Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SD-kortläsare försvinner efter vila, Win 8.1, MacBook Air

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en MacBook Air 13, köpt i slutet av 2013.
Jag kör primärt Windows 8.1 på den och jag har problem med kortläsaren. Först och främst, läsaren fungerar utmärkt i Mac OS så det bör inte vara något fel på hårdvaran. Jag är ganska säker på att det inte har varit så här hela tiden utan att det har kommit nu under våren.

I Windows fungerar den efter en omstart, men om datorn väcks ur vila så är den borta.
Kollar jag i enhetshanteraren så finns den först under Diskenheter. Efter viloläge så syns den inte där, det visas heller ingen hårdvara som är utan drivrutin eller avaktiverad.

Jag har provat att installera om drivrutinen från BootCamp-paketet. Testade först bara SD-kortläsaren men sen körde jag hela BootCamp-paketet.

Kollar jag i Mac OS på vilka uppdateringar som är gjorde så var det någon EFI uppdatering för datorn i April. Kan det eventuellt ha med den att göra? Det jag tycker talar emot det är att läsaren fungerar ju när datorn är omstartad.

Alla tips är välkomna!

Jag testar att bumpa upp min egen tråd här, det var ju ett tag sedan jag skrev, nu kanske någon kommit på någon lösning.
Har hittat att ganska många har detta problem, men är det alla som kör Windows på en MacBook som får så här eller är det bara vissa?

Nu kör jag Windows 10 och det är ingen skillnad. När man nyligen startat om datorn funkar kortläsaren och den syns som en enhet under "Den här datorn". Men lägger man ner locket och väcker den igen så är kortläsaren helt väck. Enda sättet att kunna använda den igen är att starta om.
Känns märkligt att Apple inte fixar detta om det skulle drabba alla. Vore tacksam om någon ville rapportera om man inte har samma problem.

Kör inte Boot Camp utan enbart via Parallels Desktop och har inte detta problem, varken i Win8.1 eller Win10.

Är Bootcamp-drivrutinerna installerade eller ominstallerade, sedan du uppgraderade till Windows 10?

https://support.apple.com/sv-se/HT204990

Ursprungligen av CekariYH:

Kör inte Boot Camp utan enbart via Parallels Desktop och har inte detta problem, varken i Win8.1 eller Win10.

Inser du hur stora prestandaskillnader det är mellan parallells Desktop / VMware Fusion och en bootcamp installation?

Ursprungligen av Borttaget:

Inser du hur stora prestandaskillnader det är mellan parallells Desktop / VMware Fusion och en bootcamp installation?

Vad har det med saken att göra?

Han berättar ju bara att han inte har det här aktuella problemet i sin virtualiserade Windows.

Och det kan kanske vara en hjälp i felsökningen. Något mer behöver man inte läsa in i det.

Senast redigerat 2018-07-23 14:00

SD-kort läsaren är ansluten internt via USB.
Windows är känsligare när USB roothub belastas på smärtgränsen med USB-enheter, OSX har aldrig någonsin brytt sig.

På min iMac försvinner ibland isight webcam på samma sätt. Kan lösas genom att i mitt fall rycka ut DAC, mobiltelefon och annat anslutet till USB-uttagen och scanna efter ny hårdvara i enhetshanteraren.

Min permanenta lösning för det hela är att använda en USB-hub med extern strömtillförsel för en del enheter.

@Jesper Ohlsson Det är inte ens samma uppsättning drivrutiner. Så hur kan du göra denna jämförelse?

Ursprungligen av Borttaget:

Inser du hur stora prestandaskillnader det är mellan parallells Desktop / VMware Fusion och en bootcamp installation?

Absolut men svaret har ju Jesper redan sagt så

Senast redigerat 2018-07-23 14:00
Ursprungligen av Borttaget:

...Så hur kan du göra denna jämförelse?

Det enda jag gjorde var ett litet förtydligande av CekariYhs inlägg. Var i mitt inlägg ser du en jämförelse?

(Ja, jag ser smileyn, men jag ser ingen jämförelse.)

Senast redigerat 2018-07-23 14:00

Jag gjorde en ren installation av Windows när jag skulle upp till 10an, men fick lägga in 8.1 och köra uppgradering. Men då laddade jag på drivrutinerna enligt bootcamp-instruktionerna och det är samma fel nu som tidigare.
Jag får detta varje gång oavsett andra inkopplade enheter, och oftast är det ingen mer inkopplat.

1
Bevaka tråden