Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Floome blåser dig på promillen

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

99mac testar Floome, en smidig liten alkomätare som kopplas till en Iphone och snabbt mäter promillehalten efter alkoholintag.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2016-01-27 21:46

2,55 promille? Vem av er hade nöjet att testa apparaten?

Citat:

Det självklara bör dock understrykas här, nämligen att sunt förnuft alltid bör gälla när det gäller alkohol, och att den som är det minsta osäker på sin förmåga inte bör köra bil, oavsett vad en mätare visar.

Exakt.
The Best Personal Breathalyzer.

Citat:

At the 40-minute mark, the Floome showed a BAC reading of 0.056 percent. As such, I can’t recommend this thing to anyone.

  • Medlem
  • International user
  • 2016-01-27 22:55

Det är väl nästan lite bedrägligt att skriva "samma sensor som polisen använder". Jag antar att det menas att det är en bränslecellsmätare, men det är stor skillnad på noggrannheten även hos dessa. Det hade varit intressant med en jämförelse mot Drägers mätare, vilket är vad blåljus använder. När redaktionen nyktrat till och är redo för ett nytt test kanske ni kan prova?

  • Avstängd
  • Örebro
  • 2016-01-28 00:03

2,55‰?! När blåstes det? Direkt efter att man druckit något? I så fall är testet utfört fel eftersom man inte ska blåsa direkt efter då det resultatet blir felaktigt, vänta 5 minuter efter att man druckit alkohol och drick vatten under tiden.

2,0‰ = Du har svårt att gå upprätt & dubbelseende, 3,0‰ = Du uppfattar inte vad som händer.

Jag har tyvärr svårt att ta detta test på allvar.

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2016-01-28 08:53

2.55mg/g (2.55mg/l)
Den säger att gränsen för detta i sverige är 0.2mg/g men gränsen för rattfylleri ligger väl på 0.1 (0.2‰)?
det känns absolut inte så något pålitligt verktyg.
Att då ha 2.55 borde vara gott och väl dödligt då uttandning är ungefär hälften av mängden i blodet vilket hade inneburit att ni andats ut 5.1‰. Gränsen för död ligger lite över 3 om jag inte minns helt fel?

Nej när ni sovit av ruset tycker jag nog ni kan kontrollera om maskineriet fungerar som det skall och sen göra om göra rätt

Som tydligt står i testet ska användaren vänta 20 minuter innan blåsning. Och ja, för er som är oroliga uppmättes 2.55 mg/g genom att blåsa direkt, i syfte att få en bild som visade rött.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-01-28 10:15

Suveränt jobb ni har, som får dricka alkoholhaltiga drycker på jobbet!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-01-28 10:19
Ursprungligen av RainesX:

2.55mg/g (2.55mg/l)
Den säger att gränsen för detta i sverige är 0.2mg/g men gränsen för rattfylleri ligger väl på 0.1 (0.2‰)?
det känns absolut inte så något pålitligt verktyg.
Att då ha 2.55 borde vara gott och väl dödligt då uttandning är ungefär hälften av mängden i blodet vilket hade inneburit att ni andats ut 5.1‰. Gränsen för död ligger lite över 3 om jag inte minns helt fel?

Nej när ni sovit av ruset tycker jag nog ni kan kontrollera om maskineriet fungerar som det skall och sen göra om göra rätt

På första raden verkar det som om mg/g och mg/l är samma sak??? Det ska väl vara g/l i så fall.
Om gränserna för lagbrott mäts i promille borde mätarna vara kalibrerade för promille. Jag har aldrig sett någonstans att utandningsluften är hälften av blodvärdet (vilket mycket väl kan vara sant), men Polisen mäter utandningsluft, sjukvården tar blodprov. Dessa anges som jämförbara, men i vilken sort/enhet?

Ursprungligen av kenjon:

Suveränt jobb ni har, som får dricka alkoholhaltiga drycker på jobbet!

Tyvärr fick jag ge mig på detta på min fritid

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2016-01-28 12:31

Synd att artikeln inte jämför mot en noga kalibrerad enhet för att få veta hur tillförlitlig denna mätare är.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2016-01-28 16:55

Synd att den antagligen inte kommer fungera med nästa modell av iPhone. Hörlursporten ryktas ju försvinna.

  • Avstängd
  • Örebro
  • 2016-01-28 17:55
Ursprungligen av RainesX:

2.55mg/g (2.55mg/l)
Den säger att gränsen för detta i sverige är 0.2mg/g men gränsen för rattfylleri ligger väl på 0.1 (0.2‰)?
det känns absolut inte så något pålitligt verktyg.
Att då ha 2.55 borde vara gott och väl dödligt då uttandning är ungefär hälften av mängden i blodet vilket hade inneburit att ni andats ut 5.1‰. Gränsen för död ligger lite över 3 om jag inte minns helt fel?

