Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Använda TimeCapsule som en extra "hårddisk"

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Halloj!

Jag funderar på om jag kan använda min TimeCapsule att lagra filmer, och bara ha dom där, dvs streama filmerna från TimeCapsule när jag väl ska titta på dom?

OM det går, hur gör jag?

Tack på förhand.

Åsa.

Det kan du, se här http://pondini.org/TM/TCQ3.html.

Rekommenderar det inte, varför står i länken.

Ursprungligen av kramkonsult:

Halloj!

Jag funderar på om jag kan använda min TimeCapsule att lagra filmer, och bara ha dom där, dvs streama filmerna från TimeCapsule när jag väl ska titta på dom?

OM det går, hur gör jag?

Tack på förhand.

Åsa.

Det fungerar suveränt, jag har gjort så i 3 år och inte ett problem. Kör antingen direkt via Finder med VLC eller så använder jag PLEX där jag länkat biblioteket i en mapp på Time Capsule. Jag är supernöjd med det.

Rekommenderas starkt.

Ursprungligen av keptang:

Det kan du, se här http://pondini.org/TM/TCQ3.html.

Rekommenderar det inte, varför står i länken.

Den där artikeln är ju helt orelevant, det är klart man inte använder TM som arbetsdisk. Sedan tycker jag 2TB är gott om utrymme.
Jag har inte haft några problem på 4 år.

Ursprungligen av emil_stahl:

Det fungerar suveränt, jag har gjort så i 3 år och inte ett problem. Kör antingen direkt via Finder med VLC eller så använder jag PLEX där jag länkat biblioteket i en mapp på Time Capsule. Jag är supernöjd med det.

Rekommenderas starkt.

Gott att höra.
Kan du förklara lite mer hur jag gör. *intesåbrapådethär*

Ursprungligen av emil_stahl:

Den där artikeln är ju helt orelevant, det är klart man inte använder TM som arbetsdisk. Sedan tycker jag 2TB är gott om utrymme.
Jag har inte haft några problem på 4 år.

Artikeln nämner inget om arbetsdisk utan lagring av foton/videos osv. Men det är bra att det fungerar för dig (och säkert många andra).
Andra har andra erfarenheter.

Men det är såklart upp till var och en hur man använder sin dator och övrig utrustning.

Ursprungligen av kramkonsult:

Halloj!

Jag funderar på om jag kan använda min TimeCapsule att lagra filmer, och bara ha dom där, dvs streama filmerna från TimeCapsule när jag väl ska titta på dom?

OM det går, hur gör jag?

Tack på förhand.

Åsa.

Du kan ha dem där.

Men ha en säkerhetskopia vid sidan av om de bara ligger där för inte blir det någon säkerhet på enbart en Time Capsule.

Ursprungligen av Borttaget:

Du kan ha dem där.

Men ha en säkerhetskopia vid sidan av om de bara ligger där för inte blir det någon säkerhet på enbart en Time Capsule.

Jag behöver ingen säkerhetskopia på dessa filmer. Dock behöver jag frigöra minne på min dators hårddisk. Därför jag undersöker hur jag ev skulle kunna göra.

Senast redigerat 2018-07-23 14:06
Ursprungligen av kramkonsult:

Jag behöver ingen säkerhetskopia på dessa filmer. Dock behöver jag frigöra minne på min dators hårddisk. Därför jag undersöker hur jag ev skulle kunna göra.

När datorn och Time Capsule är i samma nätverk finner du disken i Finder under antingen nätverk och namnet du givit din router.
Du bör också finna den under kategorin delat i sidbar.

En bild kanske säger mer. Mitt personliga nätverk så det syns mer än bara Time Capsule.

Ursprungligen av Borttaget:

När datorn och Time Capsule är i samma nätverk finner du disken i Finder under antingen nätverk och namnet du givit din router.
Du bör också finna den under kategorin delat i sidbar.

En bild kanske säger mer. Mitt personliga nätverk så det syns mer än bara Time Capsule.
http://dl.dropbox.com/s/p3qh3hy6mxva97l/Screen%20Shot%202016-02-07%20at%2020.45.28.png?dl=0

Hej illerG!
Vi bor visst i samma stad Hej

Jag har nog inte gjort den inställningen, för jag kan inte "se" Time Capsule i finder...
Tips hur jag gör det?

Senast redigerat 2018-07-23 14:07

Finder --> inställningar --> slå på vad du vill.

Senast redigerat 2016-02-07 23:04
Ursprungligen av Borttaget:

Tack för bilden, och jag lärde mig ngt nytt, men tyvärr finns inte min Time Capsule att "slå på".
Kan det vara så att jag inte har har namngivit den lr ngt annat knasigt som gör att jag inte kan se den?

