Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTunes har alltid fungerat dåligt

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-02-03 22:23

Jag har en fundering, som jag utåt ifrån inte beror på just min dator/mitt konto. När jag är inne på iTunes via OS X så hoppar man ofta tillbaka. Man kollar efter en film och så klickar man på en för att läsa om den. Därefter går man tillbaka för att leta efter en annan film. Då hoppar man tillbaka till det man nyss lästa. Det här händer alltid. Vissa gånger sker det så regelbundet att det är svårt att navigera, medan andra gånger tar det längre tid innan man kastas tillbaka att man trots allt hinner leta efter en ny film. Vad är det som gör det så svårt för Apple att lösa detta? För det är väl inte bara hos mig det är så..?

Ursprungligen av xms67:

...är inne på iTunes via OS X så hoppar man ofta tillbaka...

Vad menar du med "inne på iTunes"? Menar du iTunes Store?

Vad menar du med "hoppa tillbaka"? På din beskrivning låter det som att, när du klickar på en film, så kommer du till den förra filmen du var inne på. Stämmer det? Om det inte stämmer, beskriv lite mer i detalj vad som händer, steg för steg, gärna med bilder.

Vilken version av iTunes, och vilken version av OS X, pratar vi om?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-02-03 22:46
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vad menar du med "inne på iTunes"? Menar du iTunes Store?

Vad menar du med "hoppa tillbaka"? På din beskrivning låter det som att, när du klickar på en film, så kommer du till den förra filmen du var inne på. Stämmer det? Om det inte stämmer, beskriv lite mer i detalj vad som händer, steg för steg, gärna med bilder.

Vilken version av iTunes, och vilken version av OS X, pratar vi om?

Jag menar iTunes store, där man hyr filmer. Jag klickar då på en film för att läsa om den. Sedan går jag tillbaka dit alla filmer finns. Då hoppar den tillbaka till den film jag nyss läste om, utan att jag gör något. Jag bara scrollar upp och ned - höger vänster och pang, är jag tillbaka på den förra filmen. Idag gör den det så snabbt efter att jag kommit tillbaka dit alla filmer finns att det går inte navigera.

12 3 2 35 är versionen på iTunes och OS X 10.11.3. Felet har funnit sedan jag skaffade Mac för ca 4-5 år sedan. Ibland är det bättre ibland är det sämre. Idag var en sämre dag. Som allt annat med denna dag... Därav lackade jag ur och skrev detta.

Ursprungligen av xms67:

...bara scrollar upp och ned - höger vänster och pang...

Om det händer vid scrollning...
Speciellt om det händer vid höger/vänster-scrollning...

...så misstänker jag att du kanske råkar dra med tre eller fyra fingrar - i stället för två.

Och då blir det en helt annan gest, som kanske ger kommandot "Föregående sida" eller något liknande.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-02-03 23:22

Har mycket svårt att tro att det är det. Men ska såklart prova. Blir det inte så här för alla?

Ursprungligen av xms67:

...Blir det inte så här för alla?

Nej.

Jag har aldrig upplevt det, och inte hört talas om någon annan heller.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-02-04 07:36
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Om det händer vid scrollning...
Speciellt om det händer vid höger/vänster-scrollning...

...så misstänker jag att du kanske råkar dra med tre eller fyra fingrar - i stället för två.

Och då blir det en helt annan gest, som kanske ger kommandot "Föregående sida" eller något liknande.

Kom på att det inte är det problemet, tyvärr. Glömde i hastigheten bort att jag testar ofta att styra via pilarna uppe till höger. Och nu på morgonen har jag testat mina fingerrörelser, inte det som påverkar.

Ursprungligen av xms67:

...styra via pilarna uppe till höger...

Vilka pilar?

Framåt/bakåt-pilarna sitter väl uppe till vänster?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-02-04 09:55

Känner inte igen felet, för mig låter det som Jesper säger, att det blir oavsiktliga scrollningar fram/bak.
Prova att stänga av funktionen i Systeminställningar -> Mus:

(eller motsvarande för styrplatta om du har sådan)

Det finns åtminstonde fyra sätt att hoppa tillbaka till videobutikens startsida. Vilken använder du?

