Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför blir pdf-filer så stora när man infogar text i Preview?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-01-04 18:30

Hej!
Ibland är det smidigt att lägga in lite text i de pdf-er man läser. Noterade idag att filerna då går från att vara några hundra kilobyte till 15-20 Mb. Denna skillnad uppstår efter första ordet jag lägger till, har alltså inte skrivit så mycket att denna ökning är motiverad.

Har ni stött på detta?

Nej, vad använder du för att lägga in text på en PDF?

Edit: missade att det var i preview, men fortfarande nej, märks knappt alls om jag lägger in lite text och pilar mm.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-01-04 19:19
Ursprungligen av CekariYH:

Nej, vad använder du för att lägga in text på en PDF?

Edit: missade att det var i preview, men fortfarande nej, märks knappt alls om jag lägger in lite text och pilar mm.

Okej, då är det något som är fel då. Bra att veta!

Preview sparar PDF-filen med 1.3-standard (Acrobat 4.x) dvs väldigt gammal standard. Kompabilitet med annan mjukvara är en prioritet.

Det kan vara så enkelt som att en nyare fil är mycket bättre på att komprimera filen. Du lägger till något enkelt och sparar med Preview och vips är den en Acrobat 4-fil.

Det låter som att bilderna i PDF:en sparas okomprimerat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-01-26 19:14
Ursprungligen av Anders T:

Preview sparar PDF-filen med 1.3-standard (Acrobat 4.x) dvs väldigt gammal standard. Kompabilitet med annan mjukvara är en prioritet.

Det kan vara så enkelt som att en nyare fil är mycket bättre på att komprimera filen. Du lägger till något enkelt och sparar med Preview och vips är den en Acrobat 4-fil.

Ursprungligen av thepeter:

Det låter som att bilderna i PDF:en sparas okomprimerat.

Låter logiskt. Finns det något jag kan göra eller är alternativet att byta pdf-redigerare? Har ni i så fall tips på sådana?

Tack!

Ursprungligen av quadpod:

Låter logiskt. Finns det något jag kan göra eller är alternativet att byta pdf-redigerare? Har ni i så fall tips på sådana?

Tack!

Om du skriver ut den ändrade filen med Förhandsvisning till en ny PDF så finns det något val för Quarz-förminskning i de menyerna. Det tar ned storleken.

Jag skriver med telefonen nu så jag kunde inte dubbelkolla.

Jag tog en titt nu i OS X 10.11 och Quartz finns inte med i skriv ut-rutan längre (men går att peta dit med Automator antagligen).

Gör så här med PDF-filen du gjort ändringar i med Förhandsvisning.
- Håll ned Alt-tangenten och klicka Arkiv. Nu byts Spara ut mot valet Spara som...
- GÅ till Spara som... och välj enligt bild nedan

1
Bevaka tråden