Senast redigerat 2018-07-23 14:23
Ursprungligen av kramkonsult:

Tack för bilden, och jag lärde mig ngt nytt, men tyvärr finns inte min Time Capsule att "slå på".
Kan det vara så att jag inte har har namngivit den lr ngt annat knasigt som gör att jag inte kan se den?

Jag antar du aktiverade enheterna under "delat"?

Anslutna servrar och Bonjour-datorer.

Det som behövs för att din Time Capsule skall hittas som server och sedan se utdelad disk.

EDIT: Fel av mig. Har glömt en sak.

Har du i Aiport-verktyget aktiverat fildelning av disk?
Tror du har denna aktiv redan om du ex. använder Time Machine iofs men värt att fråga.

Ursprungligen av Borttaget:

Jag antar du aktiverade enheterna under "delat"?

Anslutna servrar och Bonjour-datorer.

Det som behövs för att din Time Capsule skall hittas som server och sedan se utdelad disk.

EDIT: Fel av mig. Har glömt en sak.

Har du i Aiport-verktyget aktiverat fildelning av disk?
Tror du har denna aktiv redan om du ex. använder Time Machine iofs men värt att fråga.

http://dl.dropbox.com/s/4efb8bzgwy19wrs/Screen%20Shot%202016-02-07%20at%2023.12.03.png?dl=0

*ehhh*
Kan vi ta det lite mer utförligt kanske....? Hänger inte riktigt med *kännermigrejältnovis*

Senast redigerat 2018-07-23 14:23
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-02-08 09:58
Ursprungligen av emil_stahl:

Det fungerar suveränt, jag har gjort så i 3 år och inte ett problem.

Ursprungligen av emil_stahl:

Jag har inte haft några problem på 4 år.

Den där ekvationen är svår att få ihop.

Åsa, jag rekommenderar inte att du använder din Time Capsule som NAS.
Ha den som bas för säkerhetskopior istället och kör en dedikerad NAS för lagring av filer som t.ex film.

Det kanske kostar dig några 1000-lappar extra men det är så enheterna är tänka att användas. Överföringshastigheten från en TC är inte heller marknadens bästa, så där är ytterligare ett argument.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-02-08 11:22
Ursprungligen av kladda:

Den där ekvationen är svår att få ihop.

Åsa, jag rekommenderar inte att du använder din Time Capsule som NAS.
Ha den som bas för säkerhetskopior istället och kör en dedikerad NAS för lagring av filer som t.ex film.

Det kanske kostar dig några 1000-lappar extra men det är så enheterna är tänka att användas. Överföringshastigheten från en TC är inte heller marknadens bästa, så där är ytterligare ett argument.

TimeCapsule marknadsförs med sex olika fördelar, där en av dessa är "Dela skrivare och hårddisk". Det går men är inte optimalt i alla lägen. Dessutom är det skillnad på att dela ut den interna hårddisken eller en extern som man kopplar in på USB-porten.
Nu vill TS Åsa dela filer från sin TC, så bäst är väl att hjälpa henne med detta. Samtidigt är det på sin plats att informera om nackdelarna, och som du gjort ge förslag på andra lösningar.

Skäl till att inte lagra filer på TC's interna disk:

  • säkerhetskopian är en plats man är lite extra försiktig med och inte riskera att störa den med annat. (se pondini-länken ovan)

  • filerna säkerhetskopieras inte

  • man stjäl utrymme som kunde nyttjas till säkerhetskopiering

  • prestandaskäl

Åsa: illern visade en bild från programmet Aiport-verktyget (AirPort Utility.app), har du samma ruta ibockad?
Vi får mer och mer filer i våra liv/datorer. Som kladda säger så får man en NAS för en relativt billig peng idag. Dessa är nätverksanslutna hårddiskar som först och främst gör en sak bra: lagrar filer för åtkomst över nätverk/internet.

Ursprungligen av kladda:

Den där ekvationen är svår att få ihop.

Åsa, jag rekommenderar inte att du använder din Time Capsule som NAS.
Ha den som bas för säkerhetskopior istället och kör en dedikerad NAS för lagring av filer som t.ex film.

Det kanske kostar dig några 1000-lappar extra men det är så enheterna är tänka att användas. Överföringshastigheten från en TC är inte heller marknadens bästa, så där är ytterligare ett argument.

Jag fattar seriöst inte ditt argument. Visst TM är inte en dedikerad NAS, men den duger fan för ett lätt jobb som att dela dokument och bilder. Jag streamar filmer från den utan problem.