Prova att välja en film och sedan trycka på backspace. Vad händer då? Vad händer om du väljer Föregående med ⇧⌘Ö ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-02-04 10:47
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vilka pilar?

Framåt/bakåt-pilarna sitter väl uppe till vänster?

Ursprungligen av reboot81:

Känner inte igen felet, för mig låter det som Jesper säger, att det blir oavsiktliga scrollningar fram/bak.
Prova att stänga av funktionen i Systeminställningar -> Mus:
(eller motsvarande för styrplatta om du har sådan)

Det finns åtminstonde fyra sätt att hoppa tillbaka till videobutikens startsida. Vilken använder du?
Prova att välja en film och sedan trycka på backspace. Vad händer då? Vad händer om du väljer Föregående med ⇧⌘Ö ?

Skrev fel, pilarna (< >) uppe till VÄNSTER menade jag. Provade som sagt nu på morgonen med fingrarna och som jag upplever det är det inget fel på mina rörelser. Och det sker som sagt även när jag använder pilarna. Men ska prova de olika sätten.

Jag blir dessutom grymt sur på att det kanske är något hos mig, min dator eller mitt iTunes som strular. Då skulle jag ha tagit tag i detta för länge sedan. Men två olika MBA har jag haft, och alltid senaste uppdateringen inlagd när de kommer ut. Jag har haft detta problem i flera år.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-02-04 14:25
Ursprungligen av reboot81:

Känner inte igen felet, för mig låter det som Jesper säger, att det blir oavsiktliga scrollningar fram/bak.
Prova att stänga av funktionen i Systeminställningar -> Mus:
(eller motsvarande för styrplatta om du har sådan)

Det finns åtminstonde fyra sätt att hoppa tillbaka till videobutikens startsida. Vilken använder du?
Prova att välja en film och sedan trycka på backspace. Vad händer då? Vad händer om du väljer Föregående med ⇧⌘Ö ?

Jag känner inte heller igen detta, använder iTunes Store då och då, men har aldrig några sådana problem.

Har detta också när man sidscrollar med Magic mouse, i alla iTunes affärs-delar, beror iaf för mig på hur jag håller musen.

Ursprungligen av xms67:

Jag menar iTunes store, där man hyr filmer. Jag klickar då på en film för att läsa om den. Sedan går jag tillbaka dit alla filmer finns. Då hoppar den tillbaka till den film jag nyss läste om, utan att jag gör något. Jag bara scrollar upp och ned - höger vänster och pang, är jag tillbaka på den förra filmen. Idag gör den det så snabbt efter att jag kommit tillbaka dit alla filmer finns att det går inte navigera.

12 3 2 35 är versionen på iTunes och OS X 10.11.3. Felet har funnit sedan jag skaffade Mac för ca 4-5 år sedan. Ibland är det bättre ibland är det sämre. Idag var en sämre dag. Som allt annat med denna dag... Därav lackade jag ur och skrev detta.

Det upplever jag också samma problem - och inte bara när det gäller filmer. T ex appar också. Ifall man vill titta närmare på en app i en viss kategori (t ex kategori "resor") och klickar på denna app /och sedan klickar man bakåtpilen för att återgå till denna kategori då hamnar man för långt bakåt och måste klicka på "visa alla" för att gå tillbaka till denna kategori.
.....Fast det kanske är en annan variant av liknande problem du har?

Ni kanske råkar dubbelklicka på bakåt-pilen? Då kan det bli två steg bakåt.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ni kanske råkar dubbelklicka på bakåt-pilen? Då kan det bli två steg bakåt.

1 klick.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-02-04 22:21

Jag dubbelklickar inte.

Jag har nu verkligen försökt att se när mitt problem uppstår. Min upplevelse just nu, är att om jag går går bakåt, via svepning eller pilarna uppe till vänster så händer det att jag hoppar tillbaks till nyss tittas sida/film när jag scrollar höger. Men jag utgår(?) från att man ska kunna scrolla/svepa åt sidorna för att se alla filmer som ligger på en rad. Men finns det något sätt man måste hålla de två fingrarna på styrplattan för att det ska anses korrekt? Jag har provat att ha, de två, fingrarna på olika sätt och det händer hela tiden oavsett hur jag har fingrarna.

