Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Imac27 startar inte efter uppdatering

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Macen gjorde en uppdatering av OS Yosimate och efter det så händer inte mycket.
Har försökt läsa alla tidigare inlägg och kört både skivverktyget och hårdvarutestet och inte hittat något fel.

Trots detta så blir det bara grå skärm med äpplet och pekaren kommer olika långt i stapeln beroende på i vilken mode jag startat upp i.

Kan se mina dela filer i nätverket och den svarar på ping.

Fick rådet att installera om till nya EL Capitan men samma visa.

Kan man via terminalmode göra något, jag har ingen aning om hur terminalmode kommandon funkar så hjälp vore bra.

Imacen har inte startat om riktigt sen uppdateringen, vad kan jag ta fram för uppgifter för att se var den stannar hela tiden.

tacksam för alla tips som kan leda vidare.

/kent

Testat säker start? Testat att formatera hårddisken och sedan installera om OSX?

Ursprungligen av Danhill:

...Fick rådet att installera om till nya EL Capitan men samma visa...

Vad menar du med detta? Du har alltså installerat El Capitan? Hur gjorde du det, om datorn inte startar ordentligt?

Ursprungligen av Danhill:

...beroende på i vilken mode jag startat upp i....

Vilka har du provat?

Ursprungligen av Danhill:

Hej

Macen gjorde en uppdatering av OS Yosimate och efter det så händer inte mycket.
Har försökt läsa alla tidigare inlägg och kört både skivverktyget och hårdvarutestet och inte hittat något fel.

Trots detta så blir det bara grå skärm med äpplet och pekaren kommer olika långt i stapeln beroende på i vilken mode jag startat upp i.

Kan se mina dela filer i nätverket och den svarar på ping.

Fick rådet att installera om till nya EL Capitan men samma visa.

Kan man via terminalmode göra något, jag har ingen aning om hur terminalmode kommandon funkar så hjälp vore bra.

Imacen har inte startat om riktigt sen uppdateringen, vad kan jag ta fram för uppgifter för att se var den stannar hela tiden.

tacksam för alla tips som kan leda vidare.

/kent

Jag har provat med alla uppstarts alternativ, och installerat EL Capitan med hjälp av en USB.

Vill helst inte formatera om hårddisken då jag inte har backup på senaste månaden.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vad menar du med detta? Du har alltså installerat El Capitan? Hur gjorde du det, om datorn inte startar ordentligt?

Vilka har du provat?

Samtliga uppstarts alternativ som Apple listat med dom olika tangentvalen.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Testat säker start? Testat att formatera hårddisken och sedan installera om OSX?

Vill helst inte formatera om hårdisken då jag inte har backup på senaste månaden, installerade om genom att starta upp med valet "C" och valde USB som har EL Capitan som installerades och nu står datorn med grå skärm och och kommit 75% på stapeln sen 3 timmars väntan.

/kent

1. Exakt vilken datormodell är det? Det har funnits många olika iMac 27 genom åren.

2. Du säger att du har provat "samtliga" tangentkombinationer. Innebär det att du ockå har provat Apple Hardware Test (eller Apple Diagnostics beroende på hur ny Mac det är), dvs att starta upp med "D"?

https://support.apple.com/sv-se/HT202731

Om du redan har provat det - vad fick du för resultat?
Om du inte har provat det - gör gärna det, och redovisa resultatet.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

1. Exakt vilken datormodell är det? Det har funnits många olika iMac 27 genom åren.

2. Du säger att du har provat "samtliga" tangentkombinationer. Innebär det att du ockå har provat Apple Hardware Test (eller Apple Diagnostics beroende på hur ny Mac det är), dvs att starta upp med "D"?
https://support.apple.com/sv-se/HT202731

Om du redan har provat det - vad fick du för resultat?
Om du inte har provat det - gör gärna det, och redovisa resultatet.

Ursprungligen av Danhill:

IMAC 27 ifrån 2011 tror jag

Ursprungligen av Danhill:

Har testat hårdvaran och testet hittade inga fel, har även gjort skivtestet och även detta visade att filhantering var felfri.

Vad vill du att jag redovisar om jag gör en ny hårdvarutest?

Ursprungligen av Danhill:

IMAC 27 ifrån 2011 tror jag

Enligt hårdvarutest så är det en Imac modell 12,2 2,7 Ghz

Ursprungligen av Danhill:

Enligt hårdvarutest så är det en Imac modell 12,2 2,7 Ghz

kört en hårdvarutest och den säger att inga fel hittas

Ursprungligen av Danhill:

Kört testet igen och inga fel hittades, startade sedan i säkert läge, står nu och visar badbollen efter jag knappat in lösenordet för min användare.

stått så nu i 30 minuter

Ursprungligen av barbapappa_86:

Testat säker start? Testat att formatera hårddisken och sedan installera om OSX?

Kommer inte vidare med säker start bara badbollen som snurrar, hur länge skall man vänta?

Installerade EL Capitan med valet "C", är inte det samma sak?
/kent

Ursprungligen av Danhill:

...Installerade EL Capitan med valet "C", är inte det samma sak?

Nja, "samma sak"? Det beror ju på hur du gjorde.

