Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Grå transparent rullgardin på skärmen, minin låser sig.

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En grå genomskinlig "gardin" rullar långsamt ner över skärmen samtidigt som datorn (mini) låser sig. Ett fönster uppmanar mig att stänga av datorn med strömbrytaren och starta igen. Därefter funkar allt som det ska igen men detta hände tre gånger under en timme igår. Samma har hänt någon gång tidigare under de tre år jag haft datorn. Vid tillfället körde jag Lightroom och hade kopplat in en ny extern hårddisk. Någon som känner igen felet? Hårdvaru-OS- eller Lightroom fel?

Ursprungligen av falken:

...Hårdvaru-, OS- eller Lightroom-fel?

Det du har fått kallas för en Kernel Panic, och är alltså en krasch i operativsystemet.

Orsak: Troligast är nog hårdvara, t.ex trasiga minnen. Kanske något i operativsystemet. Lightroom mindre troligt.

Ett par tips:
- prova en annan kabel till den externa hårddisken.
- prova att skapa en ny användare och se om samma sak händer där.
- kör Apple Hardware Test (eller Apple Diagnostics som det heter numera) https://support.apple.com/sv-se/HT201257

Lite mer information hade också varit bra:
- Vilken datormodell är det?
- Hur mycket minne har den? (Har du bytt eller utökat minnet nyligen?)
- Hur mycket ledigt utrymme på hårddisken?
- Vilken version av OS X?
- Vilken version av Lightroom?
- Har du installerat alla tillgängliga uppdateringar?

Tack för snabbt svar.
Det är en Mac mini 2,5 GHz Intel Core i5 treår gammal.
I samband med köpet lät jag installera en SSD och 16 Gb Ram
31GB ledigt av 120 GB
OS 10.7.5 Lion
Lr 4
Tror att jag har alla uppdateringar på OS och LR.
Externa HD:n är en La Cie med fast Thunderboltkabel.
Ska testa dina tips i morgon.
Tack och Gonatt Jesper!
Falken

Någon speciell anledning till att du fortfarande kör Lion?

Hej igen Jesper!
Lion har rullat på bra och vad jag läst så har senare Os inte haft några revolutionerande nyheter. Här på 99mac tycker jag många klagar och tycker att datorn blir långsam mm.
Min första mini köpte jag 2006 och när jag 2012 ville uppgradera till Lr4 räckte inte Ramminnet till. Då köpte jag en ny mini som jag
bara använder till mina bilder och bankärenden så den står oftast ouppkopplad. Allt annat, surf, mejl osv har jag skött på den äldre. För ett par veckor sedan pajade den äldre och jag köpte en ny (billigaste varianten) på Macotekets mellandagsrea men det är något konstigt med den, den är så seg.

Ska pröva dina tips under dagen. Fick med en USB-kabel till La Cie:n ska prova med den.
Lennart "falken" Falk

1
Bevaka tråden