Ursprungligen av xms67:

...Men finns det något sätt man måste hålla de två fingrarna på styrplattan för att det ska anses korrekt?...

Två fingrar? Både när du vill scrolla i sidled, och när du vill gå bakåt?

Hur ska då styrplattan veta vilken av gesterna du faktiskt menar?

Scrolla uppåt/nedåt/vänster/höger bör vara med två fingrar.
Att gå bakåt/framåt bör vara tre (eller kanske fyra) fingrar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-02-04 22:35
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Två fingrar? Både när du vill scrolla i sidled, och när du vill gå bakåt?

Hur ska då styrplattan veta vilken av gesterna du faktiskt menar?

Scrolla uppåt/nedåt/vänster/höger bör vara med två fingrar.
Att gå bakåt/framåt bör vara tre (eller kanske fyra) fingrar.

Jag förstår hur du tänker. Men om du kollar på filer i iTunes så ligger de ju på rad. När man har muspekaren på en sådan rad så tolkar jag det som att två fingrar inte ger att man ska byta sida utan scrolla/rulla åt sidan. Hur ska man annars scrolla/rulla/gå åt sidan? Men här kan jag ha fel såklart.

Ursprungligen av xms67:

...muspekaren på en sådan rad så tolkar jag det som att två fingrar inte ger att man ska byta sida utan scrolla/rulla åt sidan...

Helt rätt. Två fingrar ska scrolla, inte byta sida.
(Såvida du inte möjligtvis har råkat programmera in den gesten på din styrplatta, vilket var min misstanke i förra inlägget.)

Tyvärr så tror jag det är svårt att reda ut detta via en forumtråd. Det måste vara något som du gör fel i rörelserna/gesterna/klickningarna - och för att se vad det är, så borde man sitta och titta på vad du gör.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-02-04 22:53
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Helt rätt. Två fingrar ska scrolla, inte byta sida.
(Såvida du inte möjligtvis har råkat programmera in den gesten på din styrplatta, vilket var min misstanke i förra inlägget.)

Tyvärr så tror jag det är svårt att reda ut detta via en forumtråd. Det måste vara något som du gör fel i rörelserna/gesterna/klickningarna - och för att se vad det är, så borde man sitta och titta på vad du gör.

Kan man publicera en liten filmsekvens här? Tagen med iPhone?

Ursprungligen av xms67:

Kan man publicera en liten filmsekvens här? Tagen med iPhone?

FIlma och ladda upp på Youtube är nog enklast.

Ursprungligen av xms67:

Kan man publicera en liten filmsekvens här? Tagen med iPhone?

Du får ladda upp filmen någonstans, och sedan lägga en länk här.

Men blir det inte svårt att filma både vad som händer på skärmen, och vad du gör på styrplattan, samtidigt?

Men visst, det är värt ett försök.

Ursprungligen av xms67:

Jag dubbelklickar inte.

Jag har nu verkligen försökt att se när mitt problem uppstår. Min upplevelse just nu, är att om jag går går bakåt, via svepning eller pilarna uppe till vänster så händer det att jag hoppar tillbaks till nyss tittas sida/film när jag scrollar höger. Men jag utgår(?) från att man ska kunna scrolla/svepa åt sidorna för att se alla filmer som ligger på en rad. Men finns det något sätt man måste hålla de två fingrarna på styrplattan för att det ska anses korrekt? Jag har provat att ha, de två, fingrarna på olika sätt och det händer hela tiden oavsett hur jag har fingrarna.

Prova att koppla på en mus och se om det blir samma problem. Det kanske är fel på din styrplatta och inte iTunes. Fast håller med att själva iTunes inte fungerar optimalt. För mycket navigering och omvägar.
Här hittade jag lite instruktioner med tips på hur man använder styrplattan.
https://www.youtube.com/watch?v=yzWnd8LE2Iw&l...

Senast redigerat 2016-02-05 10:05
Ursprungligen av calinou:

...Det kanske är fel på din styrplatta och inte iTunes...

Han säger att han har haft samma problem på flera datorer. Sannolikheten att de datorerna skulle ha samma fel på styrplattorna är försumbar.

