Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SSD för OS X till iMac late 2009

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej
Min 21,5 iMac late 2009, 1 TB behöver boostas. Vill köra OS X på en SSD disk och behöver expertis.

a. Satsa på att byta ut den interna hårddisken alternativt kasta ut optiska läsaren och adda en SSD där? Eller är det en smidigare lösning med extern SSD med thunderbolt och ha kvar den interna hårddisken för lagring?

b. Vilken storlek behöver iOS för att spinna hälsosamt? 128, 256 eller 512 GB? Det mest avancerade jag gör är foto och videoredigering.

c. Några märken som är att föredra?

Tacksam för tips och gärna real life experience!

/Micke

Senast redigerat 2016-01-26 22:42

Antar att du menar OS X och inte iOS?
(justerade rubriken iallafall )

Bra tråd:
http://www.99mac.se/forum/t/295131-guide-vilk...

A) Jag hade bytt den interna disken.
B) Sätt in en som är stor nog för ditt behov. OSX rullar på bra oavsett (förutsatt att du inte knökar den full).
C) Se tråden jag länkade till.

Den nuvarande disken är 7200 rpm (antaget att det är originaldisken), inte för att det spelar nån större roll i sammanhanget, men ändå. Den har dock fördelen att dess firmware funkar som temperaturgivare och håller fläkten på god nivå. Byter du ut disken kommer fläkten spinna på högt varvtal konstant, om du inte installerar ett program som detta eller detta. Så det finns lösningar i alla fall.

iMac från 2009 har dock inte Thunderbolt, så du har USB 2.0 och Firewire 800 att välja på. Jag hade satt disken internt istället. Till saken hör förresten att jag har gjort denna operation på en exakt likadan maskin. Jag kastade ut DVD-spelaren och satte en SSD i en Opticaddy, vilket behövs inte minst för att SATA-kontakten är annorlunda på vanliga SSD jämfört med DVD-spelaren. Jag behöll originaldisken på 500 GB, så jag behövde inte göra nåt åt fläktarna.

Ursprungligen av keptang:

Antar att du menar OS X och inte iOS?
(justerade rubriken iallafall )

ja

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Den nuvarande disken är 7200 rpm (antaget att det är originaldisken), inte för att det spelar nån större roll i sammanhanget, men ändå. Den har dock fördelen att dess firmware funkar som temperaturgivare och håller fläkten på god nivå. Byter du ut disken kommer fläkten spinna på högt varvtal konstant, om du inte installerar ett program som detta eller detta. Så det finns lösningar i alla fall.

iMac från 2009 har dock inte Thunderbolt, så du har USB 2.0 och Firewire 800 att välja på. Jag hade satt disken internt istället. Till saken hör förresten att jag har gjort denna operation på en exakt likadan maskin. Jag kastade ut DVD-spelaren och satte en SSD i en Opticaddy, vilket behövs inte minst för att SATA-kontakten är annorlunda på vanliga SSD jämfört med DVD-spelaren. Jag behöll originaldisken på 500 GB, så jag behövde inte göra nåt åt fläktarna.

Tack, låter ju som en bra lösning. Vart kan man vända sig för att få hjälp med bytet? Hur stor SSD installerade du och hur känns det valet nu i efterhand?

Det är en 120 GB OCZ Vertex 2 som jag fick över från en annan dator. Köpte den 2011 när SSD var dyrare, men hade definitivt valt en större idag. Minst 250 GB eller mer beroende på hur mycket som ska ligga på disken. Sen är det inte bra att fylla den till bredden heller på grund av hur data skrivs till SSD, så räkna med att ha lite marginal.

När du redigerar video, använder du nån annan disk då eller tänker du köra SSDn? I så fall bör den nog vara modell större.