Nej när ni sovit av ruset tycker jag nog ni kan kontrollera om maskineriet fungerar som det skall och sen göra om göra rätt

4,0‰ = Medvetslöshet, mycket långsam andning, stor risk för dödlig alkoholförgiftning.

"Generellt kan man säga att en normal vuxen dör av alkoholförgiftning vid halter på över fyra promille. I undersökningar har det visat sig att det är svårt att få normalkonsumenter att frivilligt uppnå 1,5 promille. Den som vid något tillfälle försöker "supa sig full" brukar självmant sluta dricka vid cirka 1,0 promille."

http://www.drugsmart.com/faq/vid-vilken-promi...

Ursprungligen av onnyt:

Synd att den antagligen inte kommer fungera med nästa modell av iPhone. Hörlursporten ryktas ju försvinna.

Men det kommer att finnas adapter för det om man behöver hörlursporten enligt samma rykte, så den kommer visst fungera med nästa modell.

Ursprungligen av Ted:

Synd att artikeln inte jämför mot en noga kalibrerad enhet för att få veta hur tillförlitlig denna mätare är.

Det gjordes i detta test: http://iphoneguiden.se/tester/test-floome-alk...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-01-29 01:22
Ursprungligen av RainesX:

2.55mg/g (2.55mg/l)
Den säger att gränsen för detta i sverige är 0.2mg/g men gränsen för rattfylleri ligger väl på 0.1 (0.2‰)?

Ursprungligen av kenjon:

På första raden verkar det som om mg/g och mg/l är samma sak??? Det ska väl vara g/l i så fall.
Om gränserna för lagbrott mäts i promille borde mätarna vara kalibrerade för promille. Jag har aldrig sett någonstans att utandningsluften är hälften av blodvärdet (vilket mycket väl kan vara sant), men Polisen mäter utandningsluft, sjukvården tar blodprov. Dessa anges som jämförbara, men i vilken sort/enhet?

Får nog reda ut det här med enheterna och alkoholhalt i blod kontra utandningsluft, så jag läste på lite...

Alkohol i utandningsluft mäts i milligram alkohol per liter utandningsluft (mg/L). Alkohol i blodet mäts i milligram alkohol per gram blod (mg/g eller promille).

I lagen har man bestämt att gränsen för rattfylleri är 0,10 mg/L utandningsluft eller 0,2 promille i blod, beroende på om personen har lämnat utandningsprov eller blodprov.

Förhållandet mellan alkoholhalt i blod och utandningsluft varierar av flera faktorer men i genomsnitt finns en blod-luftkvot på 2300:1. (Alltså 0,23 mg/g alkohol i venöst blod ger 0,1 mg/L till utandningsluften) I lagen räknar man alltså istället med en kvot på 2000:1, vilket betyder att utandningsprovet vanligen underskattar etanolhalten i blodet. Detta är ok från rättssäkerhetssynpunkt, eftersom det är till den misstänktes fördel.

Floome mäter alkohol i utandningsluft men visar resultatet som blodkoncentration (mg/g = promille) vilket ju är det vi vanligtvis talar om så det är vettigt. Vilken omvandlingskvot den räknar med har jag inte hittat. Det kan ju skilja mellan olika länders lagstiftning, men det logiska skulle vara att den räknar med den fysiologiska omräkningsfaktorn 2300:1, och i så fall blir det lite svårare att klara rattonykterhetsgränsen med Floom än med polisens sållningsinstrument Dräger 6810.

Floom mäter vidare alkoholhalt i utandningsluft med bränslecellsteknik vilket är samma teknik som används i de flesta alkolås och i polisens sållningsinstrument. En bränslecell mäter etanol mer specifikt än den enklare halvledartekniken som även reagerar på andra ämnen som tobaksrök eller aceton. Däremot kan bränslecellstekniken inte skilja på munalkohol som finns kvar i munnen efter förtäring och utandningsalkohol. Därför bör man vänta en stund efter förtäring innan man mäter.

I polisbussen blåser man i deras bevisinstrument för alkoholhalt i utandningsluft (Evidenzer) som mäter med infraröd absorption. Genom att den mäter och jämför resultaten i flera IR-spektra kan den med ganska god säkerhet utesluta effekten av munalkohol.

Källor:
Om alkoholutandning - Nationellt Forensiskt Centrum
Alkoholundersökningar för rättsligt bruk - Handbok för poliser, åklagare mm (pdf SKL 2014)
Bestämning av alkohol i utandningsluft - artikel Läkartidningen 2010-01-19

Senast redigerat 2016-01-29 01:35
  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2016-01-29 10:55
Ursprungligen av IngoX:

TEXT TEXT TEXT

Kanon. Tack för utredningen och ett bra inlägg

1
Bevaka tråden