Har gjort lite ovetenskapliga tester av sidledes-skrollning i iTunes på film-, musik- och app-listor med både trackpads, både inbyggda och fristående samt Magic Mouse.

Vad jag funnit och då tror är orsaken till problemet är att när man skrollar sidledes i en lista i iTunes och det blir en mycket kort ”skärm-genererings” pause (märks bäst på lite långsammare datorer men märks även på min MP) så är inte själva listan klar att scrolla vidare utan det blir en ”sida-skrollning” istället vilket gör att man hamnar ”tillbaka” på föregående sida. Detta inträffar vanligen vid längre och snabba sidledes-skrollningar.
Det är ju samma typ av fingersättning/gest som används att skrolla sidor som sidledes-listor, iaf i mina inställningar, dvs svep med två fingrar i sidled på TP och MM.
Bugg i iTunes skulle jag kalla det.

Har själv sedan rätt länge inte använt just sidledes-skrollning pga av detta utan klickar eller drar i skroll-listen istället, men gjorde nu en test för att försöka fatta vad som händer.

Hoppas det är förståeligt och andra kan verifiera detta.

Tillägg: Har testat detta på en Mac Mini L2014, Mac Pro L2013, Mac Book Pro Retina M2012 och Mac Book Pro x2009.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-02-05 18:47
Ursprungligen av CekariYH:

Har gjort lite ovetenskapliga tester av sidledes-skrollning i iTunes på film-, musik- och app-listor med både trackpads, både inbyggda och fristående samt Magic Mouse.

Vad jag funnit och då tror är orsaken till problemet är att när man skrollar sidledes i en lista i iTunes och det blir en mycket kort ”skärm-genererings” pause (märks bäst på lite långsammare datorer men märks även på min MP) så är inte själva listan klar att scrolla vidare utan det blir en ”sida-skrollning” istället vilket gör att man hamnar ”tillbaka” på föregående sida. Detta inträffar vanligen vid längre och snabba sidledes-skrollningar.
Det är ju samma typ av fingersättning/gest som används att skrolla sidor som sidledes-listor, iaf i mina inställningar, dvs svep med två fingrar i sidled på TP och MM.
Bugg i iTunes skulle jag kalla det.

Har själv sedan rätt länge inte använt just sidledes-skrollning pga av detta utan klickar eller drar i skroll-listen istället, men gjorde nu en test för att försöka fatta vad som händer.

Hoppas det är förståeligt och andra kan verifiera detta.

Tillägg: Har testat detta på en Mac Mini L2014, Mac Pro L2013, Mac Book Pro Retina M2012 och Mac Book Pro x2009.

Det här tycker jag verkar stämma. Då jag inte klarat av att filma det som händer har jag kollat olika fingerrörelser. Och om man väntar med att scrolla i sidled så försvinner problemet, eller blir mindre/inte lika ofta. Ska fortsätta prova lite.

Ursprungligen av CekariYH:

Har gjort lite ovetenskapliga tester av sidledes-skrollning i iTunes på film-, musik- och app-listor med både trackpads, både inbyggda och fristående samt Magic Mouse.

Vad jag funnit och då tror är orsaken till problemet är att när man skrollar sidledes i en lista i iTunes och det blir en mycket kort ”skärm-genererings” pause (märks bäst på lite långsammare datorer men märks även på min MP) så är inte själva listan klar att scrolla vidare utan det blir en ”sida-skrollning” istället vilket gör att man hamnar ”tillbaka” på föregående sida. Detta inträffar vanligen vid längre och snabba sidledes-skrollningar.
Det är ju samma typ av fingersättning/gest som används att skrolla sidor som sidledes-listor, iaf i mina inställningar, dvs svep med två fingrar i sidled på TP och MM.
Bugg i iTunes skulle jag kalla det.

Har själv sedan rätt länge inte använt just sidledes-skrollning pga av detta utan klickar eller drar i skroll-listen istället, men gjorde nu en test för att försöka fatta vad som händer.

Hoppas det är förståeligt och andra kan verifiera detta.

Tillägg: Har testat detta på en Mac Mini L2014, Mac Pro L2013, Mac Book Pro Retina M2012 och Mac Book Pro x2009.

detta stämmer till 100%

1
Bevaka tråden