Själva arbetet kan man göra själv med hjälp av en eller två sugkoppar, ett par skruvmejslar och lite försiktighet. Vet inte om det finns nån viss verkstad som kan göra det, och det kostar säkert en del i arbete.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Det är en 120 GB OCZ Vertex 2 som jag fick över från en annan dator. Köpte den 2011 när SSD var dyrare, men hade definitivt valt en större idag. Minst 250 GB eller mer beroende på hur mycket som ska ligga på disken. Sen är det inte bra att fylla den till bredden heller på grund av hur data skrivs till SSD, så räkna med att ha lite marginal.

När du redigerar video, använder du nån annan disk då eller tänker du köra SSDn? I så fall bör den nog vara modell större.

Själva arbetet kan man göra själv med hjälp av en eller två sugkoppar, ett par skruvmejslar och lite försiktighet. Vet inte om det finns nån viss verkstad som kan göra det, och det kostar säkert en del i arbete.

Minst 250 GB då. Antar att man vill använda SSD till videoredigering, det är ju då man behöver mest kräm.

Ursprungligen av mikaelsundkvist99:

Tack, låter ju som en bra lösning. Vart kan man vända sig för att få hjälp med bytet? Hur stor SSD installerade du och hur känns det valet nu i efterhand?

Var köpte du opticaddy?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-01-29 20:01
Ursprungligen av mikaelsundkvist99:

Var köpte du opticaddy?

http://www.ebay.com/sch/?_from=R40&_nkw=hd-ca...

Ursprungligen av mikaelsundkvist99:

Var köpte du opticaddy?

eBay. Kostade cirka 250 kr. Tror faktiskt säljaren var opticaddy själv.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-01-30 15:30
Ursprungligen av mikaelsundkvist99:

Tack, låter ju som en bra lösning. Vart kan man vända sig för att få hjälp med bytet? Hur stor SSD installerade du och hur känns det valet nu i efterhand?

Inet installerade en SSD i vår Macbook Pro, kostade 599kr tror jag för arbetet. Eller om det var ett paketpris, typ http://www.inet.se/produkt/v100348/ssd-uppgra...

Blev som en ny dator, väldigt stort lyft. Ca 100GB ledigt fortfarande, så vi klarade oss med 250GB.

Tillägg: Vi satte också i mer minne, maxade den till 6GB från tidigare 4GB. Vet inte exakt hur din burk ser ut, men om du har 2x2GB minne kan det vara värt att smälla i 2x2GB till, vår burk gick mycket bättre med 6GB än med 4GB. OSX känns, trots alla "optimeringar", tyngre idag än med Snow Leopard som gick bra med 4GB.

I vilket fall klonade de även operativsystemet så det var bara att köra direkt när man fick hem datorn, allt funkade som det skulle. Det funkar bara om SSDn får plats med allt man hade på den mekaniska disken, men vi bytte från 200GB till 250GB. Man ska vara noga med att säga om man vill ha disken klonad eller om de ska dra in en ren installation av senaste OSX.

Den gamla hårddisken fick vi tillbaks givetvis.

Det går ju såklart att komma undan billigare själv, men laptopar och Imacar är inte riktigt lika lätt som en standard-PC att installera saker i. Mer som kan gå fel. Men om man inte använder optiska disken är det ju perfekt att sätta en SSD där istället. Då har man ju kvar en rimligt snabb och stor vanlig hårddisk i datorn också.

I min hackintosh-pc har jag 2 SSD och 2 SSHD, då har jag 2 x 120GB SSD, det räcker eftersom jag lägger filmer, musik, spel och annat på de roterande diskarna. 120GB räcker lätt för att installera alla "vanliga" program man använder. Har ca 50GB ledigt på mina SSD. (Windows på ena, OSX på den andra)

Ska man installera massa stora spel eller ha itunes och iphoto på ssd så drar det ju iväg snabbt. Idag skulle jag inte köpa mindre än 250GB SSD, ska man ha det som enda disk är väl 500GB det minsta. I pris per GB känns 500GB prisvärd.

Thunderbolt förresten, i all ära, diskar som ska vara snabba funkar bäst internt (eller med e-sata om man vill ha en portabel disk).

Senast redigerat 2016-01-30 15:41
1
Bevaka tråden