Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple startar utbytesprogram av stickkontakter

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Apple inleder en frivillig återkallelse och utbytesprogram av stickkontakter till laddare som kan gå sönder och ge elektriska stötar.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • 2016-01-28 18:54

Hittade 6 stycken sådana kontakter hemma. Någon som vet om man kan glida in på en serviceverkstad och kvittera ut nya som man kunde med de tidigare defekta iPhone-laddarna?

Ursprungligen av Dalle:

Hittade 6 stycken sådana kontakter hemma. Någon som vet om man kan glida in på en serviceverkstad och kvittera ut nya som man kunde med de tidigare defekta iPhone-laddarna?

Ja, enligt artikeln iallafall.

Citat:

Det går också att byta kontakten direkt i en Apple-butik eller Apple-auktoriserad service-partner. Erik Forsgren, servicechef på Digital Inn i Stockholm uppger att kedjan kommer att kunna byta berörda kontakter direkt över disk i alla Stockholmsbutiker från och med imorgon.

Hittade en här på skrivbordet som är blank, men måste ange vilken iPad/iPhone den tillhör (serienummer) på Apples hemsida, det vet jag inte om jag orkar med.

Har just ringt Apple-support men man skulle ha något reservatinsbelopp tills mina gamla enheter skickats in. Känns enklast att åka till en godkänd serviceenhet eller applestore. Gäller nog att kolla först så dom har utbytesdelar hemma bara för det lär ju gå åt en hel del närmaste tiden.

Hittade ett antal sådana. Laddaren till min iPod från 2004 omfattas inte. Nu gäller det bara att lista ut vilket som är vilket. Hmm...

Har 2 som kvalificerar för utbytesprogrammet, en som kom med inköpt iPad. Men den andra har jag köpt till separat på Siba eller nå’t för att jag ville ha iPad laddare på 2 ställen till. Hur byter man ut den då? går inte det då? Jag har ju inget serienummer att knyta till den.

  • Medlem
  • 2016-01-28 19:46

@keptang Jag missade uppenbarligen sista stycket. Tack.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2016-01-28 19:53

Jag har två stycken, båda med kod 4414, en för iPad och en för MBPr.
Beställt byte via Apples servicesida.

Ursprungligen av panther:

Har 2 som kvalificerar för utbytesprogrammet, en som kom med inköpt iPad. Men den andra har jag köpt till separat på Siba eller nå’t för att jag ville ha iPad laddare på 2 ställen till. Hur byter man ut den då? går inte det då? Jag har ju inget serienummer att knyta till den.

Måste nog göras direkt hos Apple/hos en service-partner då.

edit: Tror den jag hittade här som är blank tillhör en första generationens iPad skulle jag gissa, har lite dålig koll på serienumret till den.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2016-01-28 20:58

Jag har en gammal iPod-laddare köpt 2004, adaptern till iPad Air 2 och adaptern till batteriladdaren som behöver bytas ut. iPad Airs adapter körde jag via Apples webbformulär men de resterande två gick inte pga att serienr inte funkade på sidan. Kan jag bara gå in till Apple Store och få dem utbytta?

  • Medlem
  • 2016-01-28 21:18

Jag tittade på kontakten på en gammal Airport Express. Den såg likadan ut som kontakterna som skall bytas ut. Vet dock inte om utbytesgarntin gäller på Airport-produkter.

Ursprungligen av macki81:

Kan jag bara gå in till Apple Store och få dem utbytta?

Det kan vara värt ett försök.

Ursprungligen av MP:

Jag tittade på kontakten på en gammal Airport Express. Den såg likadan ut som kontakterna som skall bytas ut. Vet dock inte om utbytesgarntin gäller på Airport-produkter.

Kollade serial till GAMLA expresser, vars kontakter såg likadana ut som i utbytesprogrammet. Nope de omfattades inte av programmet.

Nybörjarfråga: har tre stycken jag ska kunna byta, två jag har serienummer till och kan registrera på nätet. De gamla plockas upp vid leverans av nya?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-01-28 22:46

Miljontals kontakter har använts i över ett decennium — har det skett några tillbud? Ett enda?
Klämt på mina tre som fart jorden runt och de känns stabila.

