Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lustig Java uppdatering

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har nu flera gånger fått upp automatiska Java uppdateringen på datorn när man öppnar safari.
Jag har då som vanligt bara klickat vidare och angett lösenordet för datorn etc.

Sedan kommer denna ruta upp:

Som ni ser så är "Fortsätt" knappen grå, så den går inte att trycka på, men här kommer det lustiga i det hela, om man klickar någonstanns i rutan (förutom på hyperlänken) så kommer färgväljar-rutan upp! och om man har tråkigt så kan man underhålla sig med att ändra färg på bakgrunden på första rutan!

Kollar jag i Java Inställningar så står det att jag har den senaste versionen (Java 8 Update 71 build 15)
Så börjar nästan fundera på om detta inte är från Java (oracle)!

Någon som varit med om detta och kan ge råd?
/Christopher

Ja, det verkar vara en bugg i den uppdateringen. Jag råkade ut för samma sak.

Gå till Javas hemsida, och ladda ner senaste versionen därifrån. Den funkar.

http://java.com/sv/download/mac_download.jsp

Får nu en automatisk uppgradering 71 i GoogleCrome. Det har varit mycket surr kring Java som gör mig misstänksam. Behöver jag Java?

Google chrome har inte längre stöd för Oracle Java plugin sedan hösten 2015.

https://java.com/en/download/faq/chrome.xml

Dessutome Google Chrome uppdateringar har inget med Java att göra.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-01-28 13:49
Ursprungligen av aake39:

Får nu en automatisk uppgradering 71 i GoogleCrome. Det har varit mycket surr kring Java som gör mig misstänksam. Behöver jag Java?

Du ska INTE få en uppdatering i Chrome för Java 71!

Ursprungligen av reboot81:

Du ska INTE få en uppdatering i Chrome för Java 71!

I aktuella versioner av Chrome ska man väl inte det. Men det här är kanske en jättegammal Chrome - det vet vi ingenting om.

Eller så är det begreppsförvirring. Det är kanske inte "i Chrome" som han får uppdateringen. Rutan som dyker upp är kanske från Java och OS X.

Sorry. Helt fel av mig att blanda in Crome. Tack för påpekanden om Crome. Javauppdateringen kom direkt till datorn. Behöver man ha Java?

Ursprungligen av aake39:

...Behöver man ha Java?

Ja - om man besöker webbsidor som använder Java, och/eller använder program som är gjorda med Java.

Mitt tips:
Om du är osäker på behovet - avinstallera det. Skulle det dyka upp något program eller någon webbsida som säger ifrån att de behöver Java, så kan du ta ställning då, och eventuellt installera det igen.

Men om dina undringar bara bottnar i oro för säkerheten, så skulle jag inte tänka så mycket på det. Så länge du ser till att hålla den uppdaterad, så ska det inte var någon större säkerhetsrisk.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja - om man besöker webbsidor som använder Java, och/eller använder program som är gjorda med Java.

Mitt tips:
Om du är osäker på behovet - avinstallera det. Skulle det dyka upp något program eller någon webbsida som säger ifrån att de behöver Java, så kan du ta ställning då, och eventuellt installera det igen.

Men om dina undringar bara bottnar i oro för säkerheten, så skulle jag inte tänka så mycket på det. Så länge du ser till att hålla den uppdaterad, så ska det inte var någon större säkerhetsrisk.

Tack för bra och konkret svar.

Ursprungligen av rosen888:

...Som ni ser så är "Fortsätt" knappen grå, så den går inte att trycka på, men här kommer det lustiga i det hela, om man klickar någonstanns i rutan (förutom på hyperlänken) så kommer färgväljar-rutan upp! och om man har tråkigt så kan man underhålla sig med att ändra färg på bakgrunden på första rutan!

Och nu, samma skit i Java 8 update 73.

Dvs det går inte att trycka på "Fortsätt", och om man klickar i fönstret så dyker det upp en färgvalspalett, för att byta bakgrundsfärg på fönstret.

Så det fick bli nerladdning direkt från java.com i stället, även den här gången.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-02-08 23:33
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Och nu, samma skit i Java 8 update 73.

Dvs det går inte att trycka på "Fortsätt", och om man klickar i fönstret så dyker det upp en färgvalspalett, för att byta bakgrundsfärg på fönstret.

Så det fick bli nerladdning direkt från java.com i stället, även den här gången.

Knepigt, för mig kom den inbyggda uppdateraren upp tidigare ikväll och installerade utan problem, hela vägen till att den öppnade denna sida hos Oracle. Kör OS X 10.11.3. Vad skiljer? Tror jag har alla java-inställningar enligt default. Har även Java 6 installerat för gamla program.

1
Bevaka tråden