enbart när du ansluter en viss extern hårddisk till den, annars inga problem med datorn, eller hur? Och detta problem uppstod just när något låste sig i filläsning till/från den hårddisken. Vad är det som är trasigt, din dator eller hårddisken?

För att inte göra en tidsödande ominstallation i onödan skulle jag föreslå att som sista utväg i felsökningen av den externa HD:n radera och formatera om den till en enda partition. Datapartitionen hade du väl redan räddat via en annan av dina macar, och TM-partitionen har du ju inte fått att funka på någon annan dator heller (den borde åtminstone kunna monteras). Du kan även med fördel göra formatteringen på en annan mac. Extra backup av din nuvarande installation hade du väl också gjort?

Det skulle vara intressant att se om allt är frid och fröjd om den externa HDn formatteras om och blir som en ny enhet. Jag vet inte om felet är i datorn eller externa HD:n. Vilken du går in med storsläggan på först kan bara du avgöra.

Bevaka tråden