Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fixa WiFi på en dator utan WiFi-kort?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2016-02-02 18:45

Nu fick jag tillbaka mitt trasiga Zyxel-modem från Kjell&co. Fungerade direkt efter ett par inställningar. Då har jag äntligen åter ett fungerande mobilt bredband.

Och i morgon kommer en montör från Kringdata i Mora och monterar in ett modem till bredbandsfibern. Sedan blir här åka av!

Apropå det. Jag har en dator som står i köket. Den har inget Wifi. Har för mig att jag hört att man kan ha någon burk till den så att den även kommer att fungera på mitt Wifi-nät. Vad heter grejen? och var kan man köpa sådant?

Senast redigerat 2016-02-02 22:18
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-02-02 19:28
Ursprungligen av torin:

Nu fick jag tillbaka mitt trasiga Zyxel-modem från Kjell&co. Fungerade direkt efter ett par inställningar. Då har jag äntligen åter ett fungerande mobilt bredband.

Och i morgon kommer en montör från Kringdata i Mora och monterar in ett modem till bredbandsfibern. Sedan blir här åka av!

Apropå det. Jag har en dator som står i köket. Den har inget Wifi. Har för mig att jag hört att man kan ha någon burk till den så att den även kommer att fungera på mitt Wifi-nät. Vad heter grejen? och var kan man köpa sådant?

Grattis. Trådlöst nätverkskort är nog det du söker.

Tyvärr är det nog många av produkterna på den listan som inte funkar med Mac.

Och torin bör berätta vilken datormodell det gäller, och vilket operativsystem den kör. Annars blir det svårt att komma med konkreta tips.

Eftersom jag misstänker att det är en äldre dator, med ett äldre operativsystem, så är jag nog mer inne på att rekommendera den här typen av produkt:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=473#rpa...
(vilket för övrigt är samma typ av produkt som torin redan har fått tips om i en annan tråd, där det gällde att ansluta en skrivare till ett trådlöst nätverk)

Senast redigerat 2016-02-02 22:28
  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2016-02-03 10:57
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Tyvärr är det nog många av produkterna på den listan som inte funkar med Mac.

Och torin bör berätta vilken datormodell det gäller, och vilket operativsystem den kör. Annars blir det svårt att komma med konkreta tips.

Eftersom jag misstänker att det är en äldre dator, med ett äldre operativsystem, så är jag nog mer inne på att rekommendera den här typen av produkt:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=473#rpa...
(vilket för övrigt är samma typ av produkt som torin redan har fått tips om i en annan tråd, där det gällde att ansluta en skrivare till ett trådlöst nätverk)

Det är en sådan där Imack, de tillverkade dem i 4 olika färger. Jag fick denna gratisd och har och använder fortfarande den till att skriva texter på i Word 5.
Bifogar bild från systeminformationen.
Bra att du nämnde skrivare Jesper. Även den skall ha en sådan där burk så att den kan stå i ett annat rum

Senast redigerat 2016-02-03 11:15
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-02-03 11:53
Ursprungligen av torin:

Det är en sådan där Imack, de tillverkade dem i 4 olika färger. Jag fick denna gratisd och har och använder fortfarande den till att skriva texter på i Word 5.
Bifogar bild från systeminformationen.
Bra att du nämnde skrivare Jesper. Även den skall ha en sådan där burk så att den kan stå i ett annat rum

Istället för att köpa två trådlösa accesspunkter skulle jag i detta fall överväga att dra ethernetkabel till den gamla iMacen och skrivaren. Det kanske är för sent nu, men du skulle ju få besök av en montör idag, fråga denne om råd!

Det blir mycket billigare, ger stabilare och enklare funktion på äldre operativsystem och är helt onödigt att göra stora stationära apparater trådlösa om det är möjligt att dra kabel. Med en lång borr och allmän händighet klarar du kanske jobbet själv, om du som jag föreställer mig bor i en liten stuga på landet

Senast redigerat 2016-02-03 12:03
Ursprungligen av torin:

Bifogar bild från systeminformationen...

Det finns en bilaga, men det funkar inte att titta på den. Försök igen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-02-03 13:28
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det finns en bilaga, men det funkar inte att titta på den. Försök igen.

Skärmavbilden är en pict-fil eftersom @torin kör Mac OS 9 på sin iMac. Här är den omsparad som jpg.

Ursprungligen av IngoX:

...eftersom torin kör Mac OS 9 på sin iMac...

Ok, om vi pratar om så gamla saker så kan torin helt bortse från produkterna som reboot81 länkade till. Ingen av dem kommer att fungera med en dator som kör OS 9.x och som bara har USB 1.x.

Då är wifi-brygga eller kabel de enda alternativen.

Och ett tillägg, som kommentar till bilden:
Det är alltså den första iMacen, "Bondi Blue" 233 MHz, från 1998. Museiföremål.

  • Avstängd
  • Örebro
  • 2016-02-03 23:16
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Tyvärr är det nog många av produkterna på den listan som inte funkar med Mac.

Och torin bör berätta vilken datormodell det gäller, och vilket operativsystem den kör. Annars blir det svårt att komma med konkreta tips.

Eftersom jag misstänker att det är en äldre dator, med ett äldre operativsystem, så är jag nog mer inne på att rekommendera den här typen av produkt:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=473#rpa...
(vilket för övrigt är samma typ av produkt som torin redan har fått tips om i en annan tråd, där det gällde att ansluta en skrivare till ett trådlöst nätverk)

Här är ett för Mac

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2649726

Ursprungligen av Exteron:

Ja, några av dem funkar på Mac. Men det tipset är inte till mycket nytta här ändå.

Om du hade brytt dig om att läsa hela tråden, så hade du sett att det senare i tråden framkom att det handlar om en iMac G3/233, med Mac OS 9.1.

Där lär den inte funka.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-02-04 00:11
Ursprungligen av Exteron:

Det är som sagt Mac OS 9 som är problemet. Om det överhuvudtaget funkar så kommer det inte kunna logga in på en wifi-router med nyare säkerhetsprotokoll (minns gamla WEP-krypteringen?)

Jag testade wifi med usb-dongel Dlink DWL G122 på en gammal eMac med Mac OS 10.4. Där fungerade i och för sig WPA-standarden när jag testade på min gamla router hemma, men det gick inte på något sätt att logga in på ett utdelat wifi från iPhone med iOS 8 som var tänkt med den maskinen.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-02-04 10:17

En sån här bör fungera. Ett nätverkskort med ethernetuttag som du kopplar till datorn med nätverkssladd. Föregångaren WNCE2001 har både jag och @Kenjon kört. Funkar utan installation, bara att koppla in och köra.

1
Bevaka tråden