Om Åsa nu har en TM så kan hon vill få använda den som en NAS, åtminstone att börja med.
Sen argumentet att man inte ska lagra annat än Backup på den är ganska dumt. Jag har två säkerhetskopierade Macar på
den som totalt tar upp 500 GB, resten 1,5 TB kör jag till övrigt som filmer och bilder.

Jag har också klonat disken i TM så att jag har två kopior på två andra diskar.
Sedan har jag även en portabel disk med ytterligare säkerhetskopior så att jag är helt oberoende av min TM i form av
en krasch.

Om Åsa nu har en dyr Time Capsule som hon vill använda ska ingen hindra henne. Min är ständigt kokhet och har än så länge inte dragits med några problem. Grejerna är till för att användas!!

Ursprungligen av kramkonsult:

Halloj!

Jag funderar på om jag kan använda min TimeCapsule att lagra filmer, och bara ha dom där, dvs streama filmerna från TimeCapsule när jag väl ska titta på dom?

OM det går, hur gör jag?

Tack på förhand.

Åsa.

-----------

Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara för så svårt att det väl inte?
Jag har bara skapat en mapp inuti "Data"-mappen på TM.
Där kan du ha alla dina filer.
När du väl ska titta på dem gör du bara som vanligt, öppnar mappen och väljer vilken fil du vill.

Angående PLEX så är det bara att länka mappen som vanligt, det är inte alls svårt.
Kom bara ihåg att ansluta servern (TM) när du ska streama med PLEX.

Lycka till!!

Ursprungligen av kramkonsult:

*ehhh*
Kan vi ta det lite mer utförligt kanske....? Hänger inte riktigt med *kännermigrejältnovis*

Ok!
Då börjar vi om.

Först kontrollerar vi att Finder-inställningarna är aktiva för nätverksenheter.

När det är aktivt kontrollerar vi Finder om delat-alternativet finns.
Gör den det kan det hända man måste peka på den och klicka på visa (show i mitt fall)

Fungerar detta @kramkonsult?

Senast redigerat 2016-02-08 21:08
Ursprungligen av Borttaget:

Ok!
Då börjar vi om.

Först kontrollerar vi att Finder-inställningarna är aktiva för nätverksenheter.
http://dl.dropbox.com/s/fns17rmaeo55d3g/Screen%20Shot%202016-02-07%20at%2022.43.34.png?dl=0

När det är aktivt kontrollerar vi Finder om delat alternativet finns.
Gör den det kan det hända man måste peka på den och klicka på visa (show i mitt fall)
http://dl.dropbox.com/s/diuiu665f0vgurv/Screen%20Shot%202016-02-08%20at%2020.20.34.png?dl=0

Fungerar detta @krämkonsult?

Nu funkar det klockrent. Tusen tack för hjälpen!

Senast redigerat 2018-07-23 14:24
Ursprungligen av kramkonsult:

Nu funkar det klockrent. Tusen tack för hjälpen!

Det var så lite så

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-02-08 21:37
Ursprungligen av emil_stahl:

Jag fattar seriöst inte ditt argument. Visst TM är inte en dedikerad NAS, men den duger fan för ett lätt jobb som att dela dokument och bilder. Jag streamar filmer från den utan problem.

Om Åsa nu har en TM så kan hon vill få använda den som en NAS, åtminstone att börja med.
Sen argumentet att man inte ska lagra annat än Backup på den är ganska dumt. Jag har två säkerhetskopierade Macar på
den som totalt tar upp 500 GB, resten 1,5 TB kör jag till övrigt som filmer och bilder.

Jag har också klonat disken i TM så att jag har två kopior på två andra diskar.
Sedan har jag även en portabel disk med ytterligare säkerhetskopior så att jag är helt oberoende av min TM i form av
en krasch.

Om Åsa nu har en dyr Time Capsule som hon vill använda ska ingen hindra henne. Min är ständigt kokhet och har än så länge inte dragits med några problem. Grejerna är till för att användas!!

Du tar det som personlig kritik mot ditt sätt att använda hårdvaran. Gör inte det.

Jag gav mina råd till Åsa, var inte ens lite ute efter argumentera med eller mot dig. Jag står dock fast in i döden om att det är en kass idé att använda dagens TC som NAS. Den finns anledningar att Apple inte marknadsför enheten som en NAS på den interna disken utan istället rekommenderar en USB-disk.

Åsa är nöjd och alla har fått ge sina fem ören till frågan.

1
Bevaka tråden