Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dubbel montering av nätverksenhet

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ett lätt irriterande fenomen på min mac.
Jag ansluter min Macbook via smb till min Ubuntu-server "Nasse" där jag kör en klassisk samba-server (4.1.6). Jag har en resurs i sambaservern som heter "Nasse" som jag ansluter till utan problem och har lagt in denna som ett startobjekt på mitt användarkonto i macen och gömt den så det inte ska dyka upp ett finder-fönster med Nasse varje gång jag startar datorn.

Det irriterande fenomenet är att Nasse monteras 2 gånger när OSX startas! Dessutom dyker ett finderfönster upp trots att jag valt "Göm"!

Jag har provat att ta bort den från startobjekt och startat om datorn = Ingen Nasse monteras. Lägger till Nasse som startobjekt igen och startar om datorn = Dubbla Nasse monteras.
Någon som har en idé om vad detta kan bero på?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-01-29 16:37

Är båda resurserna anslutna med smb?

Ursprungligen av kenjon:

Är båda resurserna anslutna med smb?

Ber om ursäkt om jag var otydlig. Det är alltså en resurs "Nasse" som av någon anledning monteras 2 gånger vid uppstart. Så jag får två "Nasse"-diskar monterade.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-01-29 16:57
Ursprungligen av Senninge:

Jag har ett lätt irriterande fenomen på min mac.
Jag ansluter min Macbook via smb till min Ubuntu-server "Nasse" där jag kör en klassisk samba-server (4.1.6). Jag har en resurs i sambaservern som heter "Nasse" som jag ansluter till utan problem och har lagt in denna som ett startobjekt på mitt användarkonto i macen och gömt den så det inte ska dyka upp ett finder-fönster med Nasse varje gång jag startar datorn.

Det irriterande fenomenet är att Nasse monteras 2 gånger när OSX startas! Dessutom dyker ett finderfönster upp trots att jag valt "Göm"!

Jag har provat att ta bort den från startobjekt och startat om datorn = Ingen Nasse monteras. Lägger till Nasse som startobjekt igen och startar om datorn = Dubbla Nasse monteras.
Någon som har en idé om vad detta kan bero på?

Kommandot mount kan ge ledtrådar,

//anvandare@nasnamn(SMB)._smb._tcp.local/MyMedia on /Volumes/MyMedia (smbfs, nodev, nosuid, mounted by anvandare)

Ursprungligen av kenjon:

Är båda resurserna anslutna med smb?

Förlåt Kenjon, jag kanske missförstod din fråga. Du undra natruligtvis om båda monteringarna av Nasse-disken är via smb. Ja, det ser så ut!
Jag hade en idé om att en gammal installation av AFP-server tillsammans med Avahi (open source Bonjour) på servern låg och spökade men det verkar inte ha med saken att göra.

Ursprungligen av reboot81:

Kommandot mount kan ge ledtrådar,

//anvandare@nasnamn(SMB)._smb._tcp.local/MyMedia on /Volumes/MyMedia (smbfs, nodev, nosuid, mounted by anvandare)

Det visar bara

//serverlogin@serverIP/Nasse on /Volumes/Nasse (smbfs, nodev, nosuid, mounted by MinMac-användare)
//serverlogin@serverIP/Nasse on /Volumes/Nasse-1 (smbfs, nodev, nosuid, mounted by MinMac-användare)

1
Bevaka tråden