Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Går inte att stänga av autostart Itunes

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Itunes vill autostarta vid varje uppstart av datorn, samt varje gång den startar efter viloläge. Har stängt av autostart via "höger" klick på iTunes ikonen i dockan, har även tagit bort iTunes helt från startobjekt i användarinsällningar trots detta envisas iTunes att alltid vilja autostarta. Detta är grymt enerverande.

Mycket tacksam för hjälp att åtgärda detta!!

//Bobby (silence86)

Har du något inkopplat som triggrar det? Händer samma sak med en annan användare?

Det är en MacMini jag kör. Det enda som sitter i är strömkabel, nätverkskabel samt HDMI sladd som är ansluten till en till receiver som skickar bilden till min tv. Trådlöst tangentbord (apple) trådlösmus (microsoft). Tror du det kan vara något av dessa som triggar?

Senast redigerat 2016-01-30 11:58
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-01-30 11:59

Nej däremot om du hade en iPhone/iPad/iPod ansluten till minin så kunde den starta iTunes.
Testat med en annan användare?
Det finns något terminalkommando där man kan kolla vad som ligger i autostart, men det kan inte jag, @reboot81, @Borttaget?

Senast redigerat 2018-07-23 14:01

För att göra det lätt och inte blanda in en massa kommandon.

Börja med att hämta hem Malwarebytes för Mac som jag anser du ändå bör ha för att med jämna mellanrum skanna om du inte är den tekniska som är säker på dig själv.

Det du inte skall göra nu i detta fall är att köra en scan.

Istället skall du i menyn välja scanner och take system snapshot.

I nästa ruta skall du kontrollera kategorierna markerade

Finner du iTunes där?

EDIT: Du kan även kontrollera kategorierna under då även de kan hinta.

Tack för alla tips!
illerG, jag har gjort precis som du föreslog. Hittar inget med iTunes i "login items" eller "system startup items". Login items ligger bara spotify och startup items är soprent. Kollade igenom samtliga steg under som du ville att jag skulle göra men hittar inget som har med iTunes att göra.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-01-30 18:39

Har själv brottats med odödliga program som vägrar tämjas… "Problemet" är att det inte finns en central plats att kontrollera autostart av program/tjänster, eftersom det finns flera typer av autostart. Ex vis när en användare loggar in, en viss användare loggar in eller när systemet startar.
En lång och komplett beskrivning finns på http://www.macworld.com/article/2047747/take-...

Men som med alla problem så är det uteslutningsmetoden som ofta ger bäst hjälp – koppla ur saker och ting och se om det påverkar. Jag skulle sätta mest på att det är HDMI-sladden av alla sladdar, men prova även utan tangentbord och mus.

iTunes är svårt, det finns så mycket som kan trigga programmet. Får du inte stopp på iTunes så se positivt på det, det är ett "hjälp"program som gör mycket, kollar om du har senaste iOS på mobilen och synkar appar och annat.

Senast redigerat 2016-01-30 19:08
1
Bevaka tråden