Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Google vill ta egen kontroll över Nexus-konceptet

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Google sneglar på Iphone och överväger att ta egen kontroll över programmet Nexus för att utveckla Android och säkra sina mobilintäkter.

Läs hela artikeln här

Det bästa här vore ju att Google släpper oron över konkurrenternas reaktioner. Med det upparbetade märket som android är så kan det vara svårt, eller nästintill omöjligt för konkurrenterna att försöka etablera ett eget operativsystem när redan Windows Phone trängs på den lilla ytterkant som finns kvar. Vi behöver hur som helst ett Google som blir än en starkare utmanare till Apples dominans i premiumsegmentet, och det kan man nog bli om man tätar ihop sitt ekosystem och ansvarar för hela ledet precis som Apple gör idag.

Det vore ju t.ex rätt kul om Google utvecklade en tjänst likt iMessage+Messages (OS X), men att den fick köra i en applikation för Windows och Linux.

  • Medlem
  • 2016-02-03 19:50

Android får dåligt rykte eftersom de flesta tillverkare segar eller medvetet låter bli att uppdatera sina modeller med senaste Android. Helt klart vore det bra om Google tog tag i det. Exakt hur vet jag inte, eftersom Android är öppen programvara. Men om de kan erbjuda bättre produkter till bättre priser pressar det nog andra tillverkare att bli mer seriösa.

  • Medlem
  • 2016-02-03 20:19
Ursprungligen av alix:

Android får dåligt rykte eftersom de flesta tillverkare segar eller medvetet låter bli att uppdatera sina modeller med senaste Android. Helt klart vore det bra om Google tog tag i det. Exakt hur vet jag inte, eftersom Android är öppen programvara. Men om de kan erbjuda bättre produkter till bättre priser pressar det nog andra tillverkare att bli mer seriösa.

Precis som man inom Apples ekosystem inte skall stirra sig blind på hårdvaran så gäller det samma med Android och senaste versionen. Många av de funktioner som kommer i vanilla Android har redan implementerats av Sony / Samsung / LG / HTC. Finns inget i Marshmallow som jag egentligen saknar i Lollipop. Idag känns det som om man plockar saker från tillverkarens skal och för in i grunden av Android istället för tvärtom. Dock är vissa uppdateringar oerhört viktiga som tex Lollipop med nytt gränssnitt

Ursprungligen av oldpeer:

Det vore ju t.ex rätt kul om Google utvecklade en tjänst likt iMessage+Messages (OS X), men att den fick köra i en applikation för Windows och Linux.

Det är väl typ vad Hangouts gör idag, eller uppfattar jag dig fel? Med undantaget att applikationen för Windows (och OS X?) måste köras som "plugin" till Chrome snarast än helt fristående. Jag har ingen koll på om motsvarande finns till Linux, dock.

Ursprungligen av emilakered:

Det är väl typ vad Hangouts gör idag, eller uppfattar jag dig fel? Med undantaget att applikationen för Windows (och OS X?) måste köras som "plugin" till Chrome snarast än helt fristående. Jag har ingen koll på om motsvarande finns till Linux, dock.

Det lilla problemet där är att man gärna vill vara fri att välja sin webbläsare. Jag vägrar av princip att köra Chrome så lite som möjligt. Mest på grund av att den kommer med flash "built in", men också för att den helt enkelt är fulare än Firefox. I och för sig så kanske det ändras nu när de ska göra mer av material design i Chrome med - det återstår att se. Vill dock oavsett ha en fristående hangouts.

Jag är dock osäker på om Hangoutsklienten låter en skicka sms till vanliga mobiltelefonnummer?

Ursprungligen av oldpeer:

Det lilla problemet där är att man gärna vill vara fri att välja sin webbläsare. Jag vägrar av princip att köra Chrome så lite som möjligt. Mest på grund av att den kommer med flash "built in", men också för att den helt enkelt är fulare än Firefox. I och för sig så kanske det ändras nu när de ska göra mer av material design i Chrome med - det återstår att se. Vill dock oavsett ha en fristående hangouts.

Jag är dock osäker på om Hangoutsklienten låter en skicka sms till vanliga mobiltelefonnummer?

Nej, du kan inte skicka vanliga SMS från klienten på datorn (vilket går med iMessage om jag fattat rätt).

iMessage kan ju kopplas till telefonnummer utöver dina mailadresser. Så om du försöker skicka ett SMS till nån som har iMessage kopplat till numret blir det ett sådant istället för SMS.

Omvänt så kan du skicka SMS från Messages-appen på OS X, men du måste ha en iPhone i närheten, för själva iMessage-tjänsten har ingen koppling till SMS; de går på ditt eget telefonabonnemang.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

iMessage kan ju kopplas till telefonnummer utöver dina mailadresser. Så om du försöker skicka ett SMS till nån som har iMessage kopplat till numret blir det ett sådant istället för SMS.
Omvänt så kan du skicka SMS från Messages-appen på OS X, men du måste ha en iPhone i närheten, för själva iMessage-tjänsten har ingen koppling till SMS; de går på ditt eget telefonabonnemang.

Så är det, men det var inte riktigt det som samtalet handlade om.

1
Bevaka tråden