Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

El Capitan svengelskt?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena!
Vete tusan. Men efter varje uppdatering av OSX El Capitan så har mitt system en konstig vana att ända just avstängningsloggan till blandat engelska och svenska :/
Det brukar lösa sig efter att jag ändrar i inställningspanelen språk &region, från svenska till engelska och sen tillbaka till svenska igen och efter ett par starter så brukar det bli rätt. Men inte den här gången.
Nån som vet vad det kan vara för knas?
Ska tilläggas att det är bara på den här dialogrutan som det är knas på.
Tacksam för hjälp!

Ursprungligen av KillwithSkill:

Tjena!
Vete tusan. Men efter varje uppdatering av OSX El Capitan så har mitt system en konstig vana att ända just avstängningsloggan till blandat engelska och svenska :/
Det brukar lösa sig efter att jag ändrar i inställningspanelen språk &region, från svenska till engelska och sen tillbaka till svenska igen och efter ett par starter så brukar det bli rätt. Men inte den här gången.
Nån som vet vad det kan vara för knas?
Ska tilläggas att det är bara på den här dialogrutan som det är knas på.
Tacksam för hjälp!

Jag har också haft samma förhållandevis ironiska problem, har tyvärr ingen bättre långsiktig lösning än att ändra språket i systeminställningar. Får väl hoppas att Apple jobbar på en lösning.

I en del Macar genom alla dessa år - bl.a. den iMac jag just nu sitter vid - är helt svenska som jag vill...förutom mapparna i hemmamappen; där är det engelska som gäller (Library, Movies, Documents, Desktop, etc). För mig har det varir slumpen som avgör hur det blir - jag har alltid valt svenskt när jag installerat ett OS, men mapparna i hemmamappen blir som dom blir...inget jag kunnat göra något år.
Det är dock inga problem, men OSX är inte helt robust som sagt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-02-07 01:38

@KillwithSkill och @emil_stahl - Har ni flera användarkonton? Kanske löser sig om ni gör om grundinställningen för systemspråk som används innan man loggar in på ett användarkonto med kommandot languagesetup i Terminal. Testade just och det fungerar i El Capitan även om den svenska översättningen av detta dokument inte är uppdaterad:
OS X: Ändra inloggningsfönstrets språk

@Demiurgen - Det verkar som om du kanske tappat bort .localized-filerna i dina hemmappar:
Home and system directory names not translating in OS X

Tack för den! Inte för att det spelar någon roll, men jag besvärade mig att fixa till mapp för mapp i hemmamappen via Terminal - rätt ska va' rätt.

Ursprungligen av IngoX:

@Demiurgen - Det verkar som om du kanske tappat bort .localized-filerna i dina hemmappar:
Home and system directory names not translating in OS X

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-02-07 15:59
Ursprungligen av KillwithSkill:

Tjena!
Vete tusan. Men efter varje uppdatering av OSX El Capitan så har mitt system en konstig vana att ända just avstängningsloggan till blandat engelska och svenska :/
Det brukar lösa sig efter att jag ändrar i inställningspanelen språk &region, från svenska till engelska och sen tillbaka till svenska igen och efter ett par starter så brukar det bli rätt. Men inte den här gången.
Nån som vet vad det kan vara för knas?
Ska tilläggas att det är bara på den här dialogrutan som det är knas på.
Tacksam för hjälp!

Jag lyckades replikera buggen. Jag har två konton på min mac med 10.11.3 (ett admin för mig, ett standard för diverse tester/gäster), båda inställda på svenska. Genom kommandot "sudo languagesetup" ändrade jag inloggningsspråk till engelska och fick då blandad omstartsdialog. Efter att åter ändrat till svenska (och det räckte sedan att logga ur adminkontot) var det återställt till helsvenskt.

Ursprungligen av IngoX:

@KillwithSkill och @emil_stahl - Har ni flera användarkonton? Kanske löser sig om ni gör om grundinställningen för systemspråk som används innan man loggar in på ett användarkonto med kommandot languagesetup i Terminal. Testade just och det fungerar i El Capitan även om den svenska översättningen av detta dokument inte är uppdaterad:
OS X: Ändra inloggningsfönstrets språk

@Demiurgen - Det verkar som om du kanske tappat bort .localized-filerna i dina hemmappar:
Home and system directory names not translating in OS X

Det gjorde susen
Tack så hjärtligt

1
Bevaka tråden