1. Starta från extern enhet med "C" (t.ex USB-minne eller en annan hårddisk)
2. Köra Skivverktyg och välja att formatera disken (eller snarare volymen/partitionen) där du ska installera.
3. Installera OS X

Om du gjorde punkt 2, så kan man väl säga att det är "samma sak". Annars inte.

Startar datorn när du startar från USB-minnet med "C"?

I så fall kan du ju försöka komma åt dina filer där, och ta backup på dem. Och sedan göra en helt ny installation av El Capitan, dvs först formatera.

Eller installera ett nytt system på en annan hårddisk, och sedan starta från den disken, och försöka komma åt dina "icke-backupade" filer den vägen.

Senast redigerat 2016-02-02 13:29
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Startar datorn när du startar från USB-minnet med "C"?

I så fall kan du ju försöka komma åt dina filer där, och ta backup på dem. Och sedan göra en helt ny installation av El Capitan, dvs först formatera.

Eller installera ett nytt system på en annan hårddisk, och sedan starta från den disken, och försöka komma åt dina "icke-backupade" filer den vägen.

Filerna som man ser då är det verkligen alla filer?
Kan man via terminalmode göra något, många säger att man skall ta bort filer som kan orsaka att det hänger sig?

Ursprungligen av Danhill:

Filerna som man ser då är det verkligen alla filer?...

I princip omöjligt att svara på. Man borde kunna se alla, men filrättigheter kan ju göra att man har svårt att komma åt att kopiera alla.

Ursprungligen av Danhill:

...Kan man via terminalmode göra något, många säger att man skall ta bort filer som kan orsaka att det hänger sig?

Vet inte vad du menar med "terminalmode". Terminalen är ett program. Det låter som att du menar något slags "startläge" eller liknande.

Men problemet med tipset att ta bort filer, är att veta vilka filer man ska ta bort.

Du får gärna svara på frågan jag ställde i inlägg 16.

Och här kommer en fråga till:
- Vad står det på skärmen under uppstarten om du startar i Verbose Mode? (dvs att starta med Cmd-V)

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-02-02 13:55

Verkar som hårddisken är paj, antingen mjukvarumässigt eller hårdvarumässigt.
Har du en annan Mac och kan köra din iMac i Target mode? Rädda filerna i så fall och testa med en omformatering och nyinstallation.

Ursprungligen av kenjon:

...Har du en annan Mac och kan köra din iMac i Target mode...

Target Mode från en annan Mac är ju bra. Men det kan ju räcka med en extern disk att starta från (se tips inlägg 16). Kanske lite större chans att en sådan finns, än att det finns en extra dator.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Startar datorn när du startar från USB-minnet med "C"?

I så fall kan du ju försöka komma åt dina filer där, och ta backup på dem. Och sedan göra en helt ny installation av El Capitan, dvs först formatera.

Eller installera ett nytt system på en annan hårddisk, och sedan starta från den disken, och försöka komma åt dina "icke-backupade" filer den vägen.

Datorn startar så man kan välja start via hårddisk, återställning och USB. på USB har jag EL Capitan installionsdisk.
Om jag väljer USB så vill den ju installera EL Capitan igen.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Target Mode från en annan Mac är ju bra. Men det kan ju räcka med en extern disk att starta från (se tips inlägg 16). Kanske lite större chans att en sådan finns, än att det finns en extra dator.

Har en MAC book Pro, men vet inte vad Target mode är, har även två USB diskar till Imac27 an av märket WD.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

I princip omöjligt att svara på. Man borde kunna se alla, men filrättigheter kan ju göra att man har svårt att komma åt att kopiera alla.

Vet inte vad du menar med "terminalmode". Terminalen är ett program. Det låter som att du menar något slags "startläge" eller liknande.

Men problemet med tipset att ta bort filer, är att veta vilka filer man ska ta bort.

Du får gärna svara på frågan jag ställde i inlägg 16.

Och här kommer en fråga till:
- Vad står det på skärmen under uppstarten om du startar i Verbose Mode? (dvs att starta med Cmd-V)

Det kommer massor av text hinner inte med att läsa, sen kommer grå skärm och stapeln fylls sakta till 20% sen stannar det.

Ursprungligen av Danhill:

...vet inte vad Target mode är...

https://support.apple.com/kb/ph10725?locale=e...

Ursprungligen av Danhill:

...har även två USB diskar till Imac27 an av märket WD.

Då kan du installera El Capitan på en av dem. Starta från den. Kopiera så mycket du kan från den interna disken.

Det går inte snabbt att installera, och inte heller att köra, på en USB2-disk. Det får man vara medveten om. Men det är ett alternativ till tipset om Target Disk Mode.

Nu släpper jag den här tråden. Tiden räcker inte till... Lycka till!

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

https://support.apple.com/kb/ph10725?locale=e...

Då kan du installera El Capitan på en av dem. Starta från den. Kopiera så mycket du kan från den interna disken.

Det går inte snabbt att installera, och inte heller att köra, på en USB2-disk. Det får man vara medveten om. Men det är ett alternativ till tipset om Target Disk Mode.

Nu släpper jag den här tråden. Tiden räcker inte till... Lycka till!

Tack för din hjälp ifrån en glad pensionär.

1
Bevaka tråden