Jag tror någon har blandat ihop saker och ting, det är den andra änden av MBx-laddaren som är felkonstruerad och behöver bytas!

Ursprungligen av reboot81:

Miljontals kontakter har använts i över ett decennium — har det skett några tillbud? Ett enda?

12 tror jag det stod i Apples pressrelease.

Håller med Reboot.
Jag har säkert en handfull sådana, men orka bry sig!? Känner sannolikt av om den börjar gå sönder. Det får bli ett problem för en annan dag...

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-01-28 23:46

Lite kasst av Apple att inte berätta vad själva problemet är - verkar som om stiften kan lossna och sitta kvar i väggen, som två strömförande stift.

Tror jag läste någonstans att det kunde bli eldfarligt...minns inte var.
Stämmer isåfall på en av mina kontakter, även om inte sett eld så har det slått gnistor när man sätter ihop den efter haft isär den.
Så jag tror inte att de bara går sönder, de brinner nog upp ?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-01-29 00:25
Ursprungligen av panther:

Tror jag läste någonstans att det kunde bli eldfarligt...minns inte var.
Stämmer isåfall på en av mina kontakter, även om inte sett eld så har det slått gnistor när man sätter ihop den efter haft isär den.
Så jag tror inte att de bara går sönder, de brinner nog upp ?

Japp eftersom stiften sticker upp och kan kortslutas

Va är det för larv av Apple att man ska tala om vilken pryl laddaren kom med???
Har man köpt laddaren oavsett med en pryl eller löst så är den väl farlig och borde bytas om av gammal typ.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2016-01-29 10:37
Ursprungligen av panther:

Kollade serial till GAMLA expresser, vars kontakter såg likadana ut som i utbytesprogrammet. Nope de omfattades inte av programmet.

Har också en gammal Express hemma, man kanske ska testa att gå in med kontakten och få den utbyt ändå...

Fick ett mailsvar från en av de serviceställen som Apple hänvisar till och svaret blev kort att dom inte har några utbytesenheter. Får kanske ha lite tålamod men det var ju inte det svar jag ville ha

  • Medlem
  • 2016-01-29 11:38

Var just på Digital Inn på Sveavägen i Stockholm och bytte ut mina kontakter. Allt gick väldigt smärtfritt.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2016-01-29 15:21
Ursprungligen av Redaktionen:

Apple inleder en frivillig återkallelse och utbytesprogram av stickkontakter till laddare som kan gå sönder och ge elektriska stötar.

Läs hela artikeln här

Så här skriver Janssondata i Helsingborg: Obs. Vänder du dig till Apple så behöver du serienumret på den Mac, iPad-, iPhone- eller iPod som strömadaptern tillhör. Det behöver inte vi! Vet dock inte om de menar Apple Store eller bara via Apples webbformulär på deras hemsida.

Ursprungligen av CekariYH:

Va är det för larv av Apple att man ska tala om vilken pryl laddaren kom med???
Har man köpt laddaren oavsett med en pryl eller löst så är den väl farlig och borde bytas om av gammal typ.

Dom vill väl helst inte hålla på med det, enklast att göra det komplicerat då.
Pratade med en återförsäljare och det är bara att byta rakt av över disk utan serienummer, oavsett ålder eller vilken macapär som den laddat. Så även gamla ploppar till expresser går fint.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-01-30 01:43
Ursprungligen av panther:

Dom vill väl helst inte hålla på med det, enklast att göra det komplicerat då.
Pratade med en återförsäljare och det är bara att byta rakt av över disk utan serienummer, oavsett ålder eller vilken macapär som den laddat. Så även gamla ploppar till expresser går fint.

Hittade 3 kontakter här hemma och besökte M-store i Sickla för utbyte "över disk". De frågade inte om serienummer eller i vilka enheter de suttit tidigare.

Enkelt & smidigt!!

Hittade fem...

Om det är helt blankt, då? Vare sig siffror eller EUR-märkningen? Kommer från en Air 2015.

Bevaka tråden