Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med installation av SSD

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla glada!

Jag är en glad (numera olycklig) amatör som f.n. försöker installera en ny SSD i min MBP 13" mid 2010. Datorn gav upp i somras och det enda som hände när jag försökte få igång den var att en mapp med ett frågetecken blinkade.
Efter lite research kom jag fram till att hårddisken, troligtvis, hade gett upp. Slackade därefter i ett halvår för att nu i veckan köpa mig en Samsung 850 Evo 500 gb. Laddade ner El Capitan på en kompis dator, använde DiskmakerX och förde över det till ett USB-minne. Tog ut min gamla HD, stoppade innan den nya SSD:n och satte på datorn. Försökte installera OS men då hittar datorn inte hårddisken. Provar sedan att gå in på skivverktyg där jag hittar SSD:n. Jag kan inte trycka på "Partitionera" utan endast "Radera". Väljer att trycka på "Radera". Två alternativ kommer då upp. Väljer GUID på ena, OS X extended journalförd (tror jag att det stod) och sen tryckte jag på fortsätt. Därefter påbörjas formateringsprocessen men den stannar kvar på "Väntar på att skivorna ska dyka upp igen". Lät datorn stå så i drygt fyra timmar men ingenting hände. Provade igen och efter en timme hade fortfarande ingenting hänt. Är extremt rookie på området och undrar därför om någon av er kan tänkas ha någon idé om vad jag kan eller bör göra?

Stort tack på förhand!

/Jakob

Hittade ett par trådar där vissa hävdade att det är kabeln som är trasig:

https://www.google.se/webhp?sourceid=chrome-i...

Tack för tipset! Någon aning om hur jag på bästa vis kontrollerar om det är kabeln som gått sönder?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Hittade ett par trådar där vissa hävdade att det är kabeln som är trasig:

https://www.google.se/webhp?sourceid=chrome-i...

  • Medlem
  • Lund
  • 2016-01-20 16:30

Hade en kompis som hade samma problem och det var kabeln i hans fall. Beställ en ny, kostar inte så mycket. Är tid inte så viktigt så beställ en från ebay.

Aha! Tack för tipset! Dock himla deppigt att höra att det verkar vara det som är problemet... Evig uppförsbacke att försöka laga teknisk utrustning själv (iaf om man liksom jag inte har någon koll!). Är det alltså en sån här kabel som då avses? http://homemedia.se/mac-reservdelar/macbook-p...

Det finns bra tutorials på youtube hur en gör bytet själv. Har själv råkat ut för exakt samma sak på min cMBP 2011 och det var snabbt fixat. Lycka till!

Fint, ska kolla in! Men fanken, finns det inget smidigt sätt att testa om det är kabeln som är tokig? Känns så tråkigt att bränna pengarna om det inte är 100... Men skönt att höra att du kunde fixa det enkelt! Och det gällde alltså byte av kabel typ-den-jag-länkade-ovan?

Ja det ser ut som den.

  • Medlem
  • 2016-02-04 12:06

Det är kabeln till disken som slutat fungera. Hade samma problem på min 2012a. Dom felsökte datorn på apple store och kabeln fungerade hur bra som helst enligt dom. Köpte sedan en kabel på eBay, och nu fungerar allt som det ska

1
Bevaka tråden